Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

laupäev, 11. detsember 2021

Mai oska elada

Kevadel surid mind aastakümneid truult teeninud Eccod. Ja kuna lumi tuli maha ja valgeks läks maa, siis pidin uued saapad ostma. Otsustasin, et ei telli seekord internetist odavaid, vaid lähen poodi.

Võtsin kogu oma tahtejõu kokku, panin maski ette ja läksin poodi.
Varustatud kogemusest kogunenud teadmisega. Saapad peavad olema sulgkerged; ümaramat tüüpi ninaga, et ei käiks varvastele; labajalast kõrgemal ei tohi olla tugevdusi ja õmblusi; lumekindlad st kõik augud on suletavad lõpuni ja soovitavalt niipalju kõrge säärega, et lumi sisse ei tule.

Poes selgus ootuspärane, et valida õieti polegi. Praegu tundub, et moes on poolsaapad. Hüva, ma saan säärised peale tõmmata, kui kõik muu vastab tingimustele. Ostsin Catmandoo Ava. Esimene päev oli suurepärane. Teisel hakkas tunda andma ja kolmandal nutsin valust, sest ühe saapa sisemine tugevdus  tegi/teeb pahkluule haiget. 

Ma tahaks masendusest karjuda. Ja ma saan nüüd aru, miks vanainimesed jäävad elust kõrvale. Sul lihtsalt ei ole sobivaid riideid.
Nüüd on mul siis lisaks linnasaabastele ainult ühed Timberlandi omad. Mis on megarasked ja eest tuleb lumi sisse ja liiga madala säärega ka.
Täna käisin tossudega, tõmbasin villased sokid alla ja..
miks, miks ometi. 

Nii et, kui keegi tahab nr 38 saapaid, siis kirjuta mulle. Ma pean nad nagunii taaskasutusse viima, nii et isegi raha ei küsi. 

Ma olen varemgi märganud, et mul on probleeme empaatiaga. Praegu ei saa ma aru st saan, sest poliitika, aga põhimõtteliselt ei saa. Miks on tekkinud paanika elektriarvete ümber. 
Lugesin, et pool leibkondadest kasutab fix hinnaga pakette, seega probleem on teisel poolel. Neist omakorda on pooled? minusugused luuserid, kelle novembrikuu elektriarve oli 24 eurot ( börsipakett, kodukontor, pesumasin, iga päev praeahi). Ja probleem on neil ( nagu Delfi kirjutas- oli see följeton või päriselt?), kes ei suuda kütta oma 180 ruudust maja ning vajavad oma veinikülmiku ning hirveliha täis oleva sügavkülmiku käigushoidmiseks riigi abi. Kui palju neid siis ometi on?

Ma saan aru, et paanika ongi seepärast tõusnud, et priit hõbemägid omavad häält meedias.
Hakka veel vanas eas kommunistiks, aga päriselt. Kui soovid oma metsa serval, mere lähedal oleva liiga kalli elektriarvega maja vahetada minu korteri vastu, siis kirjuta mulle.

Kui paanikat vaja on, siis see alles tuleb. Jaanuaris, kui tõusevad toidu-teenuste hinnad. 

( ma pean selle keskpäevatunni kuulamise lõpetama), masendav on, et meediafoonis domineerivad inimesed, kelle lahendus ongi jagada raha ja kõigile ja pandagu põlevkivi katlale veel tuld alla. Ja strandberge lihtsalt ei kuulata. Lahendused on maailmas olemas. Tehtagu, investeeritagu.

Aga ei julge. 



29 kommentaari :

  1. Saapa-nõu, omast kogemusest. Pahkluule haiget tegevat kohta saab haamerdada. Paned saapa küljeli kõvale pinnale, haamri ja naha (või voodri, oleneb kummalt pool haamerdad) vahele tükikese tekstiili vms, mis ei lase haamri metallil saapa nahka-voodrit puudutada, vastasel juhul võib matarjali pind rikutud saada – ja annad haamrit, seni, kuni sisemine tugevdus pehmeks/pehmemaks/õhemaks muutub. Vahepeal proovid jälle jalga, et kuidas tundub. Ma olen kõvasti rohkem kui ühe paari jalatseid sel moel kandmiskõlblikuks muutnud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Oled kindel? Mul ühed tossud läksid samal põhjusel "prügikasti", sest see kõvendus oli plastikust.
      Aga ega midagi kaotada pole. Proovin ära. Thnx!

      Kustuta
    2. Jah, kõvendust saab pehmendada vaid siis, kui see EI ole plastikust. Materjali saab kompamise teel kindlaks teha. Kui otsustad proovida, ehk annad teada, kuidas õnnestus?

      Kustuta
    3. ma olen üht sellist saabast kingsepa juures "haamerdamas" käinud. Spetsialist aitas asja korda :)

      Kustuta
  2. Kardan, et see kõlab sapiselt, aga minu jaoks on kortermajade ainus vabandus tõesti väikesed elektriarved. Oletan, et neile lisanduvad vesi+kanalisatsioon, küte (ja keegi võõras otsustab, millal köetakse? või on see asi tänapäeval kuidagi parem?), trepikoja koristaja tasu või iseküürimine ja lärmakas/haisev/kriminaalne naaber teisel pool seina, kui ei vea...
    Mõistliku suurusega peremajades - 180 ruutmeetrit tundub 5-8-liikmelistelöe peredele paras keskmine - peaks muidugi olema alati olemas ka ahiküte. Üks hiljuti majaomanikuks saanud tuttav märkis FB-s, et õhksoojuspump on küll mugav, aga selle külmaga kasutu, ja rõõmustas, et ahikütte võimalus on tal ka. On ka päris masendav, et ülearu tihedalt asustatud Lääne-Euroopa poolt tahetakse ahikütet ära keelata.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ju kirjutan, et ei oska elada :) :)
      Rõõmuga elaks majas, kui raha oleks :)

      Kustuta
    2. Mida tähendab "ülearu tihedalt asustatud"...????

      Pool maailma elab kortermajades.
      Nii et küllap neil mingi mõte ikka on.

      Kustuta
    3. Ise elan küll viimased 30 aastat majas aga saan täiesti aru kodanikest kellele meeldib viisakas kortermajas elada. Viisakas korter tagab enamasti normaalsed naabrid, oluliselt vähem olmeprobleeme alates kütmisest ja lõpetades lumerookimisega ja seda kõike palju odavamalt. Miinuseks muidugi väiksem privaatsus ja aia puudumine. Kui ma kunagi penskarieas nii vanaks ja kobaks muutun, et majaga hakkamasaamine tülikaks muutub kolin hea meelega kortermajja.

      Kustuta
    4. Kaur, mõtlesin ülearu tiheda asustuse all neid paiku, kus üks linn läheb teiseks üle, näiteks Ruhri piirkond Saksamaal. Seal on isegi eramajade aiad taskurätisuurused. Paraku räägivad mõned euroliidu asjapulgad kütmisviisidest nii, nagu ainult selline lauslinnastumine olekski olemas ja ökonoomne kaugküte oleks igaühele kättesaadav.

      TT, ma rõõmustan alati, nähes, et ehitatakse väiksemat sorti, kümne-viieteistkümne korteriga maju, seal on mõistlike naabrite ja muude mõnusate olukordade tõenäosus päris suur. Niisugused majad on kindlasti ideaalsed eakatele ja noortele, kellel veel lapsi ei ole. Kahjuks on hirmus palju hirmsuuri kortermaju, mis ei ole väga sageli turvaline ega meeldiv elukeskkond.

      Indigoaalane, ma arvan, et raha polegi majas elamise puhul peamine, mõnel juhul on vaja hoopis paindlikkust elukohavalikus (ja näiteks sellega sobituvat tööd) või mõningast hullumeelsust - näiteks nagu meil.

      Kustuta
    5. Ahjuküte on probleem linnades, kusjuures selleks ei pea isegi teab kui suur linn olema. Tartus Emajõe orus on talvel õhk ikka üsna paks (eriti sellise ilmaga, kui inversioon orule n.ö kaane peale paneb), ses mõttes on tore, kui linn pakub võimalust katlamaja keskkütte peale üle minna. Ma ise kaaluks seda täitsa tõsiselt, kui see võimalus oleks (aga siin tänavas ei ole trassi).

      Kustuta
  3. Ma tunnen su saapamuret 🙂.
    Ise sain sõbranna käest veidi sissekantud Adidase sooja voodriga tossud ja nii rahul olen, lõpuks ometi midagigi, millega on võimalik käia!
    Mu emal on aga suurem jalaviga ja ta käib isegi südatalvel ainsate laia liistuga tossudega, mis talle jalga mahuvad. Täitsa kurb kohe..

    VastaKustuta
  4. Sellepärast ma jalatseid netist ei osta, sest minu jalakuju puhul peab ilmtingimata jalga proovima, numbrite suvalisusest ma ei hakka rääkimagi. Uute jalatsitega on pea alati sissekandmise mure. Üksikud, mis super hästi sobivad kannan tavaliselt ribadeks - ära viskamisele lähevad siis kui sokid saab ilma saabast jalast võtmata eemaldada :P

    VastaKustuta
  5. Reet, kõik oleneb. Sul võib maal olla ka naaber, kes teeb lõkke aeda just siis kui sa pesu kuivama paned või sõidab atvga üle krundi või myyb esivanemate põllud arendajale nagu meil praegu juhtumas. Mingit garantiid ei ole ju.
    Sama kortermajas. Eelmises naabrid mul nt joodikud ja laps toksikomaan, siin aga kella 20st haudvaikus. Abistame, koos heakorrastame, koristame jne. Vahel kakleme ka, aga see käib arenguga kaasas. Kõik olemeb vedamisest.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, meil on siin naaber, kes toitis oma koerakarja meie kassidega... Garantiisid tõesti ei ole, on ainult illusioon privaatsusest.

      Kustuta
  6. Mul on pisike linnamaja (aga pigem korteri mõõtu), aga ma arvan, et mu börsielektriarve ei ole 80 eurot mitte sellepärast, et maja, vaid sellepärast, et vannituba tuli tekitada ruumi, mis eelmises elus oli esik ja sinna pole võimalik muud kütet panna kui elektri. Aga elame veel - tänu sellele, et oleme nüüd õppinud suurem osa ajast vannitoa kütet maha või vähemalt maadligi keerama, ei lähe sellega päris pankrotti. Ja muidu on siin ju mõnus elada.

    VastaKustuta
  7. Saapastest - nii suurtele kui väikestele jalgadele soovitan firmat Aaltonen. Ei ole libedad, on soojad ja kõik teised head sõnad. Weekendis valdav osa mudelitest müügil, Tallinnas on suht palju ka Nõmme Perekingas olemas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Väga hea vihje oli, ma tänan! Käisin siin lugemas, tegin natuke eeltööd (et kus Tartus müüakse) ja täna sain 50% soodustusega ilusad ja head Aaltonenid. Blogosfäär on info mõttes kullaauk!

      Kustuta
  8. Tere!
    Jalanõude osas soovitan sukelduda barefoot maailma. Fb on grupp barefoot jalatsid. Joonista oma mõlemad jalad paberile ja mõõda jala laius ja pikkus ära ning seal grupis saavad soovitada, milline firma jalats sobiks kõige paremini. Lisaks on Tallinnas pood nimega mugavik barefoot, kus saad poes eri firmasid proovida.
    Ise kannan vivo barefoot.
    vaata ka https://www.wildling.shoes/
    ja lahedad ballerinad on https://www.groundies.com/

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No jälle hea vihje ! Tänud !! Räägi inimestega :)

      Kustuta
  9. Häid (st meie kliimasse sobivaid) saapaid lihtsalt ei ole kaubandusvõrgus saada. Ühel õhtul käisin päälinna Viru kaubanduskeskuses (suurim valik) uurimas pakkumisi, plaaniga uued jalavarjud osta. Pettusin, kui oli enam-vähem sobiv mudel (inimene ju tõmbab lati pisut alla kui näeb, et valik on napp) - siis sel oli "siidi"vooderdus või oli tikk-konts või olid sääred sellised, mis sobivad filmi "Pretty women". Ohkasin ja loodan, et mu talvesaapad veel kestavad ühe talve.
    Tegelikult ei tohiks kurta, sest tagavarapaar on ka eriti krõbeda külma puhuks, aastaid tagasi ostetud Rieker'id, mil lambavillane vooder sees, ent need on madala tallaga ja klassikalise mantliga hästi ei sobi (tean-tean, et esimese Eesti mure).
    Huvitav, kas kaubanduskeskuse ostujuhid elavad teadmisega, et Eestis astutakse kodust ->autosse, autost->kontorisse...ning linnatänavatel enam keegi ei käi?
    Sel aastal avastasin Vagabond'i kingad-saapad (kahjuks talvesaapad on militaristliku-rohmakat stiili).

    Küttesüsteemi paanika-jaanika õhutamisest ja hirmutamise taktikast ei saa aru. Sõites maal, märkan 2-korruselisi elamuid, mis on kaugküttest eemaldatud, sest kohalik vallavalitsus ei jaksa ülalpidada, ning kas õhksoojuspumba (krõbeda talveilmaga kasutu) või elektrikütte paigaldanud - jah seal on probleem...mis tekitati 20- aastat tagasi. Linnades seda probleemi ei ole. Head alternatiivi ka ei ole, osades majades oli ahiküte, kuid suure hurraaga lõhuti välja. Ettenägemisvõime puudumine ja riskide hindamata jätmine ning mõtlemine, mis siis juhtub...kui... harjutus on tegemata...kellel? Lugesin just eile 9nda klassi õpilase esseed "Rohepöörde" teemal...noored mõtlevad ja analüüsivad olukorda üsna adekvaatselt ja näevad riske just kõige haavatavamate puhul.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Reedel just jõulupeol oli jutuks. Kolleegil maasoojuspump vms Tallinna linnamajas, eelmisel kuul paarsada ja sel prognoosib kulu baasilt ligi tuhandet. Börsihind. Aga neil pole maj probleeme nii ehk naa. Nöörist asi kaugel. Kulude mõttes aga on vahe ikka küll, kus elad.
      Koolivahet sõites ma alati imestasin, kuidas need kolhoosiaegsed hiigelmajad nii korras ja hooldatud on. Lõpuks taipasin kui Soome numbritega autosid nägin. Neid vist ei myy ka mingi valemiga, nt Albu kant või sealt maapoole, linna just igapäevaselt ei sõida ja kõik ei ole ITs. Majad sellised, et mitu põlve mahuks sisse elama.

      Kustuta
  10. Oeh, ma ka eile ärritusin selle elektriteema peale, suisa niipalju, et panin tuttavale EKRE-kale kommentaari taha "ohoo"-näo, kui ta teatas, et kui Kallas teeniks Eesti keskmist palka ja tal oleks veel kaks last ka, küllap oleks proua end juba üles poonud. Õnneks suutsin end ohjata mitte vaidlusesse laskuma, sest mis kasu sellest. Aga lihtsalt kummaline on, kuidas parempoolse erakonna pooldajad eeldavad, et riik peaks kõigile raha külvama hakkama ja meil on elu nii halb, et keskmise palgaga sured ära. P.S. Me mehega teenime mõlemad alla mediaanigi, meil on kaks last ja köit kaela panema ei kipu.

    VastaKustuta
  11. Minu soovitused saabaste osas:
    1) proovida eelpool soovitatud Aaltoneni saapaid
    2) osta saapaid AINULT e-poodidest. Nendesse saab alati saapaid tagasi saata (kui ei saa, siis sealt ei osta), aga siis on võimalus näiteks kasvõi tund aega toas ringi trampida nendes saabastes, et aru saada, kas sobib. Proovida erinevaid sokke, hüpata ja joosta jne.
    3) ise olen suur Lowa fänn, ostsin paari aasta eest ca 200 euro eest saapad, enda jaoks ülikallid, aga iga kord, kui jalga panen, läheb tuju heaks. Katsetasin alguses Eesti e-poodidega, aga kuna sobiva suuruse ja mudeli kombot ei leidnud, tellisin lõpuks Saksamaalt. Vt nt https://www.weekendshoes.ee/brandid/lowa.html, mul endal Lowa Renegade Ice, sõbrannal Zephyrid. Lowa saapad tuleb osta 1-1.5 suurust suuremad kui tavaliselt.

    Elektriteemast kinni ei haara, läheks nutuseks. Nimelt olen mina just see kodanik, kes elab endale ilmselgelt üle jõu käivas puulobudikus ja kuigi me ei küta elektriga, siis küttesüsteemi käitamiseks läheb seda omajagu. Kui saaks oma eramaja kuidagi kaugküttele ühendada ja veel trassist sooja vee, siis liituks kohe just mugavuse nimel.

    VastaKustuta
  12. Kuidas te küll aru ei saa, et kui elekter kallimaks läheb koos teiste energiakandjatega, siis läheb kõik mille liigutamiseks vajame elektrienergiat kallimaks ehk kõik konventeerub üldiseks hinnatõusuks. Aasta pärast on sitemal juhul teie säästud ja palgad 30% oma väärtusest säilitanud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kes sellest siis aru ei saa? Küsimus ei ole ju selles, vaid pakutavates lahendustes.

      Kustuta
    2. Rahu, rahu, see ongi lahendus ja õpetama oleks pidanud 5a. tagasi. :)

      Kustuta
  13. Aaltonen on jah hea kuulsusega, aga sobivus on ikkagi individuaalne. Ma käisin mullu varatalvel ahastavalt saapapoes, sest pöid oli nii haige, et valus oli peale toetada isegi ilma saapata. Kogu aeg oli valus. Aaltostega oli ka valus. Ja siis otsis müüja välja mingid võrdlemisi odavad Itaalia saapad - nimi oli kellegi inimese järgi, Maria Conti võis olla -, mida ma välimuse järgi oleks valusaks pidanud, sest kontsaga. Ja EI OLNUD VALUS. Reaalselt oligi nii, et sokis jalg valutas, uude saapasse panduna ei valutanud. Tagatipuks selgus siis, kui lumiseks ja libedaks läks, et hoolimata Itaalia päritolust oskavad need saapad jää peal pidada.

    Mul oli tookord olnud plaan proovida Tartu kesklinna saapapoodides kõiki lootustandvaid saapaid jalga ja siis kaaluda mõnda aega, et teha hinna ning valuvabaduse järgi edetabel, aga kui ma olin neid proovinud, jätsin edetabeli koostamise sinnapaika ja ostsin kohe ära.

    VastaKustuta
  14. Ma polnud mingitest Aaltoneni saabastest kunagi kuulnud ja tuleb tunnistada, et tüüpilise esteet-vingatsina olin enne guugeldamist surmveendunud, et raudselt mingid megakoledad jalatsid. Aga vaatasin, et polegi kõige kohutavamad, ma mõne mudeli täitsa oleks nõus jalga panema. Ma nimelt jälestan selliseid... viisakaid riideid ja jalatseid. Alguses kirjutasin "klassikalisi ja ajatuid", aga siis ma sain aru, et tanksaapad, teksad ja t-särgid on ka klassikalised ja ajatud ja moodustavad mu garderoobist julge enamuse. Aga samas, kas on mingi põhjus, miks ma peaks valima Aaltoneni ja mitte Doc Martensi? Hind on suht sama, ma vaatan.

    VastaKustuta
  15. Ma ei oska Doc Martensi kohta muud kosta, et minu jaoks on nende sisetallad ebamugavad, mul oleks vaja rohkem jalatalla järgi vormitud jalatsi sisemust, ideaalis peaks see muidugi üldse olema anatoomiline sisetald. Mul lastel kõigil Martensid, olen proovinud. Ja teiseks.... ootan ja passin nende järele, kui paelu seovad.... Õnneks juba nii vanad, et emaga käiakse koos väljas suht vähe, seega megakaua ei pea ootama, aga iseenda paelte taga ei jaksaks küll igapäevaselt passida ;-)

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!