Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

esmaspäev, 13. veebruar 2023

Igapäevane nõiakunst

Ma olen endiselt ( ilma igasuguste tõenditeta) seda meelt, et keha harjub ning kui soovid muudatusi (nt kaalus), siis tuleks muuta ka menüüd ja liikumist. Kui enne olid vegan, hakka liha sööma ja vastupidi jne. Kuna sa saad eeldatavasti teistsuguseid toitaineid, kui varem, siis on tulemuseks ka energiabuust.

Selles raamatus oli väga hea idee, kuidas lahendada püsiprobleem- mida teha õhtuks süüa. 
Soovitus oli teha maatriks, mis annab erinevaid tulpasid kombineerides tuhandeid variante.

Igas tulbas oli 10 erinevat:
liha           köögivili      rasv       maitseroheline-aine         muu
lõhe          porgand         või                basiilik                   nori
kana          brokoli        oliivõli           petersell                                                                                                                                                                                 kõrvitsaseemned
jne               jne              jne                   jne                        jne


Minu tabel oleks ilmselt: valk/süsivesik/salat

Puuviljade ja pähklite tabelisse lisamine oleks liiga julm :) ja rasvade ning ürtide lisamisel ei näe nagu ka mõtet.
tegin suure hooga ja vaimustusega valmis ja siis sain aru, et ma ikkagi ei saa seda kasutada, kuna puudu on nt erinevad vormiroad, supid jne. 
See, mis liha kasutada, on tegelikult ju reeglina külmkapis olemas. Köögivili sõltub sellel maal hooajast. Kui parika maksab 6 euri, ilmselgelt ma seda ei osta. Kui on alla 2-e, siis topin, kuhu saab. mitmekesisuse määrab minu jaoks ikkagi töötlusviis.

Näide. Mul on kaks inimest toita ja ostan reeglina terve kana, millest jagub 3- 4ks toidukorraks.

Esimene toit tuleb nt.ahjukana. Oletame, et juures on riis jne. See oli lihtne.
Teine võiks olla mingi supp. Kui on klimbisupp, siis tabelist tuleks valida kartul, porgand (ehk siis köögiviljade segu?) ja klimbid??
Kolmas võiks olla nt kanawok. Valid kana. Aga köögiviljad on ju teised? Ka siis tulekski panna erinevad kombod? Et sul on tabelis- "kartul, porgand" , "kartul, porgand, seller", "kartul, porgand, seller, paprika" jne?
Neljas nt quiche. Kana. Tainas?? 

Ja seesama kana-riis. Sellest saaks teha paella, risotto, pilaffi, jambalaya, tortillad, või munaga või köögiviljadega või ahjus või tom-kha, kana-riisisupi jne jne .  Et kas siis nn neljandas tulbas peaks olema - ananass, seen, vein, juust, kookos??  Aga ainuüksi kombo kana-riis-tomat annab sada võimalust. Ja just see on raske koht, mitte see, kas kasutada kana või siga või tatart või hirssi ( btw, kas te teadsite et 2023 on rahvusvaheline hirsi aasta?)

Ühesõnaga. Ei saand hakkama. Idee on väga hea, aga teostada ei suuda. Või peaks siis menüüd muutma.


Ja ajalugu tahab, et ma paneksin kirja ka oma igapäevase rutiinliikumise. Siit saab siis mõelda, mida muuta.
Hommikul kuni mees end üles ajab, kätekõverdused päeva arv + 10
Riidesse pannes 10 x 4 selgroopainutust
5200 sammu õues
Päeval 3 tantsu või selgrooharjutused või rühiharjutused
11.10 virgutusvõimlemine
liftis ühel jalal, silmad kinni tasakaaluharjutused
telefoniga rääkides püsti ja kõndida. (Päevas tuleb kokku 10 tuhat sammu, neist 5000 intensiivsed)
Õhtul süüa tehes muusika saatel kas tants või plieed
Enne tugitooli vajumist kõhulihaste harjutused.

Nädalavahetused on teistmoodi ja mõned päevad on teistsugused kui teised.
Ilmselgelt on keha harjunud ja selle programmiga ma augustikuuks paar numbrit väiksemasse kleiti sisse ei mahu. Niiet. Vaja on välja mõelda mingi muudatus. Mis oleks mugav. Ei peaks pingutama.. viimasest pilatesest lihased täitsa valusad :)

Ja teate, mida ma veel lugesin? :) Pötzschi raamatus räägiti tungalterast. Sellega saab esile kutsuda aborte. Aga see on ka LSD koostises ja arvatavalt üks põhjustest, miks taluinimesed nägid libahunte..
Naljakas, et mingi paar nädalat tagasi rääkisin kellegagi " Oranz on uus must" kontekstis sellest. kuidas ma ei tea ega usu Eestis narkokasutamisi. Naljatilk, ütles tuttav ja luges ette mitu tuntud inimest, keda on pidudel avalikult nähtud triipu tõmbamas. Karta on, et Märt ei jää viimaseks.
Mis paneb mind mõtlema, et peaks ka proovima. Mul oleks tohutult jälle vaja energiat, lihtsalt päevas pole niipalju tunde, kui ma magada tahaksin . 

Aga jah.Minus on liiga palju mulki, et maksta enesehävituse eest. Ning laenates Kuku raadiolt. See on sama, kui osta vene kaupu. Ma ei kiida heaks prostitutsiooni, inimkaubanduse, relvade, lõhutud lapsepõlvede finantseerimist.




41 kommentaari :

  1. sul on siis mahediilerit vaja, kes vahendaks koduselt kasvatatud-prepareeritud aineid.

    Tungaltera on ka üks hüpotees, millega katsutakse hiliskeskaja massilisi tantsuhulluse intsidente seletada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. no just:) Panen sel aastal tomati kõrvale ka punaeid lilli ja rohelisi taimi :)

      Kustuta
  2. Ei usu Eestis narkokasutust??? Eesti on narkosurmade poolest Euroopa absoluutses tipus.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. terehommikust :) Kas me just ei leppinud Ritsiku juures kokku et kaasblogijatele selliseid kommentaare ei kirjuta :) Ma usun ainult seda, mida saan käega katsuda :)

      Kustuta
    2. Ma vist magasin selle kokkuleppe koha maha. Aga see avaldus Eesti ja narkootikumide kohta võttis mu nii pahviks, et päriselus ma oleks veel eksalteeritumalt käitunud :D

      Kustuta
  3. Sa ikka adud, eks, et sinu oskus ja tahtmine süüa teha on Eesti ülemise ühe protsendi sees? Tavaline inimene oskab nimekirjast "paella, risotto, ..., tom-kha" teha ühte, mitte kümmet ega sadat.

    Teiseks.. kui ma täna teen kanasuppi, siis on mul (ja perel) ka homme kanasupp, mingit mõtlemist pole enam vaja. Idee, et uut sooja toitu peaks tegema IGA PÄEV, on... no see ei tundu okei. Jällegi, kui keegi on peres nii kiire kokk, et kulutab soojale toidule pool tundi - miks mitte. Mul on selliseid sõpru väga vähe. (Või siis ma ei tea neist.)

    Soodoma juures oli kerge arutelu, kas kartulite või õunte koorimine on okei tegevus. Üks mõtteviis "ma vaatan niikuinii telekat, võin siis ka õunu koorida samal ajal". Teine "ma ei viibi minutit ka köögis ega laua taga ilma selge vajaduseta". Mõlemad on okei, aga eri inimestele.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kaur olen, su blogi ei luba sisse logida mitte ühelgi viisil :(

      Kustuta
    2. Aga jah, minusuguse inimese toidu variantidel on ees "ma ei oska ja ma kardan isegi proovida" piir. Ütle mulle "veiseliha" - mida ma teen sellega? Lõhet proovisin eelmisel nädal ise teha, kõige kergemas võimalikus variandis (poe kulinaariast valmis marineeritud tükk), ei saanud kuigi hea.

      Paprika hind... eee... ma näen oma nooremate tuttavate söömist ja see on "tellin woltist lõunasöögi, võtan balta turult midagi õhtuks koju kaasa". Nad saaks osta kuupmeetri paprikat nädalas puhtalt selle pealt, mis nad woldile-boldile puhtalt toidu kohaletoomise kuludeks maksavad. Ma usun sellesse, et sesoonsus on hea: rabarber suve alguses, noor kartul, kohalikud juuriad. Aga kodus süüa tehes on tooraine hind niikuinii suhteliselt null võrreldes muude variantidega?

      Kustuta
    3. Ma võtan seda komplimendina. Aga tegelikult harjutamine teeb meistriks:)
      Bloggeri osas ei oska aidata, kuna kõik seaded on 100% anonüümsus+ kõikidele lubatud. Ma oletan, et kirjutad telost? Mulle tundub, et see on seotud tlfni seadetega, ma ise ka telfnist ei saa. Ta on vaikimisi võtnud ühe google konto peamiseks, ja teisega pole võimalik ( mina ei saa WP kommenteerida).

      Kustuta
    4. Muidugi võta komplimendina!!!
      Blogger on ilmselt minu enda häda, ma läksin just testisin ühes teises kohas. (Ma loen nii vähe viimasel ajal, et sa oled ainus blogspot.com, kus ma käin.)

      Kustuta
    5. Jaa, nagu sa ütlesid, Kaur, SOOJA toitu saab ka eelmise (või üle-eelmise või veel vanema) päeva sööki üles soojendades, üldsegi ei pea iga päev kokkama. Mina näiteks ei saaks päevagi elatud sooja/soojendatud toiduta. Kokkan ca 2x nädalas, vahel vaid 1x, ja kogu aeg on külmutuskapist võtta 2-3 erinevat varianti, mida soojendada (supp, mingi kartulivärk, tatar, pasta, riis jne).

      Mida veiselihaga teha? Kasuta veise hakkliha, sellega saab KÕIKE teha.

      Ja last but not least: Kaur, mis ma kuulen - sa MINU blogi ei loegi??!
      /nuttes nurka ära/

      Kustuta
    6. Ma ei kommenteeri mitte kunagi telefonist, mul lihtsalt ei ole sellist telefoni, aga ikkagi olen ma siin blogis sisse logitud, kuidas juhtub. Kommenteerin VVNi blogspoti blogis, kommentaar ilmub kas minu guugliprofiili nime all või kui brauser on vahepeal otsustanud, et peab mu turvalisuse huvides välja logima, siis nõuab sisselogimist (ja seejärel ilmub ikka õige nime all). Siin on nii, et mõnikord ilmub nimega, mõnikord anonüümselt, kusjuures kui ma saadan lühikese vahega kaks kommentaari, siis üks võib tulla üht-, teine teistmoodi.

      Notsu, juhuks, kui ka seekord tuleb nimeta.

      Kustuta
    7. Rõõmukarje, et keegi veel sooja toitu rohkem kui 1 einekorra jaoks teeb. 2 päeva jaoks piisavalt suppi vmi meisterdades hoiad järgmise päeva aega kokku.

      Kustuta
    8. Notsu, sa oled vahel osades blogides Nodsu ja osades Notsu. Ma juba kahtustasin, et kaks eraldi inimest, aga no nii sarnane kirjutamisstiil, seega vist ikka sama :)

      Söögitegemine on koristamise järel teine teenus, mille ma KOHE sisse ostaksin kui ma lotoga võidaks. Õudne igapäevane tüütus.
      Ps. ma vist ei teagi, mis paprika maksab. Kallim kui suvel, seda ma tean :)

      Kustuta
    9. Meil on sisuline kokkulepe, et kes teeb süüa, see ei korista: enne söögi tegemist olgu köök vanast läbust puhas ja ka potid-pannid on teise poole töö.

      Kaur

      Kustuta
  4. Soovitan isikliku kogemuse põhjal, "lived experience", proovi keto/karnivoor toitumist. Toidutegemine muutub lihtsamaks, ei pea teab mida kokku keetma. Menüüs oleks parajalt rasvarikas liha, munad, või, kreeka jogurt, rammus koor, ainult maa peal kasvavad aedviljad, eriti ristõielised, avokaado, salat, sidrun, marjad. Juustu ja pähkleid/seemneid ka parasjagu. Süsivesikuid esialgu mitte üle 50 g päevas, tasapisi vähenda nende hulka. Esialgu on mässamist erinevate toiduainete kaalumisega ja arvutamisega, aga sellega harjub ruttu ja mõne aja pärast tead, kui palju rasva ja valku nt keskmises avokaados on. Kaal langeb, lihas kasvab, energiat jätkub, põletikulised protsessid kehas alanevad, väga positiivne kogemus! Ja ära unusta seejuures aktiivset liikumist/võimlemist/trenni.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. tähendab, see kommentaar on adresseeritud Indigoaalasele, ja ma olen valmis uskuma, et selle postitaja jaoks see dieet töötab. aga raudselt ei saa see töötada iga inimese peal (mõtlen iseendale, kellel mul liigsest valgu- ja rasvakogusest hakkab väga ruttu lihtsalt paha ja põhi lendab alt ära, nii et enam ei saa lihavõtte ajal normaalselt rammusat pühadetoitugi süüa, kuigi maitseb).

      Kustuta
    2. Liigne loomavalk ja -rasv löövad ka mul põhja alt, igasugu eksootiliste asjade peale ei saa ka kindel olla. Kunagi olin suur dieedipõlgur, aga praegu kere ise annab teada, mida kõike ta ei vaja, taha ega armasta, seda on iga aastaga järjest rohkem.

      Kustuta
    3. ja mul pole iial sellist pohmelli olnud nagu ükskord pärast suurt jaanilaupäevast vorstisöömist, kusjuures alkoholi ei joonud me üldse. Puhas vorstipohmell.

      Kustuta
  5. Kui ei ole ise näinud, siis ongi raske uskuda. Ma narkokasutust usun vägagi, tean inimesi, kes teavad kedagi, kellelt saada jne, olgugi, et ma ise sellest valdkonnast kauge kaarega eemale hoian. Mu kunagine kursaõde ja sõbranna pidas oma sünnipäevi ikka nii, et laual olid lisaks veinile ka extasy tabletid soovijatele. Ja peale selle töö sektsioonides - LSD, seened, eeter... Ma olin nagu valge vares seal kambas. Tõele au andes oli see sünnipäev küll oma 15 aastat tagasi, aga ma ei usu, et see kõik kuhugi jäljetult kadunud on. Mu poeg õppis Paides kutsekas, ühikas elas. Tema käest olen ka ikka igasugu imeasju kuulnud...

    Mida ei näe, seda on raske uskuda, veel üks näide. Mu abikaasa ei usu, et perevägivalda kuigi palju oleks, sest ta pole ise ju näinud ega kuulnud ega omal nahal kogenud... Ajalehed, need lihtsalt võimendavad üle. Kusagil kindlasti midagi on, aga palju vähem, kui statistika näitab. Statistika valetab.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah tõsi. Ma elan nii erilises maailmas, et isegi suitsetajaid eriti ei tunne. Ning usungi siiralt et ka nt suitsetamine on langustrendis ja imestan, et ikka ja jälle Eesti filmides- teatrites on stseen, kun muidu täiesti normaalne inimene tegeleb sellise iganenud tegevusega.

      Kustuta
    2. Kas su eks-tööandjas (M...) ei olnud ka suitsetajaid?

      Kaur

      Kustuta
    3. Seda küll. mitte eestlased suitsetavad.

      Kustuta
    4. ma jälle mõtlen, kuidas kultuurilised hoiakud on ilma igasuguse loogikata. Tglt on ju nii, et kui keegi on näinud joodikut - või ahelsuitsetajat - tähendab see, et ta on näinud sõltlasest narkomaani. Joodiku puhul sageli ka ühiskonnaohtlikku narkomaani. Aga tavaliselt sellest nii ei mõelda, sest alkohol on legaalne ja ütleme kanep jälle mitte.

      Kustuta
  6. Mulle tuli seepeale meelde hoopis samanimeline film, kus kenad näitsikud Bullock ja Kidman armusuppides suplevad:)
    Kuna peakokk olen meie peres mina, siis emand on sunnitud nurisemata sööma. Veel mõned aastad tagasi rippus meie maamaja köögis flaier tekstiga: Kes suppi ei söö, see keppi ei saa!
    Kõik sõid!:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma kaaluks muidugi ka alternatiivseid võimalusi. Kui ei söö, siis peaks ju ise tegema :) süüa siis.

      Kustuta
  7. Tulin, et veelkord SUUR tänu öelda, et mind Sacred Cow juurde juhatasid. Ja see pole veel kõik. Mul ju siin puha veisekasvatajatest naabrid, eks. "Sundisin" ka neid raamatut hankima, ja kujuta ette, paar inimest on mind juba tänanud. Kuna see tänu kuulub tegelikult sulle, võta aga lahkesti vastu!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Palun.:).ja nüüd ootame otseülekannet UFO dest ;) 👽🛸👾

      Kustuta
    2. Ma ei saa otseülekannet teha, olen mehe töö tõttu NDA'le alla kirjutanud :)

      Kustuta
  8. https://www.youtube.com/watch?v=GVRDGQhoEYQ&t=4933s&ab_channel=AndrewHuberman Väga huvitav podcast naiste tervisest ja ka toitumise rollist selles. Minu jaoks jäi sealt kõlma mõte, et erinevad toidud ja trennitüübid mõjutavad erinevalt erinevaid hormoone ja need omakorda energiataset, figuuri jne.

    VastaKustuta
  9. Toidust. Mu laps (12) õhtul tuli ja seletas, et chatgpt on suurepärane. Anna talle sisse "magustoidu retsept, max 40 minutit valmistamise aeg, sisaldab mustikaid" ja kohe tulevad head ideed.

    See AI asendab varsti ära kõik raamatud ja teatmikud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ja pole mingeid kokaraamatuid vajagi, ainult vaata külmkappi mis seal parasjagu leida!

      Kustuta
    2. sellise otsingufunktsiooniga kokandussaite on juba ammuilma olnud, paarkend aastat vähemalt.

      Kustuta
  10. Costco kuuedollarisest grillkanast jagub kaheks söögikorraks. Järgi jääb minimaalselt (pikad teravad jalakondid) sest koerad saavad kanapeki, krõmpsluud, selgroo ja jalakondi otsad.

    Liha (loom või siga, kana või kala - pole vahet seni kui tappes vingerdab), kartul ja aedviljad praetud või grillitud kujul vee, õlle või veiniga alla loputatud. Magustoiduks puuviljad, jogurt ja jäätis, vahel tirtsu konjakiga. Midagi muud pole ühel "õigel" eestlasel menüüs vaja, natuke füüsilist rabelemist ja tervis tuleb mühinal. Makaronid jätke itaallastele, riis hiinlastele, ülejäänud keerulise nimega toitudest ma parem ei räägigi :P

    Söömine pole mitte kultus või liturgia vaid energiavajaduse rahuldamine.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. “…pole vahet seni kui tappes vingerdab”. Tappes. Vingerdab. Kaugele näha, et tegemist õige eestlasega.
      Ma ei tea, mis see on, TT, aga iga kord, kui mulle tundub, et ma mingeis asjus hakkan sinuga viimaks ka ühele lainele jõudma, ütled sa midagi niisugust, mis mul silmad peas pöörlema paneb. Möönan siiski, et viga ei pruugi üldse sinus olla, vaid minus endas. Ei saa naljast aru vms.

      P.S. Söömine ei ole üksnes energiavajaduse rahuldamine. Söömine on muu hulgas ka sotsiaalse suhtlemise üks vorme. Söömine võib olla ka rituaal. Ja nii edasi.

      P.P.S. Miks ma peaksin pasta ja riisi itaallastele ja hiinlastele jätma, kui mulle need toiduained maitsevad ja sobivad? Ja muud "keerulise nimega toidud"? Miks ma peaksin ainult kartulit ja kastet sööma? Ja jäätist Vana Tallinnaga? Seetõttu, et ma olen juhuslikult eestlasena sündinud? Jeerum küll. Sina ikka oskad :)

      Kustuta
    2. TT ehk luges ka seda Perekooli asja ja proovib järele teha, tulles toidublogija koju seletama, et ainus õige söök on kartul :)

      Kustuta
    3. Ehk jäid märkamata jutumärgid õige ümber😉 Ilmselt peaks edaspidi segaduste vältimiseks kirjutama selgelt välja NALI kommentaari ette, mis pole päris tõsiselt mõeldud.

      Minu viga muidugi, et aeg-ajalt unustan end, arvates olevat semude seltskonnas, kes poliitiliselt ebakorrektsete väljendite peale möirgavad naerda nii et õlu ninast pritsib🍻

      Kustuta
    4. Õlut küll pole, aga on naljakas. Päriselt :)

      Kustuta
  11. Mina meisterkaalujälgijana ehk kuidas püsida samas kaalus mitte grammigi alla võtmata hoolimata sellest "kui palju pingutan", ei ole pädev andma nõu kaalulangetuses. Jutumärkides sellepärast, et tegelikult iseloom on nõrk ning väga harva suudan end motiveerida pingutama nii, et nt üldse magusat ei söö või jälgin täpselt valgu/süsivesiku/rasva vahekorda ja koguseid. Mingit mugavat kaalulangetuse meetodit ei ole ma leidnud. Võin soovitada vaid enda peal testitud ekstreemseid - tee nii palju tööd, et füüsiliselt ei ole aega / meeles süüa või valmistu maratoniks vms muuks pikamaadistantsiks aga ära trennikoormuse suurenedes toitumust muuda. Mõlemad tõhusad, kaal langeb kolinal, aga kahjuks lühiajalised ning võivad muud moodi tervisele hakata ning ei ole sugugi mugavad.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. kisub jälle sinna krati kanti- anna tööd :) Et siis ka kaalu hoidmiseks on eestlasesse kratti vaja :)

      Kustuta
    2. Ei tegelikult tõsiselt ei soovita, sellise koormusega tööd teha, et söömine ära ununeks. Sest maht peab olema selline, et jääb aega ainult töö tegemiseks ja magamiseks. Aga lihtsalt, keegi pidi selle töö tol hetkel ära tegema, ja nii ta läks.

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!