Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

kolmapäev, 22. märts 2017

Parim kõnekeskus Indias

Sõidame.
Raadiost tulevad uudised.
Suri tuntud näitleja.
Suri maadluslegend.
Ma olen kõrvalistmel. Mõtlen oma mõtteid. Vaatan aknast välja.

Ei ole... karjatab kaaslane. Ma ei näe miks ja kuidas. Ma näen ainult lõppu.
Ühes kraavis on träkk. Teises tundmatuseni käkerdunud täiesti lapik sõiduauto.
Auto kõrval lamab imekombel autost välja lennanud inimene.
Tal on sinised püksid.
Ma ei näe verd. Aga ma tean, et ta on surnud.

Kutsub.Kutsub.Kutsub.Kutsub.Kutsub.

kui see oleks tavaline kõne, oleks ma loobunud. Jõuan läbi mõelda stsenaariumid. Kui mul on insult. Kui mind just rööviti ja kurjategija põgeneb. Kui keegi tungis mu korterisse... ja abitelefon
kutsub. Kutsub. Kutsub.

Te olete esimene, ütleb väsinud ja kurb naine.
Tema pole süüdi, et rahad ja kohad on kärbitud minimaalseks. Ta teeb rasket ja tänamatut tööd.
Meie kõne kestab 4 minutit ja 30 sekundit.
 80% sellest ajast üritame tuvastada, kus karu pepus võiks asuda " Tallinn Narva maanteel Eesti ühe suurima ja kallima Haljala viadukti neljarealise lõigu tallinnapoolne ots."
Mida te seal veel näete?, küsib naine. Ilmselgelt ei ole ta mitte iialgi oma elus selles piirkonnas käinud.

Vaid mõni aasta tagasi oli sama teema. Mul on tahtmine korraldada korjandus, et Päästeamet saaks endale lubada telefonide positsioneerimise teenust või värskemaid kaarte.


Moodne Päästekeskus on õnnetuskohast ca 13 kilomeetri kaugusel.

80 kilomeetrit hiljem kuulen uudistest, et hukkus kaks inimest.

18 kommentaari :

  1. Oh õudust...
    Kui autos on navi, siis sellega saab asukoha kiirelt positsioneerida.

    VastaKustuta
  2. Uuuhh. Me oleme ka üritanud niiviisi asukohta tuvastada, kottpimedas on isegi igapäevase kodutee peal õige koha kirjeldamine paras pähkel. Aga meil läks hästi, inimene oli lihtsalt põrutada saanud ja autos lõksus. Huvitav, kas mõnes rikkamas riigis on abi kutsumine kiirem ja kergem?

    VastaKustuta
  3. Appi kui õudne ja kurb :(

    Ma enamasti ei hüppa sellele "Eesti riik on nii nõme ja mõttetu" rongile, mis osa inimesi tabanud on, aga kui on üldse miski, mille alal meie riik ikka väga pange paneb (ja jätkuvalt), siis selleks on haridus (rahaline segregatsioon), tervishoid ja Pääste-Piiri-Politseiamet.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

      Kustuta
    2. Sa siiski just hüppasid sellele rongile. Mina aga lugesin just "Minu Šanghaid". Seal on ka liiklusõnnetuse ja kiirabi kutsumisega kirjeldus. Sealkirjeldatuga võrreldes on meie pääste korraldus väga, väga tasemel.

      Pääste / kiirabi häda on see, et seda kasutakse sotsiaalabiks ja tavalise (aeglase, tasulise) arstiabi asemel. Sellise teenuse nõudlus on aga lõpmatu ja sinna võib raha valada ükskõik kui palju. Seega PEAB riik päästeteenuse pakkumist kuidagi piirama. Ma ei ütle, et meil tasakaal ideaalselt paigas on, eks. Aga (kuulujuttude põhjal) oleme me läbivalt paremad kui ülejäänud maailm.

      Kustuta
  4. Aga te helistasite häirekeskusse. Reageerisite.
    Ja see on tähtis.

    VastaKustuta
  5. Seda et... et kõne läheb alati esimesse vabasse kõnekeskusesse, mis ei pruugi olla samas lähim kõnekeskus...

    VastaKustuta
  6. See on uskumatult nõme asi tänapäeval e-riigis, mida Eesti nii hirmsasti tahab olla.
    Põhimõtteliselt. Mul on telefonis GPS. Kui ma tahan sõbrale saata oma kohviku vms asukoha, ma saan teha seda messengeri kaudu kaardilingiga.
    Selleks, et päästekeskusele üldse mingeid teateid saaks saata, peaksin ma ennast sms jaoks registreerima. Miks? Miks! Päriselt???
    https://www.112.ee/et/hadaabinumber-112/hadaabisonum-sms-112/sms-112-korduvaid-kusimusi/

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Heakene küll, nüüd kõik regama nagu üks mees. Et siis teinekord, kui midagi juhtub, saab vähemalt asukoha operatiivselt teatada.

      Kustuta
    2. Ei õnnestu registreerida.

      Kustuta
    3. Müstika...

      Püüan homme uurida, mis imeloom see sms-112 on.

      Kustuta
    4. Sellest räägiti teles hiljuti, algselt mõeldud inimestele, kel nt kõnepuue ja vajavad abi. Aga jah, eelnevalt peab olema regatud ning siis rõhutati ka vaatajatele, et palun tehke see protsess läbi.

      Kustuta
    5. Õnnestus lõpuks registreerida, aga see polnud just lihtne ja sirge protseduur. Ning jah, üldiselt on see mõeldud erivajadustega inimestele, see registreerimine. Ja kui mul õnnetuspaika sattudes aku tühi on? Kaaslasel/lapsel ehk ei ole aku tühi, aga nemad pole jälle registreeritud. E-riigis võiks olla võimalus messenerig kaudu ka ühendust võtta - läbustajad saab ju blokeerida.

      Kustuta
  7. Ohoo, SMS-iga on isegi juba kuidagi võimalik? Kunagi Garage48 raames selgus ka, et SMS-iga ei, aga alati on võimalik häda korral faks saata.

    VastaKustuta
  8. Aga sellele probleemile on ju ülilihtne ja tegelt ka ÜLIODAV lahendus:

    112 pakub välja oma mobiilirakenduse, Androidi-rakenduse,
    millel on 1 tekstiväli ja üks nupp ja üks rida teksti.
    Tekst näitab mobiili GPS-koordinaate, tekstiväljale
    tuleb sisestada ühekordne, ajutine, telefonioperaatori
    poolt telefonikõnes antav kood ja nupule vajutades
    saadetakse too kood koos GPS-koordinaatidega p22stekeskuse
    veebirakendusse, kuhu päästekeskuse töötaja on sisse
    loginud ja kust ta ekraanilt telefonikõne tegijale
    koodi ütles. Nagu GPS-koordinaadid serverisse jõuavad,
    ongi ülesanne lahendatud ja kogu asukha põhise
    jutuajamise saab vahele jätta.

    Sellise projekti mobiilirakenduse osa on umbes 1 nädala
    töö, veebirakenduse prototüübi osa, millel puudub
    korralik autentimine, on umbes 3 päeva töö. Koos
    pläkutamise ja lõppkasutajate koolitusega umbes 2 nädalat,
    praktikas 3 nädalat, koos ajalõtkudega (makstud tööaja vahele
    jääv aeg, mil tarnija ei tee midagi, aga tarkvara kasutja uurib
    ja katsetab) umbes 2 kuud.

    2 kuuga ja 3 nädala töörahaga, 200€/päev ehk
    3 nädalat x 5 päeva nädalas x 200€/päev ~ 3000€
    (kui tellida üksikult vabakutseliselt). Muidugi,
    kui tuleb hakata vahtu suust välja ajama, käima ja rääkima
    ja selgitama, siis see rääkimine maksab kah ja siis
    võib rahulikult kirjutada arveks kohe 5k€, millest
    rääkimise osa, 2k€ tuleks ettemaksuna maksta, aga
    milline riigi-asutus suudab läbi viia projekti, mille
    läbi-viimise tingimustes on:

    x) ~50% ettemaks

    x) lepingus punkt, et tegu on eksperimentaal-projektiga, kus
    ÜRITATKASE tulemust saada, ilma, et lepingus oleks
    kindalt kirjas, mis projekti väljunditeks on?

    Era-sektor saab sellega hakkama ja erasektoris pole
    ka riigile metsikus koguses IT-infosüsteeme tarniva
    firma (WebMedia/Nortal) eks/JOKK-omanikust IT-kantslereid (Taavi Kotka)
    tegutsemas.

    Ning siis imestame, miks riigi-infosüsteemid nii puruks
    on, nii kallid on ja nii puudulikud on.

    Sellega ma muidugi ei ütle, et mul endal kõik alati
    hästi oleks olnud, aga minu arved on seni olnud
    KÖÖMES selle kõrval, mida nonde katkiste ja
    arvutiteaduse ABC-d eiravate (näiteks too terviseinfosüsteem,
    mis ei talunud reaalset arvu kasutajaid) riiklike
    infosüsteemide eest makstakse. See on täiesti ULME,
    mis meeletud rahad nende korporatiiv-arendajate
    kallipalgaliste direktorite ja peente kontorite ja
    sekretäride ja firmapidude pidamiseks riigieelarvest
    makstakse. Vähemalt minu silmis.


    Tänan lugemast.

    P.S. Jah, ma olen KADE.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kõik võib olla õige. Aga nt mina olen inimene, kes ei ela mõttega, et " tõmbaks igaks juhuks 112 äpi/sõlmiks sms teenuse/saadaks faksi" jne.

      üldiselt kui juhtub, siis järsku ja siis on hilja äppideks ja sms-ideks.
      Täna on raadios terve päeva sel teemal rääkinud,. Ma saan aru, et nad ise ka pole rahul kuidas see värk toimib ja asjaga tegeletakse.
      Loodetavasti nii, et kui juhuslik möödakäija juhuslikult teatab, siis saab seda teha ilma erilahendusteta :)

      Kustuta
  9. Tänan vastuse eest.

    Arvan, et kui saab helkurit nõuda, siis saab mobiilioperaatoritelt nõuda ka seda, et nad selliseid telefone, millel vastav mobiilirakendus puudub, EI MÜÜ. Privaatsuse huvides peab see rakendus olema inimese enda huvides välja-vahetatav ja serveri API peab avalik olema, et erasektor saaks uut tüüpi rakendusi luua, näiteks Telegram.org juturoboti-põhist rakendust, mis sama API-t kasutab. Ega ei olegi eriti efektiivne, et kogu see kari pensionäre hakkaks kuskilt midagi ise endale alla laadima ja installima.

    Teiseks, see "rakendus" võib pensionäride korral olla ka USB-seadmena toimiva, mingi ägeda kleepekaga
    mobiili külge kleepuva, nupuna. Näiteks oomipood.ee'st sainkunagi mobiili-kaamera-päästik-nupu 7€ eest ja mingi aeg olid seal müügil ~10€ maksvad ex-Atmeli/PICi mikrokontrollerid (lugeda: tikupea-suurused mikroskeemikesed), kus oli lausa Bluetooth sisse ehitatud. Seega, isegi see nupu-projekt on, vähemalt arenduse poole pealt, tegelikult täiesti tehtav lausa hobi-istidele, umbes 100€ materjalikuluga. Tööaeg on muidugi eraldi teema, aga seda ju hobi korras tehes ei loe, a la kui kõlbab midagi hobiks kududa või aias nikerdada, siis kõlbab ka naabri-memmele 112-mobiili-nuppu nikerdada. Aga, muidugi, meie räiget maksukoormust, kus isegi toidule virutatakse 20% käibemaks otsa, ei ole Päästeteenistuse töövahendite arenduse eest räige raha küsimine küll mingi patt. Kui kõlbab Siim Kallas'ele ja Ansipile iga jumala kuu mitukümmend tuhat EUR'i palgaks ja "töötuabirahaks" (Kallas pärast komisjonist lahkumist) maksta, rääkimata tuhandeid EURe olevaist Riigikogulaste kuluhüvitistest, siis plekkigu täiega, rahas probleemi ei ole.

    Küll aga on kindlasti probleem intellektuaalsuse puudumises. Täpselt nagu relvastuse arendusegagi: võite ise arvutada, kui mitu aasta jagu vabakutseliste ning doktorantide töö-aega saab ühe soomus-lahningumasina eest ja mida sellise koguse töö-ajaga, kui direktoreid ja laenuhaisid (start-up firma "investorid") ning niisama mulli-ajajaid mängust täielikult väljas hoides ära saab teha.


    Tänan lugemast ja kaasa mõtlemast.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, kõik on tehtav ja kõige odavam oleks hoopis mõni FB kontakt ekstra selle tarbeks - väga paljudel inimestel on FB messenger olemas. Või kui FB ei meeldi, siis mõni teine olemasolev sõnumirakendus pluss ekstra selle tarbeks loodud kontakt. See ei peagi olema kõigile kohustuslik, see peaks olema hoopis kõigile kergesti kättesaadav, kui see on kõigile kergesti kättesaadav, on see ütleme 60% inimeste telefonides, tänu millele on tõenäosus, et õnnetuspaiga/toimumispaiga info jõuab operatiivselt päästeametisse, juba oluliselt suurem.

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!