Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

neljapäev, 25. november 2021

Mida ma usun

Kitty kirjutas väga heal teemal, ebausust. Lugesin kommentaare ja veel päris mitu asja tuli meelde. Kopeerin sealt siia ka need uskumised, mis kohe meelde ei tulnud, aga mida ma tean. Niimoodi kirja panduna on see päris õõvastav, kui palju on minus ebausku :) Okei, mõned neist on ka rahvatarkused. Ja rahvas on meil ju tark.

Mu juured on vähemalt 400 aastat Halliste ja Hargla.

Õnnest

  • kui must kass läheb üle tee nn põue, siis läheb halvasti. 
  • Lävelt ei tohi tagasi pöörduda, läheb halvasti- aga selle saab nn maandada, kui vaatad peeglisse
  • Kui komistad vasaku jalaga, siis tuleb kohe nn peale komistada paremaga, siis on kõik jälle hästi
  • Soovid lähevad teatavasti täide. Aga see on peenike kunst. Esiteks peaks soov olema jaatav lause. Mitte- "ma ei taha teha nii palju tööd", vaid "tahan rohkem vaba aega". Teiseks, peab hoolega mõtlema, mida soovid. Kui soovid nt. tahan rohkem vaba aega, võid homme olla töötu- palun, vaba aeg :)
  • Nn. ärasõnumise vältimiseks, tuleb kolm korda sülitada.
  • toas ei tohi vilistada, tekib tulekahju
  • kui keegi läheb reisile, siis ei tohi kohe peale minekut põrandat pesta.
  • killud toovad õnne, aga peegel 7 aastat õnnetut armastust
  • kahvel kukub maha, tuleb naine külla. Noa kukkumine toob meeskülalise

Noor ja vana kuu. 
see tarkus on mul kindlalt emalt ja seda järgin ma hoolega.
Noor kuu paneb kasvama. Ma teen sel ajal nt. investeeringud ning panen kevadel taimed kasvama.
Vana kuu ajal asjad lõppevad ja kahanevad. Näiteks lõikan küüsi, tukka ja raseerin.

Uusaasta
aastavahetusel ei tohi süüa lindu- õnn lendab ära . Hea mõte on soomustega kala, tähendab raha.
Esimene võõras õnnesoovija võiks olla tumeda peaga mees.
Olen seda aastaid järginud, kuid kahjuks need ended siiski vist täide ei lähe :)

Rahakott põrndal
rahakott ja käekott ei tohiks olla põrandal, raha läheb välja.

Toit.
Toiduga meie peres väga ei ennustatud, pigem oli toit meil nn ravijana. Osa sellest on kindlasti ka ebausk, osa loodetavasti mitte.

leiva-saiakontsud ja pontsikud panevad tissid kasvava. Sellesse ma ise väga ei usu, empiiriliselt on korduvalt tõestatud, et see pole tõsi :)

leivapätsi ei tohi selili panna, tuleb nälg

Ilmaennustus.
Ilmatarkuseid pole ma saanud mitte esivanematelt, vaid malevast, Tarvastu kolhoosist. Kus igapäevane praktika tõestas või lükkas ennustuse järgmisel päeval ümber.

Pääsukesed lendavad madalalt, tuleb äikest.

Vana tarkus on ka vaheldumisi- kui mart on valge, kadri must, siis jõul valge ja vastupidi. Aga see viimastel aastatel enam väga ei kehti. Vanasti läks nagu täppi.
Praegu oli siis mardipäev must, kadripäev lumine ning jõulud mustad. Vaatame siis :)

Loe mind eest ehk tagantotsast:
ikka tõusen maast ja metsast,
teen sull' võrku silma ette,
et kõik läheb minu pette.
Olen paks ja langen maha,
siis sa loodad heina teha
tõusen üles kõrgemalle,
toon sull' vihma ligemalle.

See luuletus kehtib 100%. Mulle jäävad üldse paremini meelde nn laulu sisse pandud tarkused ( H2O on mu silmapesuvesi; alus ja hape annavad soola ja vee; osoon- professor sai värske õhu mürgituse ; kõik geograafilsed asukohad lauludes jne). Siit vihje õpetajatele :)

Pilvedesse loojuv päike ennustab järgmiseks päevaks vihma.
Ja punane loojuv päike ennustab karget ja päikeselist ilma.

Kui seitsmevennapäeval ( juulis) sajab, sajab seitse nädalat jutti. Seitsme nädala osas ei oska kinnitada , aga mõne järgneva päeva kohta kehtib küll.

Esimene liblikas kevadel ennustab suve. Kui on kirju, tuleb kirju suvi, kui kollane, siis kuldne ja valge liblikas toob vihmase suve.

Samuti kehtis seaduspära, et kui vihma sadas kuni kell 10-ni, siis üldjuhul sadas kogu päeva ( ja  ei saanud heina tegema minna)

23 kommentaari :

  1. Hm. Mina usun küll muid, päris asju... aga keeran ka poes leivapätse õigeks, kui mõni totu neid selili on pannud, pean mõningaid kangakudumisega seotud kunste (kanga mahalõikamise ajal ei tohi keegi juurde tulla, muidu lõikad tema elu läbi; ja kanga ülesajamisel tuleb pleti viimane ots järsku käest lahti lasta, siis saab kangas ruttu maha kootud - mingi korrelatsioon on isegi olemas), lastel loomulikult keelan toas vilistamist ja toega elektriposti alt läbi minnes panen automaatselt silmad kinni. Must kass toob minu meelest küll alati õnne, sest must kass on kõige kassim kass.

    Kui päike paistab kiirtevihuna pilve vahelt, siis tuleb järgmisel päeval vihma. Seitsmemagajapäeva järgi ennustatakse Kesk-Euroopas vihmase ilma kestust sellepärast, et umbes selleks ajaks liigub mingi rõhkkond pikemalt paika ja kui tuleb ookeani poolt, siis jääb vihmaseks, kui mandrilt, siis päikeseliseks... või midagi taolist, ükskord ammu telekast kuulsin, nii et sellel on meteoroloogiline alus.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänapäeval linnas muidugi väga palju üksikuid kasse ei näe ( õnneks), seega ma usun, et ka sellel rahvatarkusel on aeg muutuda. Kui juhtud nägema, siis puhas õnn :)

      Kustuta
  2. See soovimine töötab kindlasti 😀
    Aga kuhu jäi ämbliku tapmine kui eriti suurt ebaõnne põhjustav tegu?
    Meie kandis tähendas lusika kukkumine naist ja kahvli kukkumine näljast naist
    Taimede ja kuu suhtes tean mina, et noorkuu kasvatab ülesse (pealsed, oad, herned) ja vana kuu kasvatab alla. Seemned külvad noores kuus, aga maha istutada selle teadmisega.
    Veel ei tohi nuga kinkida. Kui kingid, siis küsid sendi vastu, et sõprust läbi ei lõikaks ja pakipaelad tuleb lahti harutada, siis saad ämmaga hästi läbi.
    Reha ei tohi pulgad ülespidi panna, muidu hakkab sadama

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No ma enam kardulat maha ei pane :) aga hea teada, ja kui meenutada, siis vist nii oligi.
      Nuge ja taskurätikut ei tohi tõepoolest kinkida.
      Põhjust ei mäleta, aga ju vast ikka tüli ja pisarad.

      Kustuta
    2. Rahakotti kinkides ja teisele kingitud rahakotti vaatamiseks enda kätte küsides peab sellesse natuke raha panema, olgu või mündi. Ju seaal ikka mingi "minu raha läheb muidu kõik tema kätte"-hirm taga on.
      Aga miks kassipoega ilma tasuta endale tuua ei tohi? Sukanõel oli vanasti kassipoja hind.
      Ja kassidest veel: uude kodusse kolides peab üle läve esimesena astuma kass. Pidada kodurahu tagama.

      Kustuta
    3. Kassipoja eest sukanõela andmine olevat kindlustanud, et kass tuleb terane :) (Nõel on ju terav ja kass pidi ka majapidamises ikka asja eest olema)

      Kustuta
  3. Nende ilmaennustustel on ilmselt mingi mõte ikka taga või vähemalt seaduspära pikemaajalisem järgimine. See lindude lendamine madalalt on vist sellest, et putukad on enne vihma madalamal (õhurõhu tõttu vist? parandatagu, ma loll) ja seepärast linnud ka seal. Aga muud ma kohe raevukalt keeldun uskumast.
    Peegleid olen päris mitu lõhkunud, piisab eluajaks ilmselt. Ämblikke tapan. A saiakontsudes on küll tõde sees :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ämblikud on väga head loomad, neid hoidma peab, nad meile õnne toovad ?! :)
      ma tean seda asja.

      Kustuta
  4. Jaa, meil ka noa kohta sama ütlemine ning kingipaela osas samuti :)
    Mart külmetab ja Kadri pissib. Sel aastal klappis!

    VastaKustuta
  5. Kõik muu nii väga ei kõneta, küll aga sülitan aeg-ajalt kolm korda üle vasaku õla, kui midagi ärasõnumist kartvat on jutuks olnud. Sarnane teema on veel alles mõttes olevate ideede välja rääkimine - et enneaegu ei tohiks laiemalt teada anda, et midagi uut on plaanis. Eks seetõttu ei taha muusikudki alles ideedena küpsevaid laulude ja plaatide plaane välja rääkida. Kõik on alles arenemises ja muutumises, välja ütlemisega tekiks justkui kohustus idee algsel viisil ellu viia.
    Mul oli must kass, väga hea kass oli :) Küll aga töötas musta kassi needus mu isa jaoks. Mitu korda oleme dokumenteerinud, kus sõitsime autoga mingit asja ajama, must kass läks üle tee, isa seepeale kostsis, et nüüd läheb nässu ja - meist olenemata põhjustel läkski nässu. Täiega. Mul üksi seda needust peal pole, mustad kassid (ja ka kõik teised) on minu sõbrad. Sama lugu reede ja 13-ga.
    Neid variatsioone teemale on palju. Kodust välja minnes uksel tagasi pöörates tuleb korraks istuda (peegli variandist polnud kuulnudki). Sõbraga teine teiselt poolt posti minnes tuleb kohe teretada, muidu tuleb tüli (mu ligi 60-ne sõbranna jälgib kiivalt, et me teine teiselt poolt posti ei juhtuks minema, mina ainult naeran selle peale). Punane loojuv päike karget - aga see ei ole ju ebausk, päikese toon loojumisel näitab atmosfääris olekut (niiskus jms) ja on meteoroloogiliselt selgitatav. Soov peab olema jaatav lause - see ei ole vanarahva tarkus, vaid tänapäevastest esoteerika- ja eneseabi õpikutest korrutatud väide. Lapsepõlvest tuleb veel igasugust meelde - kui näed kiirabiautot, tuleb kohe enda nööbist kinni võtta või kui näed seepeale kohe jalgratast, siis on ka hästi - muidu sõidab see kiirabi endale koju. Uskumus ajast, mil autosid oli vähe ja eriti vähe oli väikelinnas Volgasid - kui nägid Volgat mööda sõitmas, sai midagi soovida. Eriti tõhus oli valge volga :D . Mu ema ajal ennustati jällegi peigmeest nii, et kui olid näinud 100x valget hobust, siis esimene vastutulev mees oli tulevane peika. Nende alevis oli valge hobusega piimamees ja see siis läks 2x päevas koolist mööda, tüdrukud jooksid kohe aknale valget hobust "lugema".

    VastaKustuta
    Vastused
    1. no vot, kõik mehelemineku ennustused läksid mul täitsa meelest ( pole enam vaja ka :)

      torditükk ei tohi tõstes ümber kukkuda..
      ja kingipaela harutamine oli meiekandis ka mehelemineku garantii. Ämmadest ei räägitud :)

      Kustuta
  6. Issand, nii palju asju, millest ma pole kuulnudki :D Osadest olen küll kuulnud, aga ei usu mitte ühtegi asja.

    Minu lapsepõlve ajal ei tohtinud leiba selili (või maha) panna austusest leiva vastu. Et nõuti leiva austamist. Mingeid negatiivseid ilminguid sellega seoses aga ei lubatud.

    Olen Lendavaga siin nõus, et soovide soovimine on puhas tänapäevane esoteerika. Kusjuures ainus asi, millesse ma päriselt ka usun :) Lendava loost läheb see kokku tema isaga, kes musta kassi nähes kohe välja ütles, et nüüd läheb jamaks. No tellis jamad ja sai ka :P

    VastaKustuta
  7. Mul pole hetkel aega postitust lugeda (pärast loen, ausõna), aga ma jäin kohe hämmingusse selle 400 aastat Halliste juurte juurde...

    Mina tean enda juuri max 100 aastat ja needki on Häädemeeste - Virumaa - Voiskorovo... :D Hea, et ma hädapärast tean, kus mu vanavanemad sündinud on, aga ega päris täpselt ei tea ka.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma olen Saagas oma juuri uurinud niipalju kui saab, ja esimesed kirjalikud allikad on mingi 1630 paiku. #puhaseestlane

      Kustuta
    2. 1656 emaisa liini pidi :) ja kõik siinkandis, 30 km raadiuses. Isa poolt kah ca 45k km raadiuses, aga seal on üks vana Rootsist tulnud talupojaliin sees. Aastast 1676.
      Varasemaks ongi vist keeruline otsinguga minna.

      Kustuta
    3. toona ilmselt liigutigi vähem. Mul on üks juhtum, kus mõisnik kolis terve küla Võrtsu äärest sisemaale kaasa. Ja üks läti või liivi tüdruk on ka juhtumisi naiseks sattunud. Aga muidu jah, ikka naabermajast toodi naine :)
      Varasemat on raske jah, kuna perekonnanimesid polnud ja kui polnud ka nn peremees, vaid liikus talust tallu. Ja vaimuvaesus nimede panekul on lihtsalt masendav :) Et kui meil kogu küla mehed on Jaagud, no miks ma peaks siis pojale nimeks panema Peeter või Mats, las olla ka Jaak :) :)
      Mul on igal suguvõsa naisel samuti kuni nn lõpuni liin välja uuritud ja naised- naised.. läksid mehele ja Sauna Marist sai Tamme Mari nagu nalja :)

      Aga jube põnev uurimine oli. Mul on nii kahju, et materjalid otsa said.
      Nüüd olen 20. sajandis, aga siin on paljud andmed veel kaitse all või siis, juhul, kui inimene polnud aktiivne kirikutegelane, siis neid andmeid suurt polegi. Mul on paari sugulase surmaaaeg puudu, tean vaid, et üks oli Pärnus ametnik ja üks Tartu Peetri II pihtkonna liige. No otsi siis:)
      Sõjas hukka ei saanud. Haudis neid ka pole. Nagu maapealt kadunud.

      Kustuta
    4. Meil isapoolsed Gustavid ja Hansud :D hullumaja. Antsud ka sekka ja muidugi Jaanid. Saagasse ei saa minna, sealt ei saa enam ära. Mõtled, et pooleks tunniks ja kolm tundi hiljem avastad, et istud ikka kuskil nimeregistris.

      Kustuta
  8. Praeguse aja ebausk on riideräbala kandmine näo ees, hoidvat viirust eemale.

    VastaKustuta
  9. Ok, ma lugesin selle postituse nüüd läbi ka :)

    Sain teada, et ebausklik ma pole. Mulle meeldib jälgida vanarahva ilmaennustamise märke, aga ma ei usu neisse. Samuti ei usu ma kuufaasi ega muud säärast. Teisalt jällegi osad asjad on iseenesestmõistetavad ja neist võib tekkida tüli teiste inimestega. No näiteks millal tehakse saunavihta? Osad ütlevad, et enne jaani, teised, et pärast jaani. Mina tean, et neid tuleb teha kahe jaani vahel, ehk siis kaks nädalat pärast meie jaanipäeva.

    Üks uskumus, mis mulle meeldib, on see, et uusaasta hommikul peaks esimene vastutulija olema mees, siis läheb hästi. Väga halb enne on, kui vastu tuleb vana naine pangega. Ma ei tea, miks see pang nii eriti halb on, aga pidi olema.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kui uue aasta esimene vastutuleva (küllatulija) on naine, siis sellele naisele pidi püksid pähe ajama, sellega võtab halva mõju ära.

      Kustuta
  10. Leiva selili panemise keeld -ja et kui leivatükk maha kukub, tuleb ta üles võtta ja talle suud anda, oli meil ka, samuti rahakoti põrandale panemise keeld.

    Meenus veel kuskilt kuuldu, et iseendal ei tohtivat juukseid lõigata, lõikab õnne ära.

    Hilisemas elus teatri kaldavetesse varbaid pistes sain teada näitlejate uskumustest:

    kui tekst/osaraamat põrandale kukub või keegi selle ise põrandale paneb, tuleb sellele ennne ülesvõtmist peale istuda, muidu läheb meelest ära.

    Enne lavale minekut tuleb üksteisele põlvega tagumikku anda, see toob head õnne (praktikas tähendas see enne etenduse algust lava taga tohutut sibelemist).

    Küllap veel midagi, aga kõik ei jäänud meelde.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma tean seda, et iseendal juukseid lõigates lõikab mõistuse ära.

      Ma olen palju aastaid endal ise juukseid lõiganud. Seletab nii mõndagi ;)

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!