Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

neljapäev, 8. oktoober 2015

Küpros Paphos


Mees saatis messi, et Budapesti on soodsad lennupiletid. Vaatasin just õõvastavaid pilte massidest Ungaris ja arvasin, et äkki me ei mahu. Ja kui soe seal üldse on...
Jäi siis hoopis Küpros. Ma olen alati öelnud, et kogemused on saatanast. Kreetal käisime me peale Türgit. Siia tulin peale Itaaliat... ja paraku on  võrdlused selle maanurga kahjuks. 

Ma olen üritanud leida eestikeelset omadussõna selleks
Et on keskmine, ok, rahuldav... kõht on täis, soe on ka, aga seal, mujal on parem...

Kuiv ja tolmune
Palju sõltub ka hotellist. Võid ju väita, et see on ainult magamiseks. Aga kui vesi on leige ja surve olematu. Siis varsti hakkab häirima. Kuni harjud...

Kuidas ma küll elasin enne interneti tulekut?? Üle pika aja olime hotellis, kus wifi oli ainult lobbys.
Uskumatu, kui palju on aega. Aega, mida ei oskagi täita. Lõputult lugeda, vestelda, võõraid teleprogramme vaadata... pikad pimedad õhtud...Tegelikult oli isegi hea, et netti polnud. Siin on ju teistmoodi pistik ja meil õnnestus kohalikust marketist saada viimane adapter.

Aga soe on. 27- 29 kraadi. Ja see kompenseerib nii mõndagi.

Minu mulje Phaposest ja sest osast Küprosest, mida nägin. 
Kuiv. Kuum. Tolmune. Kitsas. 
Väga lahked ja naeratavad inimesed.  Ja teatud rahu. Erinevalt näiteks Hispaaniast on küproslased
prekrasnaja palma rastjot
normaalsed st Eesti mõttes.
Hullumeelne vasakpoolne liiklus, millega ma ei harjunudki. Kummalt, krt,  poolt see auto tuleb...
Ülekäigurajad ja jalakäijate foorid on haruldus. Ma tõesti ei kujuta ette, kuidas lapsed ja vanad üle tee saavad. Me reaalselt iga kord jooksime, et mitte auto alla jääda.
 Ja Küprosel on alles telefoniautomaadid! :)

Kõik kleebib
Keskmine söök. Poes on hinnad suts kõrgemad kui meil. Väljas süües suht samad u 10- 15 euri. Saab muidugi ka soodsamalt ja kallimalt. Aga põhimõtteliselt saaks seal apartmendis täiesti edukalt hakkama. 

Ühistransport töötab tõrgeteta. Pileti saab bussist ja hind 1.50. Takso min hind pidi olema 8 euri. Aga ei kasutanud.

Kõik Küprose kassid
Ja kassid. Väikest kasvu, saledad. Karv läigib, ju näljas pole. Aga näha et koduta. Väidetavalt lõpetas riik steriliseerimisprogrammi majanduslanguse ajal ja täna on see briti heategijate rahakoti peal. Lõigatud kassidel olevat kõrvas tsäkk. Ja neid kasse oli lootusetult vähem, kui neid teisi...
Irooniline oli ranna servas silt, mis keelas koertele sissepääsu. Vähemalt rahu on kassidele tagatud.


Ja koerad on keelatud. Et kassidel oleks hea

Me pole mitu aastat enam pakettreisidel käinud. Aga viimatised korrad andsid kogemuse, et eesti inimene ekskursioonidel ei käi. Üllatus. Käib küll. Kõil bussid olid täis. Ja imearmas giid Inga rääkis puhtas eesti keeles.

Petro tou Romiou  Kivine rand, kus väidetavalt sündis Aphrodite. Legend räägib, et kui seal korra öösel ujumas käia, siis tuleb ka noorus tagasi. Kahjuks jäi proovimata, kuna kiire oli. 
Küll, aga, soovitati sealt otsida südamekujulisi kive, mis ikka õnne ja lõputut armastust tõotavad. Kivi leitud:)

Käisime läbi ka Monagri külast, kus nägime, kuidas valmistati zouzhoukost. Ehk siis viinamarjamahla sisse kastetud pähklid. Gruusias ja Türgis on neil mingi teine nimi.  Aga kohapeal tegemist vaadata oli väga vahva. Loomulikult sai kõike ka proovida.  

Küpros on ka naha- maa. Jalatsid polnud just minu maitse. Aga kotid olid imelised. Ma oleks neid kilodega kaasa ostnud. Üllataval kombel oli see üldse riik, kust ma tegin nii palju sisseoste. Tavaliselt ma reisil shopata ei viitsi. 

Meze (mezedes).
Demokritose tavernis toimus kohaliku kultuuri õhtu. Kuna varasemalt on sellised õhtud väga meeleolukad olnud, siis läksime suurte ootustega. 
Siin sündis Aphrodite
Kreetal oli parem. Rohkem turistikas.
Peale kohustuslikku kava, kus 2 meest tantsisid rahvatantse, unustas bänd end kohalikke laule mängima.
Sellest võib nüüd valesti aru saada. Kohalikku me otsima ju läksime ja see on ok.
Kui Kreetal kaasati rahvas kaasa laulma ja tantsima, siis siin muutusid alguses päris omapärased 90 salmised "regilaulud" lihtsalt istudes ja  kuulates natuke tüütavaks... a ju nad mõtlevad kaerajaanist sama. 
Neil hetkedel tahaks olla see purjus naine, kes läheb süüdimatult lavale esinejate vahele tantsima. 
Ok. Mõned koostantsimised siiski tehti. Ja lõpus oli kohaliku rahvamuusika järgi disko. Aga ma ootasin rohkemat.
Meze idee oli suurepärane. Point on selles, et pakutakse 15-20 erinevat suupistet, ampsukest. Seda hakkan ma koduski kasutama:)

Troodose mäemassiiv ja Platrese küla
Kaledoonia matkarada.
Et siis väike matkake metsas. Rekord olevat olnud see 3 km läbida 2,5 tunniga. Ütles giid.
See oleks pidanud tegema ettevaatlikuks. 
Ärge päris plätudega tulge, soovitas ta.
Oehh. 
Väga raske rada oli minu jaoks. Ma oleks tahtnud kõva tallaga matkasaapaid ja keppi tasakaalu hoidmiseks. Mäest alla. Astmed, kivid, juured.
Pilk kogu aeg maas, et ei libiseks ega komistaks.
Praegu tundub tore kogemus, mida ei kordaks. Aga kohapeal oli natuke kahju. Midagi eriti vaadata pole, Kõik on tuhkkuiv, tolmune. Ja eriti vaadata ei saa ka. Peab jalge ette vaatama.
Selles metsas ma ilmselt ellu ei jääks. Ma armastan Eesti metsa. Mis mets see on, kust tuled välja tolmusena...
Samas andsid need kuivanud puud imelise salapärase hõbedase, oliiviroheline valguse.

Lefkosia, viimane jagatud pealinn
Lefkosia
Teine matk oli veel. Mu mees kogub euromünte. Ma jätan oma hinnangu seekord enda teada. Hea vähemalt, et raha. Mitte kommipaberid vm
Ok. Otsustas siis, et miks mitte minna kohalikku panka ja sealt neid osta. Nagu mehed ikka, uuris lahtiolekuajad, kirjutas paberile aadressi ja ettevalmistus ju tehtud.
Jõuame Lefkosiasse. Bussijaamas null kaarti. Küsime teed ja marsime selle järgi kilomeetri vales suunas.
Lõpuks leiame ühe hädise kaarti. 
Uus suund ja 2 km ning 34 kraadi kuuma. Ja kohal me olemegi.
Küsin, et kas google busside kohta ei öelnud midagi.
Ah, ma ei tulnud selle pealegi... ütleb tema. Mis see 2 km. Ja kes see teadis et nii kuum on...
No tõesti.
Pangas selgub, et rahadele lisandub komisjonitasu (millest polnud kodulehel juttugi) Nii et plaanitud rahad jäid ostmata. Ja kuuma päeva saagiks olid vaid mõned juubelimündid..
Bussipeatus oli muidugi panga kõrval. Ja täiesti toimiv.
Tagasi saime bussiga...

Meie kohalik giid oli karm tädi. Venelastest rääkides kirtsutas nina: just business. Mingit Türgi poolt ei ole. On okupeeritud ala. Ja Lefkosia mitte Nikosia...
Selle linna suurim vaatamisväärsus oligi jalakäijate tänav. Piiripunkt. Ja okupeeritud ala. 
Piiriületuseks on vaja dokumenti, ID kaart on ok.. 
Türgi on nagu ikka Türgi. Kirikust on saanud mosee. Lavkad. Veel mustem ja kitsam kui Küprose lõunaosa. Ja veel rohkem kasse.

Paphosest saab Lefkosiasse bussiga. U 2 tundi, edasi tagasi  pilet on 13 euri.
Paphose bussijaama leidmine on muidugi veel omaette lugu.
Paphose bussijaam
Ma arvasin siiani, et Viljandis on maailma nõmedaim bussijaam. Ei ole.Paphosel on.
Aga las ta olla.
Turist st mina olen mere ääres ja sellest piisab.


ei kommenteeri
Ma kirjutan siiski ka seekord selle lause. Küpros on  väike Venemaa. Näiteks Limasolis olevat juba 10% venelasi. Kuid erinevalt nt Hispaaniast ja Türgist, see mind seekord eriti ei häirinud. Kuna eestlaste kontsentratsioon oli nii kõrge, et kohati tundus, nagu oled kodus. Ja nagu öeldud, siis küproslased on rahulikud. Ei ela sul seljas ja ei pea sind venelaseks.

Ja miks üldse Küprosele minna. Rannad.
Vesi oli isegi minu jaoks imesoe. Kraade kajuks ei oska öelda. Aga tõesti soe.
Coral bay asub linnast pisut väljas, u 20 min bussiga. Ilus liivarand.
Linnas on ka munitsipaalrannad, mis on üsna kivised, aga ok. Kogu varustus - toolid, varjud on igal pool a 2.50 . Duss oli Coral Bays eur, jalgu saab niisama pesta. Linnas oli ka dušš tasuta.

Mis teema on brittidel ujumisega. Peamiselt lapsed, aga ka suured ( mitte moslemid) ujuvad riietega. Kas selline värviline kalipso või lausa t särk ja püksid. Nahavähi hirm?

Ja mis on Küpros ilma ajaloota.
Paphosel on arheoloogiline ala, kus saab 4.50 eest vaadata säilinud põrandamosaiike. Kenad. Aga soovitan minna vaatama jahedamal ajal, kuna varju ei paku pea miski.
Hiljem selgus, et täiesti tasuta arheoloogiline ala on meie hotelli Basilica ( mida kohalik ütleb Vasilica) taga. Mosaiigid olid natuke vähem fänsid. Aga vaadata on väike õigeusukirik ja 3.- 4. Saj basiilika jäänused. Õhtul toimus veel tasuta keelpillikvarteti kontsert.
puuviljad on siin kallid. Parasjagu oli viinamarjade korjamise aeg

Tegelikult oli tore. Ma olen pruun ja puhanud. teist korda ma Küprosele ei läheks, aga oma vanematele, näiteks, soovitaksin küll. Vene keelega saab hakkama ja kõik on rahulik, turvaline ja soe.


Kodus mõistsin, mis on tegelikult kõige tähtsam. 
Vesi ja veesurve:)

3 kommentaari :

  1. :) ma olen just pidanud plaani kyprosele minna, pole seal veel kainud, hea oli lugeda. aga kalipsodega ujuvad britid harjumuse parast - uk ja iiri ymber on kylma veega ookean v6i meri, mis ka suvel soojaks ei lahe. paikest ka pole piisavalt, et veest valja tulles soojendaks. seega kalipso selga ja ujuma. suvel lyhikeste kaiste-jalaosadega kalipso, talvel pikkadega ja pahe kaib ka spetsiaalne kapuuts, ujumiskindad ja saapad ka lisaks. surfarid siis peamiselt talvel vette ronivad, tavainimesed ei kai suvelgi niisama ujumas eriti.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Oh neid:)
      isegi minu jaoks, kes ma olen tõeline külmavares oli vesi soe!!:)
      aga veider oli seda näha.
      Samas, kuna inimesed on järjest ülekaalulisemad, lisaks religioossed tõekspidamised ja noorusekultus, siis ma ei imestaks, kui sellest saab laiem trend.

      Kustuta
  2. ah, ja pikad ujumispyksid on brittidel habelikkusest. kannavad neid vahel ka kalipsode peal. nad peavad vaikesi ujumispykse perversseks ja arvavad, et k6ik vaatavad siis kohe peenise suurust kui kitsamad-vaiksemad pyksid on :D

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!