Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

reede, 19. veebruar 2016

Toidupäevik piltidega

Täisterakaerapuder seemnetega
Minust on saamas toidublogija.
Arvake, mis on mu kõigi aegade postituste esikümnes?

Õpetus, kuidas teha kapsa-porgandisalatit. Sa võid kirjutada enda meelest eksistentsiaalseid jutte elu mõttest.
Aga inimesed tahavad ikkagi teada, kuidas riivida porgandit....

Manjana üleskutsega liitun ma seepärast, et ka mu lühike toidublogijakarjäär (khm) on näidanud, kui kiiresti muutub mu maitse ja eelistused. Väga huvitav on kunagi hiljem vaadata, mis olid need täiesti tavalised igapäevased toidud.

Neljapäev. Kell 7.15
Hommikusöök.
Lapsena meeldisid mulle odrajahu- ja mannapudrud. Siis oli vahepeal üks väga pikk vahe. Pudrunorm oli täis ja kuidagi ei isutanud.
Jõulude paiku käisin spaas, kus pakuti hommikuks putru, millele sai peale panna seemnesegu. Ja see oli nii maitsev!


Nüüd olen viimased 2 kuud ainult seda söönud. Kuna mu viimane toitumisuuring manitses rohkem süsivesikuid tarbima, siis ainult abiks.

Täisterakaerapuder (170 kcal) võisilma (74 kcal) ja lusikatäie seemnetega ja kohv piimaga (36,8 kcal). Suhkru tarbimise lõpetasin ma siis, kui suhkur talongide peale läks. Seega mõru kohv.
Peale jalutamist oli janu ja jõin topsi vett.

Seemnesegu on mul endal koostatud: päevalill, kõrvits, seedrimänd, lina. Umbes analoogiline poesegu annaks umbes 25 kcal.

Vahepala u kell 10.30.
nagu aamen kirikus, läheb mul kell pool üksteist kõht tühjaks. Ja pole üldse vahet, mida ma hommikul olen või pole söönud.

Maitsestamata jogurt u 150 g (124 kcal) ja külmutatud kirsid ja mangod (11 kcal)


Rumala peaga sõin ma ära ka ühe pirni (36 kcal) Ma ju tean, et õun ja pirn täidavad meeletult. Igaljuhul ma ägisesin ja kõht oli kurguni täis.

Lõunasöök
Kõht polnud veel ka kl 14 tühi, aga ma sundisin end ikkagi sööma.
Ja sõin ära taldrikutäie Mamma seljankat (249 kcal) koos törtsu hapukoorega (20 kcal).
See supp oli NII soolane... Pakend väitis, et kogu portsu peale oli 3 g soola. Ma ei tea, ju on mu maitsemeeled tuksis.
Igaljuhul pidin ma oma niigi täis kõhule peale kallama veel 2 klaasi vett.
Ja siis veel piparmünditeed ka.


vahepeal millalgi päeva jooksul sai manustatud ka mandariin (38 kcal)
Heerinags, kartul, salat ja muna. Ning loomulikult hapukoor.

Pomelo oli ka laua peal, aga kessee viitsib seda puhastada.







Õhtusöök. Kell ca 17.45
Neljapäev on kalapäev. Muna on mu suur lemmik ja tundus hea mõte kala kõrvale täidetud muna meisterdada.
Kokkuvõttes sõin ära

Eesti klassika. Täidetud muna
4 tükki marineeritud heeringafileed ( 224 kcal)
1 kartul (77 kcal), 1 täidetud muna (70 kcal + lisandid u 25 kcal)
hapukoor rohelise sibulaga oli kastmeks (40 kcal)



peotäis rohelist salatit: salat, redis, tomat, kurk, herned. Tilgake õli ja pisuke sidrunit. Keer musta pipart ning peoga murulauku ja basiilikut.

Ma olen täna ilmselgelt liga palju söönud. Lausa paha on olla. Aga nii maitsev oli.

Kala tahab vett. Vist oli pisut soolane,  jõin ära 2 tassitäit vett.

Täna on olnud kuidagi väga veerohke päev. Mis on ju tegelikult hea. Nii et soolasel toidul on ka omad plussid.
Muti sihvkad

Praegu on mul sihvkade aeg. Ma tõesti ei tea, palju ma neid õhtu jooksul läbi hekseldasin, kuna nad on nii kerged. Pakis on 100 grammi. Ma ei söönud ära veeranditki, koored ka maha- nii et mingi 20 grammi (116 kcal) ?

On väga raske tervislikult toituda, kui oled abielus. Mees tõi mu lemmikküpsiseid.
Valeri küpsised
Ja kas pole veider, et su kõht võib olla väga täis. Aga üks hea asi mahub alati veel peale..`

Sõin  8 Valeri küpsist (215 kcal).
Ja siis jõin ma loomulikult veel teed. Seekord ingveri- sidruni.

Kokku tuli päeva jooksul 1551 kcal + salat ja muu roheline, mida ma ei viitsi arvutada. Ning arvutusvead, kuna ma seekord toiduaineid ei kaalunud.

Täitsa normaalne, mu meelest.

Põhimõtteliselt oleks võinud küpsiseid poole rohkem süüa, mida ma normaalses elus oleksin ilmselt teinudki, kui poleks pidanud neid üle lugema.


20 kommentaari :

  1. Keskenduda tuleb söömisele! Samal ajal ei tohi lugeda, nt Eesti Ekspressi!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. see on tegelikult päevaleht, milles ekspressi reklaam. aga märkus on asjakohane:)

      Kustuta
    2. sest kui keskendud toidule, saab aju signaali- kõht on täis- õigel ajal kätte ja sa ei söö üle.
      Lisaks austad kokka
      Ja saad toitu nautida kõikide meeltega

      Kustuta
  2. Puder välja menüüst ja küpsiseid vähemaks, muidu on enamvähem ok.
    Mitmekesiselt tuleks süüa, mitte iga päev putru :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. kahjuks ei saa, kuna praegu on just selline periood, et vaja putru:)

      Kustuta
  3. Mul tekkis küsimus, kas 1500 ringis vähe ei ole? ma lõin iseenda andmed siia kalkulaatorisse ja sain sealt sellised tulemused:
    baasainevahetuseks (definitsioon: "Energiahulk, mida organism vajab elutähtsate protsesside toimimiseks, näiteks südametöö ja hingamise jaoks. Nii-öelda absoluutne miinimum, millest allapoole minna ei tohiks.") on mul vaja vähemalt 1400 Kcal;

    minu "tervislik energiahulk kehakaalu säilitamiseks" (arvestab päevasesse kaloraaži sisse kehalise aktiivsuse) on 1930 Kcal;

    ja kui ma tahaks kaalu langetada, siis "tervislik energiahulk kehakaalu vähendamiseks" (mille juurde käib selgitus "Kuna eesmärgiks on kaotada rasva, säilitades samal ajal kvaliteetset lihast, peaks kaloraaži vähendamine kulgema peale esimest nädalat sujuvalt. NB! Oluline on päevast kaloraaži mitte lasta alla BAV (1400 Kcal)!") peaks käima sellise graafikuga:
    Nädal 1: 1750 Kcal (–9 %)
    Nädal 2: 1690 Kcal (–12 %)
    Nädal 3: 1650 Kcal (–15 %)
    Nädal 4: 1620 Kcal (–16 %)"

    ühesõnaga, isegi dieedi kõige vähema söömisega punktis ei tohiks alla 1600 minna, ja sellelegi tuleks üle minna aeglaselt, kuu aja jooksul.

    Kehaliseks aktiivsuseks märkisin ma "kerge kehalise aktiivsuse", st kohe kõige vähemliikuva variandi pärast totaalselt istuvat eluviisi; ja vanusevahe ei tohiks meil väga suur olla -lõin prooviks sisse vanuse 45 ja tulemused muutusid ainult paarikümne võrra (baasainevahetus: 1380, tervislik hulk samasse kaalu jäädes: 1900, kaalu langetamiseks: kõigepealt 1730, siis nädalakaupa 1670, 1630 ja 1600.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah sul on täiesti õigus. Minu fyysilise koormusega peaks kindlasti rohkem saama.

      nagu ma ise ja ka allpool viidatud, siis võib olla arvutusvigu ja tegelikult ei tohiks ühe päeva järgi otsustada. Päevad on ju erinevad.

      Aga tühja neist kaloritest. Oluline on et kõht täis ja tuju hea :)

      Indigoaalane

      Kustuta
  4. Väga nämm ju! Ma küll sisukuse üle ei nuriseks, kõiki olulisi komponente oli parasjagu ja väga mitmekülgne.
    8 küpsist on jummala vähe, kui ma kaaluga ei tegeleks, ma küll nii vähe ei suudaks süüa. suhkruga rasv maitseb alati kõige ahvatlevamalt :D

    ma kiirpilgul avastasin ühe ebatäpsuse - 1 muna on talleggi andmetel 90 kcal.
    minu pinid kaaluvad umbes 120 g nagu ka mandariinid ja väidetavalt on pirni 100g 58kcal ja apelsinis (mandariiniga sama?) 44 kcal.

    Et äkki sul ikka tulevad nõutud kalurid ära, kui teisi kaloreid kasutada :)

    VastaKustuta
  5. Mul oli ka küsimus, et kas sa tahad alla võtta, sest 1500 cal päevas ei ole väga piisav mu meelest.
    Ja pirn ja õun täidavad meeletult??? Mul on täpselt vastupidi, kui enne kõht tühi ei ole, siis peale õuna v pirni söömist tabab mind kujuteldamatu kõhukorin ja kustutamatu näljatunne, sõltumata sellest, kas viimane söögikord enne seda oli tund või kuus tundi tagasi.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ei taha alla võtta:)

      Ma ei saa üldse õunu syya. Täielik punn tekin. Kui nad nii läilad poleks st tahaks ka tahket ja soolast vahel, siis minu jaoks on need ideaalsed dieeditoidud

      Indigoaalane

      Kustuta
    2. Mina joon puuvilja kõrvale vett, siis tekib täiskõhutunne.
      Miks sa süsivesikuid pead sööma?

      Kustuta
    3. Ah, sa refereerid TAId, nende toidupüramiid on ajast ja arust. Soovitan lugeda nami-namist Merilini artikleid. Tema mantra on mitmekesisus ja mõistlikkus. Mulle sobib :)

      Kustuta
    4. Mina usaldan Eesti teadlaseid ja kui ka mitte, siis nende soovitused on suht copy- paste Põhjamaade normidega, mis minu meelest on geograafiliselt, kultuuriliselt ja traditsioonide mõttes meile kordi lähedasemad kui Inglismaa või USA, kus paljud meie "nõuandjad " on õppinud.

      Põhjamaade normid on:
      Valgud 10-20
      rasvad 25-40
      süsivesikud 45- 60
      http://www.norden.org/en/theme/nordic-nutrition-recommendation

      Eesti nii vanad (2006( kui ka uued (2016) on samad.

      Meil on siin kliimas ja kultuuriruumis niipalju privileege, mida me välismaa poole püüeldes jätame kasutamata. Nt.

      Meie piirkond talub laktoosi. Väga paljud lõunapoolsed riigid pole kas geograafilistel(puuduvad rohumaad) või siis klimaatilistel( säilitamiseks liiga soe) seda evolutsioonilist eelist saanud. soomlased nt on selle ise tuksi keeranud, tarbides nüüd juba põlvkonna jagu tööstuslikult ensüümidega lagundatud laktoosiga ( e "laktoosivaba") tooteid. Ülejäänud Põhjamaad on meiega ühes paadis.

      Kui uskuda meediat, siis on Eestit tabanud gluteenitalumatuse epideemia (mida arstid ei kinnita) ja üldse nisu on paha. Alates Leedust krõbistab kogu maailm rahulikult nisu. Miks me peame üldse nisust rääkima. Meie kliimas kasvavad oder, kaer, rukis, tatar...

      Puuviljad ja paljud köögiviljad on meie jaoks ökoloogiline katastroof. Milleks steevia ja banaan. Meil olemas kaalikas, suhkrupeet, superviljad mustikas, pohl jne jne jne.

      See võiks mõnele toidublogijale päris hea väljakutse olla koostada menüü ainult (teoreetiliselt võimalik) Eestis kasvavtest, olevatest toodetest. Ilma soola, pipra, vürtside, kohvi, kakaota...

      Kustuta
    5. Oi, see oleks huvitav.

      Soola saaks küll suure vaevaga meie riimveetaolisest mereveest välja pesta.

      Aga ma arvan, et mõistlikum oleks nn Marco Polo põhimõte - kasutada eksootilisi aineid ulatuses, mille keskaegne rändur oleks saanud sadulakotis kaasa tuua (tähendab, peab hästi säilima ja parem, kui liiga palju ruumi ei võtaks). No ja kui ristata seda hansapõhimõttega - et mis kaup oleks purjelaevaga kohale veetav, siis saab pooleksootilist kraami veidi suuremas koguses juurde panna. sh soola. Ma arvan tglt, et kõik, mis on low-tech meetoditega transporditav, on selles mõttes sama koššer nagu teisest Eesti otsast kohale veetud kraam.

      Juba see oleks päris põnev väljakutse. ma vahel just selles suunas pingutan. Kusjuures külmutatud asjad jäävad sel juhul mängust välja, ükskõik kui kohalikud nad on, sest hansakaupmehel ja Marco Polol ei olnud sügavkülmikut. vbla ainult pakasega tuleks kõne alla.

      Ja teiseks ei näe ma vähemalt Lõuna-Eestis elades Eesti ja Läti kaubal kauguse mõttes suurt vahet. Üks Vana-Liivimaa puha.

      Kustuta
    6. Merilin ei ole "nõustaja" :) ja enamasti refereerib vaid neid artikleid, mis on tõenduspõhised ja piisavalt suure referensgrupi pealt tuletatud.
      Stiilinäide http://nami-nami.ee/uudis/toitumine__tervislik_mulle_ei_ole_tervislik_sulle

      Kustuta
    7. Vabandust, mul ei olnud plaanis spämmida aga tööasjad tulevad jupiti ja raske on süveneda. Tahtsin veel linkida tema hommikusöökidega jutte. Ta pildistas ja kirjeldas ca nädala vältel oma pere hommikusööke. Väga hariv ja inspireeriv. http://thredahlia.blogspot.ro/

      Kustuta
    8. Ma tegelikult ei pidanudki silmas Merilini, kuna ei tea temast midagi ja seega puudub ka seisukoht.
      Vabandust, kui sellise mulje jätsin:)
      Eks viin ennast kurssi:)

      Kustuta
  6. teoreetiliselt tuleks õunu süüa tühja kõhu peale, sest nad käivitavad seedimise oma happelisusega ja seeduvad ise kiiresti. kui neil midagi ees pole. lihatoidud seeduvad kole aeglaselt ja kui õunu süüa kohe peale valkusid ehk liha, siis õunad ei saa kiirelt edasi liikuda ja tekitavad punnis tunde.

    VastaKustuta
  7. Oh, ma ei lugenud lõpuni! Gluteenitalumatus on moehaigus.
    Ma ennist ka kirjutasin, et mõistlikus ja mitmekesisus on minu märksõnad. Ja ma ei kasuta mingeid asendusained a la margariin või lahja jogurt. Kõik komponendid on kehale vajalikud aga liialdada ei tohi.

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!