Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

teisipäev, 5. märts 2024

Eesti reisisaadete välismääraja

Üks mu lemmikzanre on reisisaated. ( Ma vaatan ilmselgelt liiga palju telekat). Praegu on neid tohutult. Ja kuna mul pole ressursse, et ise niipalju sõita, kui tahaks, siis on hea vähemalt teisi vaadata. 

Eesti reisisaated kipuvad reisima nagu mina. Et kui juba minna, siis tuleks haarata maksimaalne. Aga mulle meeldivad ka saated, mis on spetsialiseerunud  kitsamale valdkonnale. Näiteks Peeter Vähi pärimuskultuuri- ja Stanley Tucci kulinaariasaated.

Kui kriitikat teha, siis suurim väljakutse on paljudel eksimine ( ka kirjanduses olulise) reegli Näidata, mitte rääkida vastu. Mulle meeldib, kui luuaks-antakse kontekst, faktid, võrdlus Eestiga, aga liiga palju reisijate sisetundeid tapab minu jaoks emotsiooni. Nimetatud põhjusel näiteks Õhinapõhised ja Uhhuuduur mind väga ei kõneta. Liiga palju on minu jaoks teksti-juttu- reisijate muljeid.

Millest ma reisisaadete puhul puudust tunnen, on tänapäev. See, mida ma ise alati giididelt ja kohalikelt välja pressin ( ja neid sellega närvi ajan. Sry, Mar) Milline on koolisüsteem, mida nad arvavad maailma asjadest, mida söövad jne jne. Ma saan aru, et sellise info lisamine ongi väga keeruline. Pole just palju inimesi "tänavalt", kes armastaks, kui neile mikrofon näo ette torgatakse.  Ja kas on olemas " keskmist", eks? Varasemast meenuvad Johannes Tralla  Euroliidu saated. Fookuses oli Euroopa Liit, aga vestlused inimestega olid põnevad. Kuigi. Tõsi. Inimesed olid valitud.

Paremusjärjestust on raske teha, kuna iga saade on erinev. Minu lemmikud on (suvalises järjekorras) Kolm naist karavanis ja Kaks kanget ning Meie aasta...Reisisaate fookuses on üldjuhul kas suhted või sihtkoht või teelolek. Kõigil kolmel on kõik need komponendid olemas.

Kõigi nende puhul on tajutav väga tugev eelnev kodutöö. Samas on säilinud ( või lavastatud) väike spontaansus ja untsuminekud ning äpardused. Võrreldes nt välismaa reisisaadetega- Lumley, Martin Clunes ja keegi vanem härra, kelle nimi mulle ei meenu, mis on tõepoolest väga professionaalsed aga samas tunduvad liiga lavastatud.
Ja nimetatud kolm on  erinevalt paljudest teistest reisiseltskondadest kohal, mitte teel vs näiteks Ziguli- ja 4x4 reisijad. Ning kõigi kolme edufaktoriks on ilmselt ka karakterid.

3 naist on teistega võrreldes käinud pigem nn tavalistes kohtades, mistõttu väljakutse on seda suurem. Kohafaktor on väiksem, aga selle kompenseerivad nad eelarveteemaga st et kuidas reisida väikeste kuludega. Karavan- kitsal piiratud territooriumil, annab lisamõõtme ja võimaluse intriigideks. Kuigi, mida saade edasi, seda vähem tülisid (mis on ju tegelikult hea). Ja Kristel Aaslaid pakub oma eluterve huumori ja optimistliku meelega Kristjan Jõekaldale ikka päris kõva konkurentsi. Viimase saatesarja hea leid oli väike viktoriin.

Kaks kanget on klassika. Nagu juba mainitud ülihea ettevalmistus ja kodutöö ning ägedad sihtkohad. Tõsi, viimati mingil põhjusel mõtlesin endamisi, et huvitav..  kuidas näiteks teismelise jaoks mõjub kaks vanameest vigurdamas ..:) aga minu poolest andku aga minna. Kristjani kostüümid on üks saate rosin ning sõnatud reaktsioonid Teedu tegevusele.. :) On väga head.

Nagu juba kirjutasin, siis kõigi kolme puhul on boonuseks tugevad karakterid. Nii Kristjani ja Teedu ning Tuuli ja Arbo puhul annab tugeva lisaväärtuse nn isiksustevaheline konflikt. Hedonist vs perfektsionist. Asjalik ja tarmukas vs las asjad kulgevad.  Tuuli ja Arbo poisid on muidugi üks suur nunnufaktor ning alanud hooaja lisaväljakutseks- kuidas reisida eksmehega :) Eks  siis näis. Mulle meeldib Tuuli jalad maas suhtumine, avatus ja lõputu lõputu kannatlikkus. Ta jälgib ja võtab teadmiseks. Ning Arbo teistpidi kannatlikkus ja leplikkus ja tohutu südamlikkus. Ma mäletan siiani Iraani episoodi kaamelitega. Pisar tuleb silma. Siiralt.

Kahe kange miinuseks on jõhker tootepaigutus (aga no kusagilt peab ju raha tulema...) ning kui sa ei viitsi kogu sarja vaadata, siis piisab esimesest osast. Selles näidatakse põhimõtteliselt ära kõik, mis edaspidi toimub..

Võsaga Vietnamis on midagi vahepealset. Peeter on vaieldamatult karismaatiline ja rõõmsameelne. Sihtkoht on põnev, aga midagi jääb puudu. Liiga sarnane seltskond?  Liiga vähe ettevalmistust?

Mingist masohhistlikust rõõmust olen ma ära vaadanud ka kõik Üle ja ümber saated. Mis on omaette fenomen. Nad käivad põnevates kohtades, aga see, mida me näeme, on ....teelolek, autoremont ja söömine. Ja mu mees karjatab iga kord, kui Raivo ütleb Muy bien :) Seega mu mees karjub praktiliselt kogu saate :) :) Samas on nad sellised karused toredad eesti mehed. Palju ei seleta. Lihtsalt on. 

Ja nii armas on kõikide püüdlus käia seal, kus "turistid ei käi". Ee.. te ju olete turistid. Ja turistid käivad seal, kus on huvitav ja eriline. Lasnamäe ja Kolga Jaani vaatamiseks ei pea sõitma teise maailma otsa..

Ning teine põnev asi on iga reisisaate erinev definitsioon sõnast "seiklus". Üldjuhul ei tähenda see midagi. 

Omaette žanr on "Läksin reisile võtsin kaamera kaasa ja õnnestus see maha müüa." Ma siia näiteid ei too. Eks igal saatel on oma sihtgrupp. Ja see, et mind ei kõneta, ei tähenda, et on halb.

Millest ma puudust tunnen, on reisisaated nn Eestisse. Päris mitu on sellest, kuidas eestlane kolis välismaale. Ma  tahaksin näha sarja sellest, kuidas välismaalane kolis/reisis Eestisse (või eestlane Narva :) :)).

oehh.. natuke veel. Varsti saab ise reisima..:)


12 kommentaari :

  1. Oo, ma olen ise sellel teemal tahtnud blogida, aga ei ole jõudnud! Tore, et kirjutasid.

    Aga ma arvan sinust seekord hoopis teistmoodi. Minule onu Raiu saade meeldib, kuigi see mui bien käib mulle ka närvidele :D Olen ka lugenud kriitikat, et liiga palju söömist ja hotelli otsimist. Ma ei tea, minu meelest on see väga suur osa reisist. Söömine ja hotell. Aga inimesed on muidugi erinevad. Üks saade oli küll selline, et absoluutselt mitte midagi ei näidatud. Aga samas ikkagi vaatame iga saate ära, midagi seal meeldib.

    Õhinapõhised - kindlasti vaatame ja pigem meeldib, aga miskipärast ei ole üldse sümpaatne see naissaatejuht :/ Ei mulle ega mu mehele. Hääl ei meeldi ja olek ei meeldi. Väga pealiskaudne meist. Aga Ivot jällegi armastame, kuulame kõik Reispassid alati ära.

    Võsat ei kannata minu silm ühtegi sekundit vaadata. Mingit lõiku algussaadetest nägime ja kõik oli tal seal Vietnamis ka õudselt sitt ja paha. Ja tutvustas igat asja selliselt, nagu vaataja oleks eluaeg kuskil Võrus istunud ja ei tea välismaailmast midagi... Ju ma ei kuulu sihtrühma.

    Karavani ma ei taha ka miskipärast vaadata. Mingeid fragmente oleme vaadanud, aga truid vaatajaid meist saanud pole. Seevastu Uhhuuduur on kindlalt vaatamise kavas. Meeldib.

    Tuuli ja Arbo uut hooaega ei ole veel nägema sattunud, aga kindlasti uudistame üle. Kaks kanget oli lahe kusagil kuni Jaapanini. Sealt edasi meie jaoks selle saate võlu kadus. Seepärast ei ole uude saatesse veel süvenenudki. Samas, mis mulle Kahest kangest kõige mõnusamalt meelde jäi, oli montaaž. Ülitoredasti oli monteerija efekte lisanud, ajas naerma ja oli äge.

    Ma olen väga nautinud neid Briti hotellisaateid. Käiakse hotellides, kuhu ise ilmselt ei satu, kuna pole nii rikas. Noid saateid võiksingi vaatama jääda :P

    kristallkuul

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sa oled lihtsalt niipalju intelligentsem ja haritum :) :) M.O.T.T.
      (kirjuta ikka oma ülevaade ka.)

      Kustuta
  2. kas "Iraanlasi Eestis" ei olnud?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah oli ja mulle väga meeldis. Selliseid palukski rohkem :)

      Kustuta
    2. notsu, kas ma sulle ei rääkinud seda lambalihapelmeenide juttu siis? :)

      Kustuta
  3. https://kultuur.err.ee/1609264578/vaata-uuesti-anna-hintsi-ja-tushar-prakashi-uus-luhidokumentaal-eesti-mees - välismaalane Eestis.

    VastaKustuta
  4. muidu kui sa tahad Eestis elavat välismaalast jälgida, sis vt juutuubis Manan Anwari. See ei ole küll päris reisisaade, ta jagab ausaid nõuandeid ja infot neile teistele välismaalastele, kes tahaks Eestist teada või siia kolida.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. seega vastab see pigem huvile "mida elevant eestlastest mõtleb".

      Kustuta
  5. Mulle meeldib hetkel ETVs see saade, kus noor pere reisib minibussis 7 lapse ja 2 koeraga. Imeline orgunn ja kannatlikkus! Nii positiivne pere, ma imetlen neid! Soovitan väga.
    Arbo ja Tuuli esimene saade mulle meeldis, just laste tõttu. Edasi pole vaadanud. Hõimlasi fännasin sel hooajal, kah soovitan. Eelmine oli Ivoga (hõimlased Eestis) ja nüüd Kaidoriga, väga hariv! Palju taustainfot ja kaasaega, arvamusi inimestelt. Jus see, mida mina väga kuulda ja näha tahan. Õige reisisaade on see, mis tekitab suure igatsuse ka sama paika ise näha (või teises suunas joosta kui ikka keskkond absoluutselt ei istu).

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!