Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

kolmapäev, 15. veebruar 2023

kompass

 

olen nüüd kõik valimiskompassid läbi teinud.

Postimehe meelest olen ma paremliberaal ja ERRi meelest vasakliberaal. Delfit ei mäleta, aga lõpptulemus oli sama.
Selles mõttes üsna ootuspärane tulemus, et nii erakondade, kui ka kandidaatide tasemel said mult võrdse arvu hääli ( protsente) - rohelised, reformierakond, eesti200, parempoolsed. Sotsid polnud ka kaugel, vaid statistilise vea piirides.
Ma ei tea, mis ma annaksin, et nimetatud ka koalitsiooni moodustaks.
Ja kui nüüd mõelda maailmavaateliselt- sotsid vs reform vs parempoolsed. Mnjah. Kurbusega pean tunnistama, et mul endiselt pole maailmavaadet.

Kandidaatide osas oli naljakas see, et kumbki mu planeeritud kandidaatidest polnud ilmselt Postimehele oma  vaateid tutvustanud ning ma ei saanudki teada, kuidas Signe või Johanna Maria oleksid arvanud. Parima tulemuse  40% ( ainult!) sai Ilmar Raag ja üks noor neiu- Hanah Laht. Kusjuures nii mõnedki lahknevused olid põhimõttelised. Kõik teised kandidaadid põrusid pika puuga.  Küll ma olen ikka eriline :)

Küsimuste osas võib taaskord norida. 

No mida sa vastad küsimusele- kas abort on moraalselt õigustatud? 
Kas liha söömine on? Aga üldse elamine? Aga miks me ei uuri, kas kondoomita seks on moraalselt õige või vanemliku hooleta perre sünnitamine?
Kas puidutööstus on eesti keeles metsaraie  st puidu väljavedu või puidukeemia? Täiesti erinevad vastused. Kas tuumajaam ei/jah- sõltub ju.  Või et- kas Nato kaitseb meid piisavalt (täpset sõnastust ei mäleta)- kas " natost pole nagunii kasu, astuime välja" või "vaja veel rohkem nato kohalolekut ja vägesid ja ka ise peame valmis olema".
Aga on nagu on. Postimees on oma vaadetega selgelt positsioneeritud.

Kergemaks need testid mu valikut ei teinud. Ma tegelikult tahaksin hääletada roheliste poolt, ja ma olen loobunud kokku lugemast, mitu korda olen ma seda lauset siin ja seal lugenud. Ning alati järgneb sellele lausele, aga.. aga siis läheks hääl raisku. 
Midagi peaks meie valimissüsteemis muutma. Et ma saaksin rahus hääletada soovitu poolt. JA see hääl ei läheks sellele, keda ma mitte mingil juhul valitsuses, riigikogus ning üldse maailmas näha ei tahaks. No näiteks, olgugi siis võimalik valida 2. Ja kui esimene valik ei ületa valimiskünnist, siis antakse hääl sellele, kes oli mu teine valik?

Natuke on veel aega.  

27 kommentaari :

  1. Mina olen minevikus rahumeeli roheliste poolt hääletanud. Aga noh, ma olen vana anarhist ka, ma olen elus isegi Kuningriiklaste poolt hääletanud (keegi üldse mäletab, et selline partei olemas oli?)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Loomulikult:) nugise topis ja Torgu kuningas :)

      Kustuta
    2. Ja esmaspäevahommikune palvus šamaanitrummiga.

      Kustuta
  2. Ma olen siiani roheline:) Hääletasin nende seltskonna parlamenti, kus nad üsna kähku tülli pöörasid ja pärast seda pole ma roheliste poolt olnud. Tegin kah kompassi, enda arust olin täitsa mõistlik, aga välja tuli ikkagi EKRE. No mida???:D Ei, ma ei kavatse kompassi järgi tumedasse uttu kõmpida. Igaks juhuks ütlen:)

    VastaKustuta
  3. Esindan sellist vaatenurka nagu Reform. Põhjenduseks, et nad tunduvad mulle ainus pragmaatiline ja kahe jalaga maa peal seisev partei kellel selge arusaamine majandusest ja finantsidest. Välispoliitikas ja sisepoliitikas samad arusaamised. Nad on jah ülbevõitu, paraku põhjendatult. Peaministrina "teises vabariigi ajal" asetaks Kaja kohe Mart Laari järgi, momendi olukorras iga nurga alt parim võimalik. Kummaline, et seltskonnas ei ole enam sobiv Reformi toetada samas kui arvamusküsitluste ja ka valimistulemuste koha pealt ilmselgelt populaarseim partei.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Minu tutvusringkonnas valivad kõik reformi

      Kustuta
    2. mulle tundub hoopis, et Kaja Kallas oleks v. hea välisminister.

      Kustuta
    3. Ma olen pigem TT meelt. Praegustest võimalikest variantidest parim. Mulle meeldib konkreetsus, tegusus, julgus. Et ta on nn väljast. Sp meeldis mulle ka Kersti. Vahetu. Inimene. Tark.
      Tänaseks hakkab ta küll saama poliitikuks, mis on nii hea kui ka halb st oskab juba vastata nii, et vastust pole ning tundeid varjata. Ma kummardan sügavalt inimeste ees, kes suudavad jääda rahulikuks, kui saatejuhid esitavad lolle küsimusi, või kui sa pead sama sõnumit juba sajandat korda kordama.
      Kui vaadata uuringuid, siis Jürka on vene naiste ja Martin meeste lemmik.

      Kustuta
    4. Millises seltskonnas ei ole reformi poolt olemine populaarne? Internetigruppides, kus möllavad trollid ja robotid. Kõik minu tuttavad ei ole nende poolt, aga nendega, kes on vastu, ma eriti suhelda ka ei taha. Vähemalt ei räägi me siis poliitikast, katsume teistel teemadel. Ja kui, siis jään neutraalseks.

      Kustuta
    5. Ma olen ilmselt unine ja juhm, aga kes on TT? mul tuli pähe ainult Tanel Tein, aga ma ei usu, et sa teda tahaks (või kui tahad, siis sa lihtsalt ei tea Tartu sisepoliitikast piisavalt palju).

      Kustuta
    6. Anonüümne, lihtsalt infoks tulevikus - kui inimesel on pilt ka, siis äärmiselt tõenäoliselt on ta nimi klikitav. Klikid TT peale, näed kohe tema infot ja ka linki tema isiklikule blogile. Oleks muidugi viisakam veel, kui oleks kuskil kirjas, et Tom ta nimi on, aga tegelikult ta eriti anonüümne ei ole (no vähemalt sinuga võrreldes).

      Kustuta
    7. Anon ehk ei saanud lihtsalt aru, et Indigoaalane viitas eelnevale kommentaa(tor)rile, mitte TT nimetähtedega poliitikule?

      Kaur

      Kustuta
    8. Sel aastal on jah kuidagi keeruline. Mul tulid 3 valikusse ja üle 70% tulemusega - ref, e200 ja sotsid. Aga meie kandidaatide valik siin on masendav ja teiseks, kõigil on teemasid, milles mul lahknevus. Nii et tuli leida variant, milles oleks ühisosa olulistes punktides. Aga ma pole rahul oma valikuga. Lõpuks otsustab ikka edasise koalitsioonileping, kogemus ja hetkel ei saa alahinnata diplomaatilisi oskuseid rahvusvahelisel foonil…

      Tuttavad valivad refi ja E200-t, viimast sageli seetõttu, et kolleeg või tuttav kandideerimas.

      Mulle Kersti presidendina mõnes aspektis käis pinda. Samas meeldis tema Eesti-sisene tegevus, sh Narva teema.
      Karisel on proua isegi ägedam kui Karis ise, minu maitsele on taat natuke varjus ja vähe terav.

      Kustuta
  4. Mul oli kandidaatidest kõige suurem sarnasuse protsent 51 ja samuti olulistes küsimustes erinevad vastused. Kõige suurem sarnasus rohelistega, aga see siiski ka ainult 74 prossa. Umbes nagu Villu Tamme FB-s sedastas, et ootab aega, mil saab kõigi erakondadega 50 % ja ongi rahu maa peal...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kui Ekre välja arvata ( toetun kogemusele, kui nad olid valitsuses), siis tegelikult ilmselt polegi vahet, kes lõpuks võidab. riigieelarve on nagunii juba ära jaotatud ning põhiküsimustes ollakse üsna sama meelt. Pigem sõltub globaalsest keskkonnast, mida ebastabiilsem, seda rohkem populismi.
      üks asi, mida ma ei kannata on väljapressimine. Aga selliseid erakondi, kes seda ei tee, ilmselt polegi, sest seda nimetatakse " poliitikaks ja lubaduste elluviimiseks " :)

      Kustuta
    2. See vist kõige parem kokkuvõte kogu valimistest.

      Kustuta
    3. Ei ole ekregi teistmoodi.
      Saavad valitsusse, siis teevad sama, mida iga partei tegema peaks. Kui julgevad otsustada, siis kirevad eriti kõvasti. Kui mitte, on vakka.
      Eesti200 on sihuke best before ületanud kamp. Rohelised aga räägivad juba, et kõigi sissetulekud peavad olema võrdsed ning inimeste elustandard tuleks viia miinimumi, et keskkonda päästa.
      Nende endi kohta see muidugi ei käi.

      Kustuta
  5. kas see "hääl läheb nagunii raisku" isetäituvaks ennustuseks ei osutu? et kui kõik julgeks ikkagi valida seda, keda tahavad, siis võib-olla saakski ka need väiksemad sisse.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, tõsi.
      Ma olen siiani alati valinud mõne väiksema partei esimese naise poolt. Ja ikka mitu oma häält raisku lasknud :) Täna mõtlen esimest korda vastupidi, peaks toetama suuri. Igaks juhuks. Et populistid ei saaks raha juurde.

      Kustuta
  6. a ma olen hetkel päris rahul, et Vasak- või Rahupartei või mis iganes selle uue protestipartei nimi nüüd ongi, paistab EKREga populismihäälte pärast konkureerivat (Kesk muidugi ka). Nad ise tõenäoliselt sisse ei saa ja äkki suudavad EKRE mandaate vähendada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sa nimetad Aivo Petersoni kihutatud KOOS kampa protestiparteiks? Loen venekeelseid foorumeid ja sealne rahvas on selle seltskonna vastu ikka väga kriitiline (viisakalt öeldes). Mul on jäänud mulje, et vastaline venelane hääletab pigem EKRE kui KOOS poolt.

      Kustuta
    2. ma võin teda ka populismiparteiks nimetada või uhhuuparteiks, kui see paremini sobib.

      Kustuta
  7. Sellise koosluse puhul ei sobi parteiks nimetamine üldse. See kamp on vastase poolt rahastatud ja kihutatud moodustis.

    VastaKustuta
  8. ERRi kompassi ma ei ole teinud, aga Postimehe kompassi puhul oli mul kahju, et mõned poliitikas värsked näod olid vastanud päris mitmele küsimusele "See teema pole minu jaoks oluline". Et.. ma saan aru, et inimene on võibolla tahtnud aus olla ja mõelnud, et ta ei tea sellest piisavalt või et ta ei kavatse parlamendis sellesse üleliia sekkuda, aga no kuidas nii saab?

    Parlamendivalimistel ma konkreetsetesse kandidaatidesse väga kinni ei jää, pigem valin ikka erakonna valimisprogrammi, või vaatan valimisnimekirja eesotsas olevate inimeste arvamusi. Ma olen muidugi samamoodi hädas nende must-valgete küsimustega, et kas laenu võtmine on ok, kui palju olulisem on see, et MILLE JAOKS. Ja ma ei suuda ära oodata, millal ometi muutub normiks see, et valimisprogrammi lubadustele tuleb juurde kirjutada ka rahallikas, millest kavatsetakse seda katta. Viimane punkt muide aitas mul otsustada, millist erakonda valida, kuigi maailmavaatelt/põhimõtetelt sobiks teoorias mõni teine paremini.

    VastaKustuta
  9. "Moraal on käitumisjuhis naabrile", on öeldud.
    Hakkab keegi moraalist või õiglusest jahuma, on kaks võimalust. Kas on ideeliselt kanapime või plaanib suuremat sigadust.
    Sellised kompassid ongi liiga lihtsustavad, sest tavaliselt võib üks ja sama otsus olla nii hädavajalik kui lauslollus. Olenevalt oludest.
    Eks nad koostatakse parteide poolt välja paisatud hüüdlausete alusel. Hüüdmine jääbki kõlama, mõtlemiseks kohta ei ole.

    VastaKustuta
  10. Pange tähele, märtsis valivad paljud ekre poolt.

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!