Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

esmaspäev, 9. september 2024

Saare võimalikkusest

See on alati täpselt seesama stsenaarium. Mu mees jääb haigeks. Ma ikkagi üritan-deson, tuulutan, vitamiinitan ja magan teises toas. Aga ei pääse. Kui muu osas enam-vähem, siis nohu vastu tahtejõuga ei saa. Homme on hambaarst ja ülehomme audit ja siis hooaja esimene kooriproov ja üks koolitus, mis huvi pakub ja õppematerjalid tuleb valmis seada ja nädalapärast puhkusereis. Ma lihtsalt ei saa lubada endale luksust olla haige.

Käisime saarel. Ma olen seal varem käinud, aga mitte olnud. Täiesti uskumatu- nii lähedal linnale asub paradiis. Liivarand, vaikus. Pääsesime giidi abiga vanadesse majadesse. Mis lagunevad.. pole ju mõtet, meie lühike suvi jne. Teate küll. Aga kahju on. Kui ma oleks miljardär...

Hämmastav on see, kui kiiresti, vaid 30 aastaga, võtab mets kogu maastiku ja hooned üle. Nagu polekski midagi olnud. Ulmekate kirjutajad kipuvad seda alahindama. Tuleb kohe meelde nt Poiss ja tema koer ( väga hea raamat, muide), kus kõik oli alles ja ilus, lihtsalt lagunenud..

Üks väike tüdruk palus mind, et teeksin teda tuttavaks ühe teise väikese tüdrukuga. Nagu  Inglismaal... Kui kummalised asjad on ikka suhted. Tüdrukud rääkisid omavahel, aga.. midagi ei tulnud välja. Ja kümme minutit hiljem oli see väike tüdruk reisi lõpuni lahutamatu ühe teise tüdrukuga.. Miks nii ja mitte teisiti? Ei tea.

Enne laeva väljumist oli vaba aega. Otsustasime mere äärde jalutada. Meie grupike otsustas minna paremale, teine seltskond vasakule... Minutit kümme hiljem, selgus, et nad leidsid laiba. Uppunu. Politseikaater tuli kohale. Hea, et kellegi omaksed said rahu, lohutasime. Hea, et keegi on nõus tegema sellist tööd, lohutasime...

Pantrikuru vangide tuules tahtsin uuesti läbi lugeda ka originaali- Verne Saladusliku saare, ( ja ma olen endiselt veendunud, et Verne, DaVinci ja mõned veel on tulevikuinimesed, kes on ajarännaku käigus oma aega sattunud.) Olen püüdnud Verne uuesti üle lugeda, ja pole suutnud. See raamat on endiselt huvitav. Las ma olen naiivne, ja usun, et seda kasutatakse senini õppetöös. Integreeritud õpe.. leidke leheküljelt X, kuidas merehädalised valmistavad küünlaid. Tee see protsess endale selgeks ja õpeta kaaslastele. Uuri, kas Eesti looduses oleks võimalik sedasama teha? Aga kuidas saaks?

Mu lapse emakeele õpetaja rääkis raadios, et teeb lastele, eesti lastele, eesti keele sõnadetööd, et mida tähendab nt kämmal ja vemmal.. seda raamatut lugedes tuleks sõnadetöö kindlasti tänapäeva lastele teha. Ning lisaks peaks ühiskonna- ja ajalooõpetaja selgitama, kuidas ja miks vanasti niimoodi arvati...

Ma olen nii poliitkorrektseks muutunud, et ei julge seda isegi kirja panna. 


20 kommentaari :

  1. See kast oli siis "deus ex machina" vastand - "jumala saadetud masin" :)

    Suur osa Eesti rannikut on paradiis. Iseasi, et kellele see kuulub ja kes seal reegleid teeb.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kas meil Eestis ei kehti igamehe õigus mingite meetrite kaugusele rannikust?

      Kustuta
    2. Eee... :) Parem ärme hakka... :)

      Kustuta
  2. Poliitkorrektsust sõna ja tähe pealt järgides peaks pooled raamatud ära keelama või ümber töötlema. Tänapäeval moes oleva pideva kõige peale solvumise kohta netis lõputult meeme:
    "You find it offensive, I find it funny ... that's why I'm happier than you!"
    "Being offended does not make you right" ... jne ... jne ...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mind pani silmi pööritama isegi mitte niivõrd N sõna, vaid väide, et nad ju tavaliselt rõõmu pärast tantsivadki. Ja seal on palju sellist.
      Ma ise arvan, et ei peaks ümber tegema, vaid lisama selgitused, miks tookord nii öeldi ja arvati ja mis oli kontekst

      Kustuta
    2. Ümber tõesti tegema ei peaks, aga tänapäeva sarisolvujatele oleks selgitust küll vaja.

      Kustuta
    3. arvestades, et see on koolilektüür, on selgitust vaja kindlasti ilma igasuguse solvumiseta. Lapsed moodustavad oma ettekujutust maailmast mh ka loetu põhjal.

      Mu mälumängukaaslane luges selle kah aastakese tagasi üle ja irvitas, kuidas nad on seal raamatus nii kangesti progressiivsed, nii kangesti rassiliselt võrdõiguslikud, ja siis on neil seal see Nab, kes täiesti juhtumisi teisi kogu aeg teenindab ja tahab teenindada. Siuke heatahtlik, heade kavatsustega rassism, nagu selle aja progressiividel enamasti oligi - kaks osa paternalismi, üks osa "õilsa metslase" imetlemist.
      Progressiivsed baltisakslased olid eestlasi ja lätlasi mõnikümmend aastat varem samamoodi vaadanud, Jules Verne'i ajaks olid nemad loodetavasti natuke arenenud.

      Muide, kui laiendada teemat rassisuhetelt ka klassisuhetele, siis see "juhtumisi lihtsalt tahab teenindada" tuletab meelde "Sõrmuste isanda" filmi. Raamatus oli kääbikutel selge klassivahe, 20. sajandi esimese poole inglase jaoks enesestmõistetav. Sam on teenijaskonna liige, kellest saab sisuliselt tentsik, just nagu alamklassi sõduritest said I maailmasõjas kõrgkihi ohvitseride tentsikud.

      Uusmeremaalasest stsenaristide ja režissööri jaoks oli selline... kaasasündinud? igatahes päritav seisusevahe ilmselt kuidagi piinlik ja nad püüdsid selle selge klassivahe välja jätta - saades tulemuseks noored sõbrad, kellest üks lihtsalt asja eest, teist taga tahab potte-panne kanda ja teisi teenindada.

      Kustuta
    4. kusjuures jäin nüüd mõtlema, et meie kooli kirjandustunnis olekski väga hea seda rassisuhete kirjeldust kõrvutada mingi progressiivse baltisakslase antud maarahvakirjeldusega. paneks parajasse konteksti.

      Kustuta
  3. Eile õhtul selgus, et mu 19-aastane laps ei ole kohtunud sõnaga "kõmmeldunud". See on puiduga töötavale inimesele vajalik sõna, teistel võib-olla mitte nii väga. Muide, ka vemmal on puidu kasutusviisi kirjeldav sõna ja tänapäeva linnainimene ei puutu sellega kokku. Kämmal aga on suur käelaba, seda sõna võidaks ikka teada.
    Jne.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mina ka ei teadnud kõmmeldamist :) :)

      Kustuta
    2. Kõmmeldamist ma ka ei tea, aga ma ei tee puidutööd. Seega pigem erialane termin. Vemmalt tean ja kämmalt tean. Hiljuti selgus, et mu 26-aastane poeg ei tea, mida tähendab "koolema" Aga teda vabandab asjaolu, et käis vaid eestikeelses algkoolis. Ta muidu loeb ikka raamatuid ka eesti keeles.

      Kustuta
    3. Hehe, sõnade teadmisega on osadel noortel inimestel kehvasti jah. Ma ükskord tulin Pärnu restoranist "Noot" inspireerituna sellisele mõttele, et teen ka restorani ja panen sellele nimeks "Mõrd" (taust oli see, et ma olin ära joonud mitu klaasi veini ja mul tekkis küsimus, et kas "Noot" peab olema muusikanoot või kalapüügiriist - ja ma muide ei tea seda siiani). Esitlesin ükskord siis pereringis oma suurepärast uut äriideed ka ja mu 30-aastane õepoeg küsis segaduses, et mis selle mõrra teine tähendus siis peaks olema. Mille peale tema elukaaslane (tõlkija :D) küsis veel suuremas segaduses vastu, et oota, alustame siis sellest, et millist tähendust sõnale "mõrd" sa siis tead. Naer läks nii suureks, et me ei saanudki täpselt teada, millist sõna 30-aastane noormees teab ja millist mitte (aga mul on oma teooria).

      Kustuta
  4. "Ma ei saa lubada endale olla haige / võtta enda jaoks aega" viitab üldiselt üleplaneerimisele. Korraga kooliaastaks valmistumine, reis, lisaks koolitused ja hobid, ilmselt käid looduses ka, ja NKK ja nii edasi. Kui siis mingi viga sisse lööb, kukub kõik kokku ja võib väga valus olla.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kes teeb see jõuab ;) ( ma tegelikult tean, et tuleb end hoida)

      Kustuta
    2. No aga sa ei lähe ju nooremaks (valab õli tulle :D)
      Võta ikka omale ka aega!

      Kustuta
    3. "Ma ei saa lubada endale olla haige / võtta enda jaoks aega" viitab üldiselt üleplaneerimisele.

      !!!!!!

      Ma olen hakanud endale jõuga meelde tuletama, et minu enda unevajadus ja söömisvajadus on kah päriselt olemas, mitte mingi luksus, millega võib tegeleda siis, kui kõik muu on tehtud. Mh vähendab süütunnet, kui ma otsustan korraks puhata.

      Kustuta
    4. Hmmm..., äkki üks mu hea tervise põhjustest ongi asjaolu, et alati kui võimalik võtan endale, kaasale, lastele, koertele aega meeldivaiks tegevusteks ja lõõgastumiseks. Momendil kaasa ja koeraga lühisügispuhkusel kanada põlismetsas sõprade suvilas kamina ees kolmandat päeva mittemidagi tehes.

      Kustuta
  5. Aga mis saarest juttu on? (#karueisaaaru)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See on üks raamat, tiba düstoopiline. Indigoaalane ilmselt võrdleb Aegnat sellega...

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!