Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

laupäev, 23. september 2023

Vanaemade tarkused

Palun nüüd siiralt abi, sest interneti jaoks ei suuda ma välja mõelda õiget otsingusõna ning vanamoodsa " perenaise käsiraamatu" väljaotsimiseks (mis on kusagil riiulil tegelikult olemas) olen liiga laisk.

Ühesõnaga. Mul on köök eraldi. Mis tähendab, et suurema osa ajast ei viitsi ma õhupuhastajat tööle panna. Ja no millal need puhastid leiutati, sajandeid on ju ilma hakkama saadud,

Paratamatult, aga, tolm langeb rasvale ja mingil hetkel on kõik pinnad rõvedalt kleepuvad. Kuna vihma sadas, siis otsustasin, et teen suurema puhastuse. Loogika ütles, et rasva aitab tõrjuda leelis. Sooda ei aidanud. äädikas ei aidanud.. ahjupuhastusvahend ei aidanud. Nõudepesuvahend ei aidanud. Eelnimetatud siis mitte muidugi korraga, aga katsetasin erinevaid variante. Mulle tundus, et kõige paremini toimis tavaline seep.- Aga ka seda mööndustega. Pinnad on erinevad- klaas, puit, plastik, plekk jne, Oleks tahtnud leotamist, aga no laelampi  ja kapipealset ma ju kaussi ligunema ei pane. 
Tulemus sai enam vähem. Pigem tundub mulle, et tuleb süda kõvaks teha ja maitseained, meepurgid, termosed jms , mida ma tegelikult ju ei kasuta, lihtsalt prügikasti visata. vähem pindu. Vähem probleeme.

Aga siis see neetud õhupuhastaja. Muutus halliks. Ma iseenese tarkusest mõtlesin, et tegemist on plekiga, aga guugeldamine andis vasteks, et roostevaba teras. Ja et läikima aitab lüüa tavaline toiduõli. Aitaski. 

Aga mul natuke ikka kripeldab. Kui mul on nüüd köögis suur õline pind? On see nagu okei? Võtab ju veel paremini mustust külge, rääsub jne. 

Küsimus siis. Kuidas eemaldada tolmu-rasva segu ja saada plekkpinnad uuesti läikima. Ideid?

PS. "sagedamini koristada", ei ole õige vastus.





21 kommentaari :

  1. "Ei tea." Meil pole üldse mingit puhastit. Sundventi ka ei ole. Köök on ühtlasi ka elutuba. Aga me teeme vist sinust teistmoodi süüa kah.

    VastaKustuta
  2. Niisked salvrätikud. Kusjuures kõige paremad on minu meelest beebidele mõeldud tooted, näit Neutrali omad.

    VastaKustuta
  3. Lihtsalt õhukese õlikorra saab teraspindadelt maha fairy'se švammiga.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mina samuti nõudepesuvahendise shvammi usku, tolmu-rasva seguga kaetud pindade puhastamisel. Esiti vahendise shvammiga mustus lahti, ja siis teisega, nn. puhtaga, pind üle käia. Nõudepesuvahend ongi ju spetsiaalselt rasva eemaldamiseks välja mõeldud, minul töötab igatahes suurepäraselt. Olen üritanud ka nn. vanaemade nippe kasutada, soodat ja äädikat ja mida iganes, aga rasva-tolmu segu need ei funkka, vähemasti minu käes ja minu köögis mitte.
      Õhupuhastaja osas ei oska paraku nõu anda.

      Kustuta
  4. Õlised-rasvased pinnad saab puhtaks Exaliga, see ei vahuta nagu Fairy ja ei haise nagu mingi Floral Fiesta.
    Sanmalist saab, liitrine pudel kontsentraati kestab kaua. Segad vastavalt oma kavatsustele sobiva lahuse pritspudelisse.
    http://www.sanmal.ee/index.html%3Fpid=69&lang=5&node_id=3791&product_id=584&page=1.html

    Mumeelest kipuvad rääsuma pigem orgaanilised õlid. Proovi WD-40 -t, sinine kollasega aerosoolpudel, pea igas suuremas toidupoes müüakse (Prismas ja MaXXXimas küll). See on üks hea õli igasuguste õlitamist vajavate kohtade jaoks (no õmblusmasinale äkki ei ole, aga uksehingedele käib küll).

    Ahjaa, roostevaba pinnaga ole ettevaatlik, mõni kemikaal (näiteks happeline WC-puhastusvahend) rikub roostevaba pinna jäädavalt.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. WD-40 on tegelt roostetanud asjade esmaseks liikumasaamiseks, määrdeõlina seda kasutada ei ole tark. Tegelt, kui juba valdkonnaylest keemiat kasutame, siis on väga head vanaõli lahustajad myygil autopoes. Piduriketaste puhastamise aerosool, pigiplekkide lahustaja jne.

      Kustuta
  5. praepannide pealt on mul aidanud kahtlasi rasvaseguseid mustusi maha saada kohvipaks. Ta on korraga rasvane ja vesine, nii et mõikab nii rasv- kui ka vesilahustuvale mustusele. Ja kohviterade karedus on ka mõõdukalt abrasiivne, aga mitte nii hull, et pindasid rikuks.

    Tõsi, rasvasade on keerulisem nähtus, aga ma ise vist esialgu mäkerdaks need pinnad, mida saan, pärast esialgset niisutust kohvipaksuga kokku, paneks ajalehe alla ja katsuks niipalju nühkida, kui saan.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. teine kogemus on mul see, et vähemalt katlakivi vastu aitab sidrunimahl ja sidrunhape palju paremini kui äädikas. Nagu võrreldagi ei anna. Äkki rasva vastu ka?

      ja kolmas kogemus on see, et ükskord muutus üks vana kastrul mul imepuhtaks, kui ma seal sees koorega kartulid kogemata üle keetsin, nii et keeduvesi meenutas lõpuks kisselli. See pani mõtlema, et äkki saaks tärklisest konkreetselt puhastuskisselli keeta, eriti veel kui mingi happelise asjaga koos. Sidrunhappekissell? kujutasin ette, et mökerdaks sellega pinnad kokku, laseks ära kuivada ja siis teeks uuesti märjaks ja peseks maha. Aga proovinud ei ole.
      ja võib muidugi ka olla, et kartulikoores endas oli mingit täiendavat puhastavat ollust tärklisele lisaks.

      Kustuta
  6. Fairy - toimib. Ostad 4-5 svammi (neid, kus on karedam ja pehmem pool), teed niiskeks, paned ohtralt Fairy't...ja hakkad nühkima. Nühid selle jama (kleepuv ja jääb svammi külge) maha, loputad svamme, paned Fairy't, viskad koleda svammi ära, võtad järgmise...kuniks saad puhtaks. Olen sedasi toimetanud. Kõige parem praktika on kord kuus õhupuhastajat puhastada, kes on see virk, kes kord kuus teeb? Mul on õnnestunud ainult paar korda aastate jooksul olla järjekindel.
    Edu!

    VastaKustuta
  7. Niipalju häid soovitusi!!
    Praegune seis. Nn metallist pinnad sobib nii nõudepesuvahend ( ma eelistan eestimaist ja mul on Mayeri) , aga vajab rohkem energiat, kui ma olin valmis panustama. Puhastulapid töötab tõesti. Ja kohvipuru samuti.
    Probleem jäi plastikuga. Mul on üks dekoratiivlamp, mida ei anna leotada. Praegu töötlesin kohviga, see tundus paremini töötavat, kui seebilised. ( loodetavasti ei tekita pärast lühist :)).
    Muid soovitusi pean poest otsima minema.

    VastaKustuta
  8. Rasvase pinna puhastamiseks seni olnud parim roheline seep, ükski teine asi pole nii hästi toiminud. Teeb puhtaks nii seina, kubu kui ka pliidi, ka klaasist pinna. Ja suur pluss, et põhimõtteliselt lõhnatu.

    VastaKustuta
  9. Ise alustad sõnadega, et rasva vastu aitab leelis ja siis võtad äädika. Mis on hape, vastand seega. Tugevad leelised on torusiil ja muud torude puhastamise vahendid aga nendega kööki minna ei soovita - liiga tugev ja rikub pinnad ära, eriti roostevabad. Hea looduslik ja leeliseline puhastusvahend on tuhk, eriti lehtpuu tuhk, aga seda on tänapäeva korterites vist raske leida.

    VastaKustuta
  10. Alkohol on suht universaalne lahusti, peaks rasvale mõjuma. Ei pea prantsuse konjak olema, lauaviin või isegi tehniline piiritus käib küll ;)

    VastaKustuta
  11. Apelsiniõli on superhea rasva eemaldaja. Lõhnab ka hästi.

    VastaKustuta
  12. Niisked beebisalfrätid (Pampersid nt, nt valge pakiga) töötavad väga hästi kõikjal va klaasil. Mõttes, klaasi teevad rasvast - tolmust puhtaks, aga aknapesuvahendiga vaja siis üle tõmmata, et säraks. Ma pesen nendega kõike (tõsi, teades kui hästi töötavad, beebit nendega pesta enam ei julgeks).

    VastaKustuta
  13. Jüril oli õigus.Ma pole ilmselgelt keskklass. Apelsiniõli, konjak..mis me rikkaid räägime 🙃 ma nüüd natuke lähen ja häbenen oma.. seepi..😃😉

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Üks apelsiniõli pudel kestab pmst kogu elu. Soovitan. :)

      Kustuta
  14. Lakibensiin aitab minul kubu puhastada üsna lihtsalt

    VastaKustuta
  15. Minu jaoks on sobinud ahju puhastusvahend- ilma erilise hõõrumiseta ilusti rasvast puhas.

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!