Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

esmaspäev, 8. oktoober 2012

Mida google siis tegelikult ka teab

Laupäevases päevalehes andis Kressa oma artikliga inspiratsiooni üheks eksperimendiks, mida ma ammu olen tahtnud teha. Lühidalt: sinu otsingutulemuste põhjal tekib algoritm ning iga järgmine otsing kitsendab su valikuid ning maailmavaadet, kuna arvuti pakub sulle välja vaid tema meelest "turvalisi" ning "õigeid" valikuid.

Mul oli käepärast 4 arvutit. Neist kahte kasutan ma igapäevaselt, üht aeg-ajalt ning ühte ( nr 4) tavaliselt üldse mitte.
Kõige raskemaks osutus märksõna leidmine. Mis võiks olla piisavalt vastuoluline. Jahiks ja eiks polariseerunud märksõna, mis võiks mind hoida turvalises infomullis? Teatavasti pole mul ju põhimõtteid ning puudub fanatismi-geen. Mu internetikasutus on küll aktiivne aga ühekülgne: uudisportaalid ning sotsiaalmeedia. Algoritmi koostamiseks oleks aga arvutil vaja üsna ilmselt mingit sisendit.

Märksõnad "immigratsioon" ja "haridusreform" ajasid arvuti haigutama. Tõele au andes olid poolt- ja vastuargumendid kenasti tasakaalus ja vist isegi vaheldumisi.  Esimene, teine ja kolmas arvuti andsid identse tulemuse, misjärel  olin juba eksperimenti lõpetamas. Neljas arvuti, mida ma üldjuhul üldse ei kasuta,  pakkus siiski, märksõnadega eksperimenteerides, mingi intriigi.

Märksõna "arstide streik". Esimesed 2 tulemust olid samad: Delfi teemalehed streigi toimumise kohta (nüüd ja edaspidi- linke ma ei klikkinud. Järeldus sisu kohta on tehtud pealkirjade põhjal).  Edasi läks huvitavamaks: arvutid nr 1-3 üritasid teemat käsitleda humoristlikus võtmes ja  vaadata seda naeruna läbi pisarate. Selgus, et Andres Raid on kirjutanud streigiteemalise följetoni, Äripäev näeb streigis võimalust beebibuumiks.  Kumbagi nimetatud linki arvuti nr 4 esikümnes polnud. Seevastu arvuti nr.4 oli pigem lootusrikas: Pevkur loodab streigist loobumisele, teine streigipäev möödus vaikselt ning Tarbija24 palus anda teada, kuidas streik on su igapäevaelu mõjutanud.

Teiseks põnevaks märksõnaks osutus "Savisaar". Esimesed 5 linki olid taaskord samad. Erinevused tekkisid hiljem. Arvutis nr.1-3 oli IRL-i kaebus, kuidas Savisaar teeks Eestist Valgevene 6. kohal. Seevastu arvuti nr 4 pidas uudist alles 10. koha vääriliseks.  Arvuti nr. 4 pidas olulisemaks Savisaare seisukohta, et erinevalt Ansipist soovib Keskerakond häid majandussuhteid. Arvutid nr 1.-3 pidasid esilehel oluliseks teada anda hoopis kohtumisest Rhodosel Venemaa aseministriga ning Savisaare FB kontot.

Järeldus: Jah, vastabki tõele, et erinevad arvutid annavad sulle märksõnad erinevas järjekorras ning kaalus. Kuid väga palju sõltub sinust endast- millise sisendi sa algoritmi loomiseks andnud oled. Aeg-ajalt tasub sõbra arvutisse aga kiigata, et aru saada- on sinu maailm sama, mis tema oma.

3 kommentaari :

  1. mootorid mootoriteks, mul on internetiga hoopis vastupidi: ma puutun siin kokku palju erinevamate inimestega kui "päris elus", tähendab, ka erinevate seisukohtadega ja olen sunnitud olnud avastama, et enesestmõistetavused ei ole enesestmõistetavad. eriti ärritav on see siis, kui selline eriarvamus tekib inimestega, kes mulle meeldivad. see õpetab kaht head asja: 1) kuidas vaielda nii, et üksteist ei solva; 2) kuidas leppida sellega, et isegi toredad inimesed ei ole minuga alati nõus. ja annab taipamise, et tegelikult ei ole sellest hullu midagi, kui toredad inimesed minuga nõus ei ole.

    VastaKustuta
  2. Olid need arvutid muidu kõik sama modemi taga või erinevates võrkudes? Ja kuidas erinevas võrgus asumine eksperimenti mõjutaks? Kas samas arvutis erinevate viibilehitsejatega või otsingumootoritega tehtud päring oleks erinev?
    Või võiks tulemus mõjutada hoopis eksperimendi läbiviimise kellaaeg?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. jah, samas wifi võrgus. Väga hea tähelepanek.
      aga, nagu mainitud, on raskeim osas märksõna välja mõtlemine. Keegi võiks veel proovida ja teada anda tulemustest,

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!