reede, 21. veebruar 2020

Toitumisuuring 7 aastat hiljem

Jumal, kuidas aeg lendab. 
Hiljuti kirjutasin, et mul on vaja lahti saad 2st kilost. Vaja, sest muidu pean ma hakkama garderoobi uuendama ja poeskäimine on asi, mida ma tõeliselt ei salli.
Kuna mu kaal seisab paigal, kui raudnael (mis iseenesest on ju hea), siis mõtlesin, et paneks taas huvi pärast kirja. Viimati sai seda tehtud seitse aastat tagasi.
Ja kuigi selline grammide ja kalorite lugemine on painav ning muudab toidu kinnisideeks, sain ma sealt tookord päris huvitavat mõtteainet.
Mul oli toona väidetavalt krooniline süsivesikute alatarbimine. Alates tollest ajast olen nüüd hommikuti söönud putru.
Kolmapäeval on täisteraKaer, neljapäeval Neljavili, reedel Rukkihelves. Esmaspäeval ja teisipäeval kas odrahelves või 8 -vilja. veega teen ja söön kas külmutatud marja või või ja seemnetega.
Siis pani mind tookord imestama, et väidetavalt on mul elutegevuseks vaja oluliselt rohkem toitu. Siin ma muudatusi pole teinud:) Kõht mahutab ikka niipalju kui mahutab.
Seekord sai mu abiliseks TAI programm  tap.nutridata.ee
Ka nemad on edasi arenenud. Mobiilis on hästi hallatav. Mulle meeldib, et lisatud on liikumispäevik ning see on kenasti integreeritud toitumisega. samuti on palju põnevaid graafikuid, iseaasi, mis nende analüüsidega teha :) samuti on tore mänguasi toitude võrdlemise võimalus. Funktsionaalsus tahaks veel kõpitsemist, aga idee on väga hea.
Aga, endiselt on probleem sellega, et ma söön selliseid veidraid toite, mida seal andmebaasis pole. teoreetiliselt saad lisada oma retseptid. Praktiliselt ei õnnestunud mul lisada mitte ühtegi retsepti.

Ehk siis, kuna ma pidin kasutama väga kaudseid analooge, siis on kindlasti sees mingi viga.
Ja noh. Tegelikult oli testimiseks ka halb periood.
Esiteks vastlad. MA JUMALDAN vastlakukleid. Õnneks saime mehega kokku leppida kompromissi, et sel aastal sööme neid vaid nädalavahetusel. 2 nädalat on jäänud...
Ja teiseks uus töö, mis tähendab rutiinivabadust ja väga suvalist söömist.

Aga faktiks jääb, et selle kuu jooksul ei liikunud mu kaal mitte grammigi. Ja nagu alguses öeldud, kaalust olulisem on mulle vööümbermõõt. Ka see seisab väga kahetsusväärselt paigal. Gurtšenkoni on veel mitu-mitu sentimeetrit :)

Tulemused 20. jaanuar- 20. veebruar

kuna seekord oli toitumine integreeritud liikumisega, ja energiat kulutavad ka magamine, arvuti  taga istumine ning autos passimine, siis seekord olid kalorid mõistetavad.
Mu keskmiseks baasenergiavajaduseks kuulutas programm ca 1349 kcal.
Lisaenergiavajaduseks ca 848 kcal. See on siis see füüsiline, mida ma selle kuu jooksul keskmiselt olen suutnud korda saata.
Nii et sõltuvalt päevast oli energiavajadus kaugelt üle 2000 kcal ja mõnel päeval jäigi sinna 1300 kcal kanti.

Ja te ei usu mind, aga TAAS!!! ma tarbin liiga vähe süsivesikuid!!!
Õigupoolest muudavad nad CVtest saadavat energiat, seega Ausõna, kui ma seda veel kunagi tulevikus peaksin kordama, siis hakkan ma kommi sööma:) Ja kui ka siis ei saa seda numbrit korda, siis....
Liiga vähe sain ma ka B6, E, D vitamiine, folaate, Fe, I, Mg, Zn, K ja Ca.
D vitamiin (41%), jood (52%) ja raud (64%) olid tõesti pisikesed numbrid. Ülejäänutel oli tegelikult ca 75%+ päevasest vajadusest, mida ma nimetan norimiseks (tehke oma andmebaas laiemaks ja kas te olete minult küsinud, kas ma kasutan jodeeritud soola ning kas matkamiste kaloritest lisandub arvestusse ka saadud päike, ahh?)

No ja vaadake allolevat pilti. See on keskmine päevane kogus kuu aja jooksul. selgub, et ma söön päevas 1,6 kg toitu ja jooki :)
Ma hetke nüüd häbenen alkoholikoguse pärast, aga ausõna, need on joodud selle kuu jooksul 2-l korral, mitte iga päev. ja enda õigustuseks võin öelda, et kui ma midagi üldse normikohaselt tarbin, siis on need valgud ja alkohol. Alkoholitarbimise kasvuks on tegelikult veel rohkem kasvuruumi :)
ja kondiitritoodete all, nagu ma juba kirjutasin on kukkel.

Aga muu-  kui ma suudan päevas ära tarbida ca 800 g süsivesikuid (teravili, puu- ja köögivili, kartul, maiustused, suhkur, kondiitritooted, näksid). Siis KUIDAS saab mul olla süsivesikutest puudus??? Ainus, mis süsivesikutele konkurentsi pakub on piimatooted...(poole, sellest 132 grammist moodustavad juust ning kohvikoor)
Põhiroad, magusroad ja segaroad on sp nii väike osakaal ja kogus, et nagu öeldud, andmebaasis mulle sobivaid retsepte üldjuhul pole, seega olen nad valmis kombineerinud põhitoiduainetest ( mitte kasutanud andmebaasi retsepte)


Mis sellest analüüsist must-valgena välja tuleb, et kaloril ja kaloril on vahe.

Mul on kombeks autos porgandeid süüa, et ma roolis magama ei jääks. Ja kui rõõmus ma olin, kui peale 250 g porgandite manustamist selgus, et omandasin vaid 81 kcal!  Kasulik ka veel peale selle..:)
samuti olen nüüd katse eksituse meetodil selgeks teinud et "head snäkid" ( loe: vähe energiat) pikkadeks päevadeks, kui ei tea kust ja millal süüa saab, on riisigaletid, täisterast leivakorvikesed, vinnutatud liha ja Vaasani näkileib.

Ma ei hakka teiega liiga delikaatset  isikuinfot jagama, sry:) aga kui ma vaatan päevade lõikes, siis  väga mitmetel päevadel puudub normaaltarbimine, ma tarbin kõike kas liiga vähe või liiga palju.
Kuigi, mu päevane keskmine tarbitud kaloraaz on 1647 kcal ja jämedalt 70% sellest, mida programm mulle soovitab, mis on ju ok.
siis ma tarbin liiga palju rasva (37,7 aga peaks olema 25-35) ning küllast rasvhappeid ja kolesterooli saan liiga palju.


Ning joon endiselt liiga vähe vett (1,2 l) M.O.T.T: ( pane tulevikus ka joodud vesi kirja :)

mida ma sellest nüüd järeldan?
  • Valk on mul korras, seega "päevas max 1 x liha" on olnud hea mõte. Jätkan.
  • Kala peaks sööma rohkem, aga... bla-bla-bla. Kus ma saan tallinnas osta normaalse hinnaga valget kodumaist kala? ja no ma tõesti ei armasta enam punast kala ja igasugu muud meremudru.
  • ma ei viitsinud tille-salateid, vett ja peterselle kirja panna, kuna kaloreid neist nagunii ei tule, aga peab, muidu kahtlustatakse mind min ainete puuduses :)
  • Rasva saan ma korda 2 nädala pärast, kui kuklihooaeg lõppeb :)  (aga siis jääb ka süsivesikuid ju vähemaks, haa!!)
  • maasikad peaks olema taas olemas 2-3 kuu pärast ning ka nõges juba paistab, ja kuna ma olen praegu bataadi-pastinaagi lainel, siis brokolit pole tõesti ammu teinud. Igatahes raua saame me samuti korda.
    samas pean ma mainima, et rauapuudus on väga veider. Mu igapäevases menüüs on herned, seemned, jaanuaris ka verivorst ning nädalavahetustel maksapasteet, väga tavalised.


aga miks see fkn kaal ikkagi ei lange??? :)

No vaadake vaid siit seda näidispüramiidi,, ja võrrelge minu omaga, olen ju lausa eeskuju :).:)




26 kommentaari :

  1. Vanus 47. Ma olen ka neid toitumispäevikuid täitnud huvi mõttes. Kuna toitun pärmseene vastaselt juba aastaid ja toitumine omastarust suht ideaalilähedane. Alles hiljuti panin oma menüüd kirja ja mul oli ka süsivesikuid liiga vähe, samas valku on mul alati üle, rasva tegelikult ka. Kunagi kasutasin kaaluabi pikemalt ja sellest ajast mäletan sama, valku oli alati üle ja süsivesikut vähe. Minu päevamenüü on hommikul tatrahelbepuder kookosõliga, lõuna ajal roheline salat pesto, avokaadoviilu ja kinoaga või salat kanaga nt. Õhtul siis liha või kala rohelise lisandiga, tavaliselt mõne kapsalisega. Mõnikord ka taimsed söögid (bataadikarri kookospiimaga). Aa üks patt on mul veel enda tehtud näkileib tatrajahust ja seemnetest mida armastan süüa gheega. Rasva koguneb:) Kaal ei vähene. Üks mis mul natuke kaalu allapoole viis oli lihtsalt toidukoguste vähendamine. Toidud ikka samad. Mehel üks töökaaslane kes sellise meetodiga enda kehakaalu normi viinud mitmeid kordi, lihtsalt väiksemad kogused.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. jah, ilmselt küll. kuigi ma kasutan nagunii väikest, 20 cm desserditaldrikut ja üldjuhul juurde ei võta. Ma söön vähe ja sageli, pigem. Ju siis liiga sageli :)
      Aga just eile oli juhus, kui avastasin, et söön oma mehest rohkem.
      Mul oli 180 g lõhepakk. Kuna ma sõin õhtust varem, siis lõikasin selle täpselt pooleks, ehk siis mina sõin 90 g.
      siis tuli mees trennist ja ma avastasin, et ta oli söönud poolest pool, ehk siis 45 g :)
      Koos süües tekib võrdlus. üksinda tundubki, et ma ju sööngi vähe :)

      Kustuta
  2. Ma pean tunnistama, et umbes poole postituse peal läks liiga keeruliseks minu mõistuse jaoks. Mulle tundub, et sa proovid kahuriga kärbest tappa ehk siis hirmus keerulise ja võimsa meetodiga äärmiselt lihtsat probleemi lahendada.

    Ma pole elu sees kaloreid või toidu keemilist koostist uurinud. Paar aastat tagasi kui märkasin, et kaal kippus kahtlaselt kõrgeks minema ja vöö viimane auk pingesse läks otsustasin toitumist natu kontrollida just süsivesikute (saia ja magusa) hulga vähendamise ja õhtuse õgimise lõpetamisega.

    Tulemused olid kiired ja püsivad. Kui veel korralikult magama ja jooksmas käima hakkasin kukkus kaal madalamale kui ülikooli ajal, enesetunne ja tervis pole nii hea olnud aastakümneid! Nii arvab ebameeldiva kiirusega 60'le lähenev kodanik.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Indigoaalane, äre nüüd pahanda, ma armastan sind, aga: olen siinkohal TTga täiesti nõus. Tunnistan, et loen sääraseid keerulisi postitusi säärasest suhteliselt lihtsast asjast nagu toitumine alati hämmastusega. Jaa, selge see, et tervis sõltub ju otseselt ja eelkõige toitumisest. Jaa, nõustun sinuga, et grammide ja kalorite lugemine annab mõtteainet. Aga no NII peeneks minna? Ma ei tea, võib-olla olen lihtsalt vanamoodne, ja kõikvõimalikud söögi-äpid ja toitumiskavad jne ongi inimkonna tulevik? =)

      Kustuta
    2. Nojah, aga ma ju ei söö ei saia ega magusat :( ja sporti teen ka. Tobe oleks sellega alustada, et saaks lõpetada:)

      Àrgem pisendagem esimese maailma kohukeste väga tõsiseid probleeme.. :)
      Mul ON vaja nendesse kleitidesse mahtuda !!!

      Kustuta
    3. Mõnele aitab lihtsatest liigutustest, mõnele ei aita ja tuleb abivahendeid kasutada.
      Inimesed on erinevad, niisama lihtne see ongi. Ja kui need vahendid on olemas, siis miks mitte neid kasutada?
      Ütleme, kui esimesed jalaproteesid leiutati, kas siis oli ka inimesi, kes torisesid, et sa ajad elu enda jaoks liiga keeruliseks, keksi parem edasi ühel jalal?

      Muide, isegi toitumisrakendusi ja liikumisjälitajaid kasutades võib kätte jõuda see piir, kust alates sabaots küll paistab, aga selleni kuidagi ei jõua. Siis tuleb jälle midagi muud välja mõelda.

      Kustuta
    4. Inimesed, kelle kaal püsib kas madalal või tervislikus vahemikus iseenesest, kipuvad mõnikord ses suhtes privileegipimedust viljelema.

      Kustuta
  3. OK. Annan alla. Minu viga. Suhtusin võõrasse probleemi üleolevalt. Kleitidesse mahtumise vajadus õigustab isegi neid neetud toitumisäppe.
    =)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Küll on hea, et mina kleiti ei pea kandma, t(d)ressipüksid on õnneks kummiga😜 Mure tekkis mäesuusapükstega, et rebadele ei kukuks pidin fleece püksi toppima😉

      Kustuta
  4. Mind tabas viimati üllatus, kui kaal oli ise veidi langenud.

    Asjad, mis elus on muutunud:

    kuna jalg on vigastatud, teen palju vähem trenni kui varem, varasema ~11 trennitunni asemel nädalas on järele jäänud ~7 ja needki väiksema koormusega. Äkki on isu vähenenud?

    Kuna jalg on vigastatud ja ei tea, mis viga on, ei paarita ma oma roogi enam veiniga; kuna kange alko ei maitse, siis olen elanud nüüd täitsa alkovabalt. Alkoholikalorid ära kukkunud või alkost põhjustatud isu ärakukkumine?

    Kuna jalg on vigastatud ja trenne vähem, jõuan varem koju tagasi ja söön õhtust koos elukaaslasega, mitte ei vahi söögi ajal telekat. Panen oma isu otsasaamist paremini tähele?

    Muidu ei ole midagi muutnud. Pmst ainult vähem füüsilist koormust ja alkoholi.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No juba vanad eestlased teadsid et sport on saatanast.:) :)

      Kustuta
    2. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

      Kustuta
    3. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

      Kustuta
    4. Mul oli ühes eelmises kommentaaris koletu viga, sellepärast kustutasin maha.
      Nõks ongi selles, et lihased on tihedamad ja nende erikaal on suurem, kui rasval. https://elshebang.weebly.com/uploads/2/9/2/6/29263179/2018-04-fat-vs-muscle_orig.jpg
      Alkoholi enda kalorid ei mõju nii palju, kui just asjaolu, et alkoholi töödeldes ei tee maks muud ainevahetusetööd korralikult ja pakib potentsiaalselt kasuliku kraami kohe rasvaks.

      Kustuta
    5. Jah, aga ma ei usu hästi, et lihasmass nii kiiresti kaduma hakkab. Ma sain vigastuse novembris ja siis läks veel paar kuud aega, et ma jõuaks järeldusele, et "ettevaatlik trenn" tähendab siiski midagi leebemat kui lihtsalt see, et ma jätan hüppega kükid ära. Sellise madalama koormusega olen olnud kõigest jaanuari lõpust saadik.

      Kustuta
    6. aa ja lihasetrenni olen nüüd teinud ka.

      Kustuta
    7. Kolm nädalat varasemast oluliselt väiksemat treeningkoormust pidada olema see, mille jooksul veel midagi halba ei toimu, kusjuures menopausis naistel pidada igasugused allakäigud palju kiiremini toimuma kui varem. Oletan, et kui koormuse kaotavad mõned kindlad kehaosad, nt reielihased, mis on ju päris suured, siis mujal see mõju nii suur ei ole kui just seal. Aga igal juhul kehtib reegel, et isegi natuke trenni on parem, kui üldse mitte trenni ja kui ühte asja ei saa teha, siis tee teist ja see kaalunumber loeb ju vähem kui enesetunne.
      Lihased on kulukad ja organism ei pea vajalikuks neid väga kaua alal hoida, kui jõuab järeldusele, et niikuinii sa ei kasuta. Pekk on seevastu... nagu raha sukasääres. Evolutsiooniliselt.

      Kustuta
    8. See peki-võrdlus!!!! :))))

      Kustuta
    9. ausalt öeldes tundub, et põhiliselt on koormust kaotanud kopsud ja süda, ega mul ju jõutrenni ei olnud, lihtsalt kiire vuhkimine. tahaks loota, et mu süda ei ole kilo-paari võrra kergenenud. :P

      Kustuta
    10. Morgie auks ja kiituseks: käisin täna ekstra siin vaatamas, mis hea võrdlus see nüüd oligi. Meelde oli jäänud ainult see, et hea.

      Kustuta
  5. Ma ei ole nutridata uut versiooni kasutanud, aga mina kiidan Elisa Elustiili äppi, kuhu on nn oma toite küll väga lihtne sisestada, seda saab teha mitmel eri viisil; kõige keerulisem on väljas söömisega, kui sa lihtsalt ei tea, mida toit sisaldab.
    Ja ühtlasi on seal võimalik jälgida oma toitumist nädalavaatena, st sul ei pea iga päev täiuslikult parlanksis olema, vaid võid asja võtta vabamalt ja ühe päeva üle-või alatarbimise järgmisel tasakaalustada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Elisa Elustiili äppi saab ühtlasi nt Google Fit rakenduse kaudu siduda aktiivsusmonitori, mis su sammude arvelt kohe lubatavat kaolorihulka tõstab.

      Kustuta
  6. Kuna mu üks koeratuttav alati TAI kallal võtab (mitte emotsionaalses mõttes, vaid kritiseerib nende soovitusi ja argumenteerib analüüside teemal, teaduspõhiselt ja detailselt), siis ma tean nendest diskussioonidest, et TAi kasutab siiani nn vana püramiidi. Olen aru saanud, et muu maailm on ses osas põhiasjad ammu üle vaadanud ja korrigeerinud. Aga ma ise ei viitsi kunagi nii detailseks minna, seetõttu tasub ehk nende seinal arutelusid jälgida.
    Nt hiljuti oli just teemaks laste ülekaal ja sealt selgus minun hämminguks, et on koole, kus elukorralduse tõttu on lõunasöök nii hirm vara, et lapsed ei taha hommikust seetõttu süüa (siis nad ei söö lõunat) aga ei pea ka ilma snäkkideta koduse õhtusöögini vastu. Aga seda aspekti nad polnud oma uuringusse kaasanud nt.
    Ei aita küll sinu probleemi puhul aga lihtsalt seetõttu ma olen TAI suhtes skeptiline, ma usaldan pigem oma tuttavat, kelle taust arvamusele kaalu annab.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. koeratuttav :)
      hea väljend :)

      Kustuta
    2. Jaa, mul on koeratuttavad (erinevate klubide ja TÜ kaudu kontaktid, läbi aastate) ja käsitöötuttavad (tekkinud läbi käsitööfoorumite ja ürituste-koolituste kaudu). Osadega lävin ikka aastaid. Koeravõtmisega mu tutvusringkond muutus, palju sotsiaalset läbikäimist tekkis :) Muidu ma ilmselt sööks juba paarkümmend aastat antidepressante :)

      Me tegime kunagi TÜs kompetentside tabeli, et kui liikmetel tekib vajadus osta teenust või toodet, millega üks või teine liikmetest on kuidagi seotud, siis saime võimaluse kõigepealt alustada oma koeratuttavatest. See toimis jube hästi! Koeraomanik soovitas praegusele tööle nt ja mul on koeraomanikust kosmeetik :D

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!