Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

reede, 1. detsember 2023

Õpetamisest. 60% tehtud.

60% tehtud. Ja väike paus.
Ma usun siiralt, et pole olemas halbu õpilasi, vaid on halvad õpetajad. Ja see, kuidas ma hakkama saan on küsimus minust. Naljakas on taaskord see, kuidas teooria saab praktikaks. Päriselt ka, see mis meid häirib, ongi meie ise. Mind häirivad asjad, mis ma ise samuti teen ja olen.
Kindlasti olen saanud õppetunni, et ülehindasin selle ameti lihtsust. Järjest ja järjest on olnud juhtumid, kus oleks vaja kogemust. 

No näiteks.
Ühele seletasin 15 minutit, miks ta peaks tegema turuuuringu. (St see on kodune töö, mida nad peavad tegema, aga ta ei saanud aru uuringute mõttest.) Ükskõik kuidas ma - vajadused, konkurents jne jne.. aaga, vastab ta. Nad ju tulevad mu poodi ja ise ütlevad, mida nad tahavad. Mina: selleks, et nad tuleks ka edaspidi ja positiivselt üllatuks, küsidki, mida nad veel tahavad. Tema jälle oma… lõpuks andsime mõlemad alla. Ei saanud aru ja mina ei osanud. Järgmisel tunnil tuli perfektse uuringuhüpoteesiga. Ma kahtlustan, et keegi kodus aitas, aga see selleks. Ja kui jõudsime konkurentsiteemadeni, siis hakkas jälle... minul pole ühtegi konkurenti.. Sellised hetked panevad mind pead vastu seina taguma. (no kadedaks teeb ka, tahaks ka nii, et pole konkurentsi... ja pole vaja teada, mida klient tahab). Kuidas aidata kedagi, kes ei taha abi?

Tegime turuuuringu raames 5 miksi meetodi. Pooled tegid valesti. Ok, näitasin uuesti- kas saite aru- jaaa!!. Järgmises loegus oli ostupuu, jälle sama seltskond tegi valesti. Hommikul klikkis-see on ju sama loogika, algoritmiline mõtlemine. Oleks-poleks. Oleks võinud võtta aja maha ja hakata nullist uuesti seda tegema. kuna erinevalt muust teooriast on see praktiline ja reaalselt vajalik. Õnneks on aega. Aga oleks olnud kogemus, oleksin ilmselt kohe reageerinud.

Ja siis ajavad närvi need seletajad (nagu ma ise olen). Idee poolest on nad head ja huvitavad, kogemused ning näited. Aga mul läheb kuulates meelest, kuhu ma jäin. Ilmselt kogemus aitaks järjel püsida. 

Ja siis ma ei saa hakkama nendega, kes vastavad nn valesti ( nagu ma ise olen :)) Karma. Ma saan selle küll kokku võtta, et näe 1 inimene arvas nii, aga suur osa reageerib tegelikult naa, ja jutu illustreerimiseks on vaja mustvalgeid näiteid; aga ikkagi on järg käest ja loogika vale.

Olulisem, mis ma enda kohta olen õppinud. Ma teadsin, et minust on raske aru saada. Aga et nii raske. Ma esitan küsimuse, MIKS ja nad vastavad KUIDAS.. Õnneks on paar sellist, kes minust aru saavad, see annab lootust..:)
Ja mitu korda peab inimesele ütlema- ära eelda? Ja jälle astun samasse ämbrisse. Nad on mulle ise vastanud, et neil eelteadmised puuduvad. Ja taas ja taas ma eeldan, et nad teavad (minu jaoks elementaarseid) mõisteid.

Naljakas on see, kuidas, nagu igas seltskonnas, on arhetüübid. On tubli tüdruk, kes kirjutab üles iga minu suust tuleva sõna. On poiss, kes viskab nalja. On tark poiss. On asjalik, kes ei tea, aga tahab teada ja küsib nutikaid küsimusi. On- karma, üks, kes kogu aeg demonstreerib oma rumalust- mida ma ka ütleks, hakkab vastu õiendama. Ja ma ei tea, kuidas reageerida. Kui inimene nt tõemeeli väidab, et turu-uuringufirma X ei ole usaldatav, sest ta teeb uuringu ainult 500-700 inimeselise valimiga, siis mida peaks tegema? Hakkama selgitama statistika algtõdesid? Kuidas arvutatakse viga? Ütlema, et ole vait? Olen teinud nii ja naa. Aga nagu alustasin- karma- ma ise olen olnud samasugune. Ja luban, et mitte kunagi enam....
Mida ma peaks samuti juurde õppima- kuidas viisakalt öelda, see on vale ja sa oled loll. Ma küll väljendan seda, aga mulle tundub, et mitte piisavalt ega mitte arusaadavalt.
(ja kui sa oled mu õpilane ja loed seda postitust, siis, ei- ma ei räägi sinust :))

Raske on see, et mul kaob mingil hetkel energia ära. Ja siis ma ei viitsi enam rääkida. Ja neil samuti. Mul on neist nii kahju. Nad tulevad töölt, näljased, väsinud. Esimesed 1,5-2 tundi pole hullu ja siis ma näen, kuidas silmad muutuvad tuhmiks, haigutused... Kui ma alguses põdesin, et ei saa nn tunde täis, siis nüüd teen meelega lühemalt. Ei ole mõtet tampida tarkusi, kui ei suudeta neid vastu võtta.

Kui ma käisin avaliku esinemise koolitusel, siis oli seal päris mitu õpetajat. Mis te siin teete, küsisin, te ju iga päev esinete klassi ees. Nüüd saan vahest aru. Hiljuti käisin erialasel seminaril esinemas. Ma olin täiesti närvis. Paar nalja oli mõeldud ja mingil hetkel hakkasin mõtlema, et huvitav.. kas ma juba rääkisin neid või mitte. Totter oleks neid ju uuesti esitada... Tagasiside oli ülikiitev ( vaid kaks inimest olid pannud 4?? vabandage?? Mis puudu jäi???? :) :) :)), aga ma ise polnud üldse rahul. Sest ma olin närvis. Sest ma teadsin, et nad on minusugused professionaalid. Samas oli hea, sest me rääkisime ühes keeles.
Koolitamise eel ja ajal ma närvis pole. Sest ma tunnetan rolli teistsugusena. Nemad ei oska ( ok, 2-3 inimest teavad ja oskavad). Mina oskan. Ja ma selgitan. Ma tahan, et nad saaksid aru. Ma kontrollin, kas nad said aru ( ei saanud tavaliselt). Ma mõistan, et slaidide lugemine on igav ja üritan teha, sõltuvalt teemast, kas mänge või praktilisi harjutusi, et asja point kohale jõuaks. (Jumal. Kuidas ma pingutan. Tegelikult. Pai mulle.)

Õnneks või kahjuks pole ma kokku lugenud neid tunde, mis on kulunud ühe tunni ette valmistamiseks. Ma alustasin maikuus. Peale esimest loengut istusin terve nädalavahetuse ja tegin kõik ümber. Ning enne iga loengut kulub 2-4 tundi, et asi üle vaadata, parandada, täiendada jne. Ma täitsa usun kusagilt kuuldud väidet, et üks kontakttund x 3. KUI, ma peaksin seda kursust uuesti tegema, siis kuluks kindlasti vähem aega, aga mitte oluliselt. Uued näited, kogemustest õppimine ja kindlasti ka teistsugune auditoorium.
Peale loengut on adrekas laes ja mu aju töötab kõik veel uuesti läbi. Panen kirja nn õppetunnid ja palju tegelikult aega kulus. Nii et kontakttunnile lisandub veel paar tundi öist aega..
Lühidalt. See on jõhker ja ränk töö. Palun öelge mulle, et ma tulevikus enam jah ei ütleks. Kui, siis 3x väiksemale koormusele.

Positiivne?
Positiivsed on need hetked, kui CB ütleb edasi tuttava tagasiside, et täitsa ok. Positiivne on, kui keegi tunnis säravate silmadega kiidab, et vau.. kui huvitav. Positiivne on, kui suudan nad naerma ajada. 
Positiivne, et ma olen enda kohta nii palju teada saanud. Positiivne, et olen ise targemaks saanud- kõik need materjalid tuli ju läbi hekseldada :)
Näis, mida ma kevadel asjast arvan.  Kas läheb lihtsamaks? 



11 kommentaari :

  1. Kuidas sa töö eest saadava tasu/palgaga rahul oled?

    VastaKustuta
  2. Kertule - kas see on päris küsimus...? Ma oletan, et Indigoaalase päris palk on vähemalt suurusjärk suurem... Õpetamine ei ole töö, see on... hobi, endast ühiskonnale millegi tagasi andmise sund.

    Ma hakkan nüüd andma soovitusi, olemata ise üldse pädev. Ignoreeri kõike, kui soovid.
    Ei ole mõtet vaielda ühe inimesega, see on ajaraisk. Kui on küsimus või vastulause, siis vastata kogu kursusele korraga. Uuringud on mõttetud? - klassi ees teema korraks lahti ja üle rääkida. Kui konkreetne õppur ei saa aru, siis see on tema probleem.
    Ma näen mõne tuttava õpetaja pealt ja lakkamatult kuulen konverentsi-ettekannetelt, kuidas minnakse 1:1 suhtluse peale üle. Kogu klass kuulab, kuidas loengupidaja kulutab aega mingi jaurami peale. Või siis õpetaja veenab õpilast, et ruutvõrrandit on elus vaja või et tema arusaam keemilistest reaktsioonidest on vale. See - minna lootusetute juhtumitega sügavuti - on minu arust hästi kiire tee läbipõlemiseni. Ok, kui sul õnnestub, siis on ehk hea tunne. Aga enamasti ei õnnestu ja siis on see rumalalt kulutatud aeg.

    Nende "mul pole konkurente" kuulajatega oleks aga küsimus - miks sa tulid siia loengule? Ilmselt veel omast rahast ja omast ajast? Baka-õppe nuhtlus on vene preilid, kellele emme ei anna enne meheleminekuks luba kui kõrghariduse paber on käes. Ja kes on siis võtnud ülikooli kõige väiksema sisseastumise lävendiga õppekava ja lihtsalt ootavad lõpetamist. Aga sul pole ju vene bakad..?

    Näljane kuulaja on väga halb. Jaga šokolaadi? Päriselt? Ma võtan mõnikord pikale koosolekule kommikarbi kaasa. Kui on minu huvi, et inimeste veresuhkur üleval püsiks...

    Muidu, ma tahaks tulla su loengud kuulama. Vähemalt blogis jätad sa mulje, et need võiks olla väga huvitavad.

    Eeldamisest. Ma teen mõnikord loengu eel mikro-küsitluse. Üks slaid, paar mõistet, ja palun tõsta käsi, kui tead, mis see konkreetne on. Ei mingeid selgitusi ega arutelu, lihtsalt jah/ei ja "jah" korral käsi püsti. Mis on ddos? tls? waf? cve score? see annab kuulajatest umbes 30 sekundiga ülevaate - mis nende pädevus keskeltläbi on. No ja loengu lõppu panen slaidi, kus on küsitud mõisted kirjas, et waf = web application firewall, rakenduskihi tasemel tulemüür.

    Edu igatahes!!!

    Kaur

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Lugesin iseenda kommentaari läbi, tundus väga arrogantne. Eriti see algus. Ma pidasin silmas, et päris töö kõrvalt riigi haridus-süsteemis õpetamist ei tehta sissetuleku pärast - sinna minev aeg ja ja saadav tasu ei ole tasakaalus. Mingid era-algatuslikud üritused on teine asi, eriti kui oled Peep Vain või Lauri Pedaja eks-pruut või Selgeltnägijate saate kinni pannud.

      Kaur

      Kustuta
    2. Väga head mõtted!
      Kui kunagi taas nn klassi ette satun, millest vahel end unistamast leian, võtan kasutusele.
      Aga seda one man show’d ühtlaselt heal tasemel lõpuni välja vedada võtab võhmale.
      Loomulikult on imelisi hetki, kui õpilased kaasa tulevad, ja ajaga läheb ka kergemaks.
      Kommikauss lauanurgal on geniaalne mõte.

      Kustuta
    3. Muuseas.
      1. Mul on pooltel kordadel šokolaadi kaasas olnud
      2. Tunni hind on sama, mis mu päris tööl. Isegi imestasin. Lihtsalt selle peaks 3-5ga jagama ;)
      Aga väga head nõuanded. Tänan!

      Kustuta
  3. Oo, ma sain oma koerapildi kommentaari juurde tagasi :)
    Mul on just kogemus eraalgatuslikku laadi ja see on veel rohkem hobi kui koolis õpetamine, aga ma olen leppinud ja vahelduseks täitsa meeldib.
    Sellega olen nõus, et 1 kontakttund x3, mul naiste kudumisklubis sama. Juhendite ettealmistus võtab hullu aja ja kui seltskond püsib sama ka teisel hooajal, siis peab muutma.
    Aga ma olen kade, tundub, et sinu õppurid vähemalt teevad kodutöid :)
    Ma olen ise nii tulemustele orienteeritud, et mul on sellega raske leppida, et 7 päeva jooksul ei ole hobialaselt korraks ka isu, et natukene ise kodus nokitseda ja mitte grupi tempot paines hoida. Ma tahan igal nädalal näha tulemust :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tead, ma veel ei tea, kas teevad:) praegu on olnud paar lihtsat, aga suure töö tähtaeg on alles jaanuaris. Eks siis näis:)

      Kustuta
  4. Valimi suurust on tegelikult väga lihtne ära põhjendada. Enamasti arvestatakse küll ca 1000 respondendiga, aga miks see number just selline on, on ju sellepärast, et uuringud on näidanud, et kui on juba üle tuhande vastaja, siis hakkavad vastused korduma ja tulemus jääb samaks. Seega pole vahet, kas küsitakse 1000 inimeselt või sajalt tuhandelt - protsentuaalselt tuleb sama tulemus. Olen ise alati seda selgitanud neile, kes väikest valimit kritiseerivad ja pole veel juhtunud, et aru ei saada, pärast seda selgitust on teema maas. Inimesed lihtsalt ei tea seda ja seepärast ei usalda sageli nii väikese valimiga uuringuid.

    VastaKustuta
  5. Kasutan teemat ära ja panen lingi, sind hiljuti huvitas https://novaator.err.ee/1609188952/otse-kell-15-loeng-kehapuhtusest-eestis-ja-laanemaailmas-labi-aegade

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!