teisipäev, 28. august 2012

15 euro eest söönuks. Aastal 2012

Kuidas teile, kallid kaimud, tundub. Kas hinnad on tõusnud?
Eelmisel aastal tegin delfi naisteka "lugejaskonna tungival soovil" eksperimendi, kas on võimalik kahel inimesel saada 15 euro eest nädalas söönuks tervislikult ( 2011 aasta aruanne on siin). Jätkaks traditsiooni ning küsiks uuesti, kas seesama on võimalik ka aastal 2012.

Suures plaanis tuleb tunnistada, et hoiatust nõrgema närvisüsteemiga inimestele siia kirjutama ei pea. Müstika valdkonda kuulub tomat, mille kg hind on tõusnud pea 71% ning tegemist on poe soodsaima pakkumisega, munade hinnatõus on seletatav  kanade paremate elutingimustega.
Samuti on kallimaks läinud kala: värske räim turul 1,25 vs 1,30; külmutatud pangaasius oli 2,53 nüüd 3,89 /kg.
Kui  keskmise kalakonservi (240 g)  kg hind oli 1,83, siis nüüd lausa 4,57!!;  vürtsikilu 800 g pakendis on endiselt kilohinnaga 1,86.

Kallimaks on läinud ka kondid. Kui tavaline hakkliha ja taine sealiha on (turul) sama hinnaga, mis möödunud aastal, siis külmutatud kanasupikogu on eelmise aasta 1,47 euroga kilo eest muutunud väärtuslikumaks lausa 2 korda- 2,99! ning lihakondid maksavad nüüd 1,24 asemel 1,39. Ehk siis, ka kõhna rahakotiga on endiselt nutikas pigem vähem, aga süüa korralikku liha . 

Kohv ja või, mis ei mahtunud tookord nimekirja, kuna oleksid eelarve lõhki ajanud, on isegi soodsamaks läinud ( kohv Luxus 4,89 vs 4,69; või 7,00 vs 4,94).

Nagu eelmiselgi korral on liha-kala hinnad pärit turult ning muu kaup Maxima ja Prisma kombinatsioonis konkreetse kaubagrupi soodsaim pakkumine. Kampaaniahindu pole arvestatud, neist lähtudes saaks ostukorvi maksumuse veelgi allapoole.

Järeldus: Selleks, et ära toita nädala jooksul üks inimene tervislikult, lähtudes toidupüramiidist, kulub vähemalt 9 eurot ja 30 senti. See on 6,3% rohkem, kui eelmisel aastal samal ajal.
Ma lugesin ajalehest, et palgad on tõusnud. Minul kahjuks mitte.

PS. loe ka siit edasi


18 kommentaari :

  1. Tundub ulmeline. Nädalas liiter piima? Mis sorti ports on 30g hakkliha (kui võtta odav liha, siis sellest pool on rasv)?

    Kui sul on aega ja viitsimist - arvuta oma menüü kalorid ja toitainete sisaldus ka välja. Ma ei usu, et see on täiskasvanule piisav, ammugi mitte tervislik.

    Aga tore eksperiment iseenesest.

    VastaKustuta
  2. kalorid on kirjas eelmise aasta sissekande juures: 1600-1700 kcal sõltuvalt konkreetse päeva menüüst.
    Ning kogused k.a. toitained, et oleks tasakaalustatud on samuti pärit ametlikest allikatest- vt 2011 juures on link.
    Ega selle menüüga ei priiska küll, aga ellu peaks normatiivide ja standardite järgi jääma.

    VastaKustuta
  3. Sa tahtsid ehk öelda 15 EUR eest päevas. Per naase.

    VastaKustuta
  4. Lugesin eelmise sissekande ka läbi, seal kõik küsimused vastatud. Aitäh ja vabandust, et varem ei teinud.

    1600 kcal on vähe, mulle pakuvad neti-kalkulaatorid 2500 - 2800 kcal päevas. Aga suurusjärk on sama.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. vaene inimene ei spordi:( ja liigutab end nii vähe kui võimalik.Eks see ongi statistiline spekulatsioon.

      Kustuta
    2. See 2500 tuleb mul ilma mingi spordita. Sport (tund päevas) lisaks 1000 kCal.

      Vaene inimene teeb tihti füüsilist tööd. Kui oled vaene ja vana, siis tõesti, ära söö. Aga kui oled vaene ja kaevad päevad läbi kraavi, siis.. no pead.

      Aga see selleks. Kulugu siis pealegi 10 euro asemel 20 nädalas. Ikkagi tuli minu jaoks üllatavalt normaalne tulemus nii vähese raha eest.

      (Ma loen huvi pärast meie pere järgmise nädala toidukogused kokku. Piima, usun, kulub 10 liitrit või rohkem...)

      Kustuta
    3. anna siis tulemustest teada- reaalne elu vs paberil..:)

      Kustuta
  5. Mingit võrdlust siit tulla ei saa, sest esiteks ei püüa ma söögi pealt kokku hoida, teiseks ostan toitu selverist ja ilmselt oluliselt kallimalt, kolmandaks sööb kogu pere suuresti väljas (lapsed koolis ja lasteaias, meie ise "käime lõunal"), neljandaks.. jne.

    Võrdluseks, mul läks eile poes kommi ostes kuus eurot. :) Aga kommi oli VAJA, lapsed vajasid premeerimist.

    VastaKustuta
  6. Siin on jah esiteks see probleem, et töötav inimene vajab rohkem kaloreid (aga sellel, kes ei tööta, ei ole sageli ka 15 eurot nädalas). Odavama kauba jahil ringikappamine vajab samuti kaloreid, mul ei ole küll läheduses ühtegi poodi, kus sellised hinnad oleks.

    Teine häda, et no näiteks liiter piima ei seisa ju nädal aega, kui üksik inimene ostab liitri piima ja üritab sellega nädal aega hakkama saada, siis tuleb tal kas nädalanorm nädala alguses ära tarvitada või pool minema visata. Võiga sama lugu - kui süüa päevas 5 grammi, siis pakk saab otsa enam kui kuuga, aga selle ajaga on muist ammu rääsunud. Liha saab sügavkülmutada, aga ainult juhul, kui sellel hüpoteetilisel tarbijal on raha elektri jaoks. Tangude-jahuga on parem lugu, aga majapidamisse sattunud jahukoi tähendab sellise eelarve puhul siis ilmselt nälgimist või toidusedeli rikastamist valgurikaste jahuussidega.

    VastaKustuta
  7. ee... arvutasin just oma kalorivajaduse mingis kalkulaatoris, pannes oma füüsilise liikuvuse kohta "lightly active" (mis vastab tüüpilise mittefüüsilise töö tegija aktiivsusele) ja sain oma suuruse kohta 2100 kalorit. Olen selline keskmist kasvu normaalkaalus naisterahvas. Kui panin "sedentary", mis oli kõige passiivsem võimalikest (mida odavaid kaupu jalgsi (sest sõiduraha ei ole) jahtiv inimene ilmselt endale lubada ei saa), tuli 1921. Et kust see 1700 pärineb? ellu sellega ilmselt jääb, aga tervislik??? või on tegemist andmetega märksa väiksemat kasvu inimeste kohta?


    No ja kasvavatel lastel on raudselt suurem energia- ja toitainetarve, muidu jäävad kängu, aga praegu on üks põhilisi vaesusriske just lapsed.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. (tegemist oli kalkulaatori väitel kaloraažiga, mida on vaja oma kaalu säilitamiseks, ja kuna ma olen normaalkaalus, siis oluliselt alla võtta ei oleks kindlasti tervislik).

      Kustuta
    2. eks neid kalkulaatoreid on erinevaid, Mina sain just praegu soovituseks näiteks 1845
      http://tap.nutridata.ee/27

      Kustuta
    3. Ma sain samas kalkulaatoris praegu 2210, ju ma olen siis pikem - aktiviteeti hindasin kindluse mõttes pigem alla- kui ülespoole, st kui tundus, et keskmist aktiivsust (tantsimine, kõndimine jms) on päevas 2 tundi, siis kirjutasin igaks juhuks 1 (5,5 km päevas on ju täitsa tavaline poeskäik) ja umbes tund selle peale lähebki), väikest aktiivsust oleks arvanud, et on 3 tundi ja kirjutasin 2 tundi, kõik ülejäänu läks kerge aktiivsuse peale.

      huvi pärast võtsin "keskmise aktiivsuse" tunnid üldse maha, jätsin ainult "väikese aktiivsuse" (see tuleb poeskäimise pluss söögitegemise pealt isegi siis ära, kui valida kõige lähemad poed (kus aga ei pruugi olla odavaimat kaupa), siis sain tulemuseks 2004 kalorit - põhiainevahetuse jaoks 1414, aktiivsuse jaoks 589.

      Isegi kui ma panin oma praeguse kaalu asmele keskkooliaegse (kui ma olin alakaalu piiril), tuli selle minimaalse aktiivsusega 1883.

      Kustuta
    4. kontrollisin siis juba kindluse mõttes sama saidi teise kalkulaatori peal ka ära, kas mul üldse on vaja süüa oma kehakaalu säilitamiseks, äkki võiks südamerahuga vähem süüa, mis siis, et kaal kaob, ja sain vastuse "Oled normaalkaalus. Peaksid oma praegust kaalu säilitama."

      Kustuta
  8. oot ja teoreetiline "liigutab nii vähe kui võimalik" ei ole ju kindlasti tervislik? nt lamatised saab.

    VastaKustuta
  9. meenus veel see, et vaene inimene elab tõenäolisemalt külmas korteris, mis omakorda tõstab kalorivajadust.

    VastaKustuta
  10. ... ja tal pole sooje riideid, mis... jne...

    Tegelikult on vaene inimene ühtlasi ka kõhn ja sellevõrra väiksem on ka tema "base metabolic rate", mis see ka ugrimugri keeles poleks. Pmst on see positiivse tagasisidega süsteem. Mida vähem sööd, seda vähem süüa vajad!

    VastaKustuta
  11. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!