neljapäev, 17. mai 2018

Hommikusöögikriis

Esimese maailma probleemid.
Mulle ei maitse enam toit.
Kõht on endiselt iga kolme. nelja tunni tagant tühi aga isu pole mitte millegi järele. Üks osa probleemist on see, et mu maitsemeeled on viimasel ajal  liiga teravaks muutunud. Näiteks väljas süüa ma ei saa. Isegi nn tipprestoranides  on toit minu jaoks liiga ülemaitsestatud ja pole tasakaalus. Aga peamine on ikkagi see, et lihtsalt puudub isu millegi järele...

Päevasega saab hakkama, aga hommikusöögiga olen ma kinni jooksnud, sest selle toidukorraga on mul, lisaks kõhutäitele, veel sada nõudmist.
Hommikusöök peab lauale jõudma kõige kiiremat teed pidi, ilma vaeva ja tööta. Isegi, kui ma suudaks hommikuti süüa praetud asju, siis praadimine, kui protsess ise, oleks hommikul liiga vastunäidustatud ja keeruline. Või siis hakkimine. Või keetmine.

Nädalavahetustel on see kõik okei.  Selle söögi eest hoolitseb mul mees. Ja kui ma peaks ka ise seda tegema, poleks probleemi keeta ja küpsetada. Nädala sees ei ole aega ja energiat.


Ainult mingi valk- kohupiimaline või jogurt jääb mulle kuidagi lahjaks, sealt on puudu mingi komponent ( rasv?), mis tekitaks täiskõhutunde. Rääkimata maitsenaudingust.

Oli periood, kui ma sõin hommikuks võileiba. Loomsete leivakatete puhul tähendas see seda, et vaja oli nädalaks 7-t viilu ( sest mu pereliikmed söövad muid asju). See ongi umbes- täpselt üks pakk. See omakorda tähendab, et sa sööd iga jumala hommiku täpselt seda sama. Mitteloomsetega sõltub üsna palju hooajast. Tomatist võtad samuti viilu, ja kui iga päev just salatit ei taha, siis jääb järgmiseks päevaks juba kasutatud tomat, mis ei ole okei. Ühesõnaga, oli päevi, kus ma sõingi ainult rohelise salatiga leiba, sest kõigest muust oli kõriauguni. Ja tegelikult. Mulle võileivad ei maitsegi.
Siis tegin ma eksperimendi oma toitumisega ja sain teada, et ma tarbin liiga vähe süsivesikuid.
Puder mulle ei maitse ja hommikuti ei taha ma ka magusat moosi vms, pole isu.
Aga siis pakuti ühes spaas hommikuks putru seemnetega, mis oli geniaalne idee. Ja algas pudruajastu.

Tööpäeva hommikuti tõusen ma esimesena, panen kohvi käima, kallan kummassegi taldrikusse helbed ja vee, viskan ühe mikrosse, annan seni kassile süüa ja seejärel pistan ahju teise pudru. Ma olen hommikuti täiesti mõtlemisvõimetu, Peab tunnistama, et rohkem kui korra olen ma ehmatades kontrollinud, et kas ma mehele ikka panin pudru.... Samuti ei suutnud ma meeles pidada, mida me eile sõime, et mingitki vaheldusrikkust hoida.
Lõpuks avastasin valemi: K- kolmapäev kaer, N- neljapäev neljavili, R- reede riis... Ainult kahe esimese päevaga jäi loota heale õnnele ja mälule :)

On aus tunnistada, et see pudruperiood on mõjunud mu kaalule hästi. Aga.
Mul on sest kõriauguni. Sest tegelikult mulle puder ei maitse. Lihtsalt midagi peab ju sööma.
Ja nüüd läks kuumaks ka, ei tahagi nagu midagi sooja.

Tekkis idee, kama. Et pm ju sama mis puder, aga külmalt tarbitav. Jah. Täiesti tõsine alternatiiv. Aga olles seda nüüd nädalajagu söönud, on see veel üksluisem, kui 3-4 pudrusordiga mängimine.

Jah. Tegelikult on olemas toiduaine, mida ma võin süüa kilode kaupa. Puuviljad. Aga. Esiteks kui ma lisan õhtusele maasikakilole veel ka hommikuse, siis hakkab see rahakotile käima. Ning lisaks, tegelikult on see ju suhkruvesi. Hommikul peaks saama ikka midagi tummisemat.

... praegu, seda kirjutades hakkasin mõtlema, et aga äkki ei peagi. Minu eas enam tervislikult või teadlikult või õigesti vms toituma? Miks ma ei võiks süüa kolm korda päevas ainult arbuusi, kui ma tahan???...

Ühesõnaga. Palun ideid, mida hommikuks süüa.
Kui ta ei tohiks olla magus (nt kohuke), praetud ( praekartulid, vorstid... iuuu), lahja (kodujuust vms), töömahukas või eelmise päeva ettevalmistust nõudev (smuutid, salatid, saiad jne), üksluine (võileib, puder jne)... kas jääb veel midagi üle. Midagi mille peale ma pole tulnud???

Hommikusöögi ärajätmine ei ole variant. Mul on hommikuti kõht tühi ja mulle meeldib see rutiin, osa ärkamisest. päike paistab, linnud laulavad, kohv lõhnab ja ma söön..... mida?????




16 kommentaari :

  1. Hommikupudru sisse meeldib mulle lisaks seemnetele juustu panna. Nt sinihallitusjuust ja päevalilleseemned. Puder maasikate, banaani ja kaneeliga.
    Kui putru ei taha, siis äkki juust ja puuvili sobiks? Leib keedumuna ja avokaadoga, murulauk peale. Muna saad õhtul valmis keeta.

    VastaKustuta
  2. Ma ei tea lahendust soovitada, meil on igal hommikul veega ja soolaga täisterakaerahelbepuder ja kui "ema jälle unustas kaerahelbeid osta", siis tuleb tatrapuder, ikka veega ja soolaga ja või peale. Hommikusöök ju võib olla rutiin... Hommikul polegi aega mõelda. Hommikul on hea saada keele alla midagi tutavlikku, mis annab selge signaali ja ei sunni mõistatama, kas see nüüd meeldib mulle või mitte. Või kas eile oli parem või homme.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. *tuttavlikku. Kaerahelbeputru muidugi ei tohi üle, ei tohi lögaks keeta. Natuke vett ja natuke haudumist, et helbed ikka hamba all tunda oleks.

      Kustuta
  3. Mina naljatades ütlen, et pärast ärkamist mul magu veel magab. Ehk siis kohe peale ärkamist ei söö ma mitte mingisugust toitu, olgu see või mu lemmiktoit või lemmikrestorani hommikusöök. Mao ärkamiseks läheb 1-2 tundi. Seega kodus hommiku söömine argipäeviti on üsna välistatud.

    Nüüd olen teinud hommikuti endale smuutit kaasa. Mul on Nutri Bulleti sarnane masin (mitte sama) ja sellega on päris lihtne! Täna hommikul tegin näiteks piim-õun-banaan-linaseemned, vuristasin läbi, loputasin üle ainult purustaja (see selline pisikene jubin) ja nõule keerasin nn joogikorgi peale. Tulin tööle ja hakkasin seda siis jooma, kui söök lõpuks alla läks. Eile tegin nt keefir-mustikas-kama-kakaopulber (see mittemagustatud) ja kõht püsis lõunani kenasti täis. Suurt blenderit vms ei viitsiks kindlasti pesta, aga selle masinaga täitsa viitsin isegi, sest see võtab umbes 1 minut aega koos banaani pooleks murdimisega või mustikate sügavkülmast võtmisega :)

    Mulle väga meeldib näiteks omlett singi ja juustu ja porruga, aga isegi kui ma suudaksin hommikul kohe peale ärkamist süüa, siis mul ei oleks eluilmas ka jaksu seda küpsetama hakata (lõikumine, lõikelaua pesu, kausis kõik kokku, kausi pesu, praadimine jne).

    VastaKustuta
  4. Ilmselgelt ei sobi sulle variant, et söödki 7x nädalas sama toitu. Seega pead varieerima niikuinii. Täna puder, homme moosisai (mis on koostiselt pmst sama mis puder), ülehomme keedad muna ja paned kodujuustu juurde, siis võileib, siis eelmisest õhtust üle jäänud lihapirukas, siis... jne?

    Kamast saab teha.. midatahes. Meie sööme seda külmutatud marjadega - pohlad, mustikad jne. Või moosiga.

    VastaKustuta
  5. Mul ka hommikuti puder. Juba aastaid, saab ühe söögikorra ilma pead vaevamata. Kiirematel hommikutel panen eelmisel õhtul kaerahelbed kuuma veega likku, sool ka juurde. Ning hommikul lisan vaid marjad, puuviljad jm.
    Vahel kasutan ka toortart. Sama moodi eelmisel õhtul likku. Sinna juurde kurk/tomat + punane sibul + õli/koor. Või arbuus + feta/tofu.

    Mikrokat ma põhimõtteliselt ei kasuta. Kunagi töö juures tehti sellega lõunatoitu soojaks. Ja ühel hetkel maitses kõik ühtemoodi. Vahet polnud, kas oli supp või praad. Kogu aeg sööks nagu sama asja.

    VastaKustuta
  6. Teinekord maitseb väga hästi keedetud muna munatopsis. Külma või ja soolaga. Pool rõstitud pehmikut kõrvale ampsata. Aga mina naudin toitu umbkaudu paar tundi peale ärkamist. Enne on puhas vägistamine ja raiskamine.

    VastaKustuta
  7. Kui wakame salat maitseb, siis võib õhtul sügavkülmast paraja portsu sulama võtta ja hommikul on kohe hea kraam söömisvalmis.

    VastaKustuta
  8. Kui sulle salat maitseb, aga on hommikul liiga töömahukas, siis võid salatikomponendid lihtsalt kõrvuti taldrikule panna ja sealt näksida. Ega iga suutäis ei pea ju tasakaalustatud toitainesisaldusega olema, vabalt võib olla üks suutäis leiba, teine juustu, kolmas midagi värsket.

    Minu tänane hommikusöök oli just selles vaimus ja väga mõnus. Eilsest ciabattast oli piisav jupp veel järel, väänasin ta väiksemateks tükkideks taldrikule, lõikusin valget juustu (Saidafarmi, ürtidega, allah. kauba letist - ilmselt käraks ka suvaline mozzarella või brõnsa või suluguni) kõrvale, kallasin lörtsu oliiviõli leiva-juustu kõrvale, võtsin paar tükki arbuusi ligi (üks külaline eile tõi) ja oligi hommikusöök. ja ega rohkem pole eriti vajagi.

    Õigemini, alguses ma võtsin taldrikule ainult leiba, õli ja arbuusi, sest isu oli vähe, aga süües tuli ka isu ja läks ka juustu vaja.

    Arbuusi asemel võib võtta ka redist, tomatit, kurki, maasikat või mida värsket on.

    Kui sul on midagi aialaadset, siis praegu peaks leidma ka piisavalt maitsvaid võilillelehti, millega seda täiendada. See ei ole eriline lisatöö, kui olla piisavalt laisk aiapidaja, et võililli ikka jaguks - paari sekundiga leiab piisavalt liblesid. Kui sa ei ole nii laisk aiapidaja, siis on sul jälle järsku ametlikult tunnustatumaid liblesid, näiteks karulauku.

    *

    Ja kui ma pean enda jaoks ebanormaalselt vara ärkama, aga sellegipoolest sööma, sest muidu niipea ei saa, siis söön näiteks maitsestamata kreeka jogurtit rosinatega. See on suht toitev ja annab päris pikaks ajaks vungi sisse. Seemneid võib kah peale siputada.

    Kohupiim rosinatega on ka hea. Kui tahad rasvasemat, pane hapukoort juurde.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ...ja muidugi võib kohe osta võimalikult rammusa kohupiima.

      aga ka nende toitude söömine käib mul tavaliselt ligikaudu tund pärast ärkamist, sest enne pole nagunii üldse isu ja milleks siis raisata. ma söön kohe pärast ärkamist ainult siis, kui tõesti on selline hädaolukord, et tund-paar hiljem ei ole kohe kuidagi võimalik ja on ette näha, et paar tundi hiljem läheb mul näljast süda pahaks.


      Kustuta
    2. Täiskasvanu ja vabakutseline saab tõesti valida, millal sööb. Aga mida ma pean tegema lastega, kes peavad olema 8:00 koolis, ja mitte kohviautomaadi juures pläkutamas nagu kontoritöötajad, vaid klassis ja õppimis-võimelised?
      (sama küsimus muidugi õpetajatele ka)
      Neil ei ole paari tundi aega ärkamise ja hommikusöögi vahel.

      Mul on tunne, et me oleme ühiskonnana laste vastu kuidagi... sihilikult julmad.

      Kustuta
    3. Õpetab rutiini ehk? Jäigast rutiinist paindlikumaks on alati toredam elu muuta aga proovi rutiinivaba inimene töörütmi pressida. Eriti kui inimene ise ei taipa, et see talle ei sobi ja eeldab, et kõik tema järgi kogu aeg ootavad.

      Kustuta
    4. aga laste alamagamine on päriselt olemasolev probleem ja tervisele kahjulik (ma magasin suurem osa põhikoolist mingi 6 tundi ööpäevas). lapsed pekstakse kole vara üles ajal, mil nende biorütmid väidetavalt eeldavad hoopis hilisemat ärkamist.

      üks asi on rutiin, teine asi see, milline see rutiin täpselt on. pmst on laste rutiin praegu disainitud selline, et täiskasvanud jõuaks pärast nende koolijõudmist mugavalt kontorisse kohviautomaadi juurde. tnp on argument vist pigem "vanemad peavad jõudma lapsed kooli viia"; minu ajal oli argument laste varem kohale ajamiseks see, et "siis lapsed ei ummista tööleminejate tipptunni ajal ühistransporti".

      ühesõnaga, see konkreetne rutiin ei põhine mingil pedagoogilisel kaalutlusel, vaid et täiskasvanutel oleks mugav nad ruttu jalust ära saada.

      mul oli lapsena ka kõht kogu aeg haige ja mõni ime, kui ma pidin endale kogu aeg poolmagavana (kl 6-7 vahel, et seitsmesele rongile jõuda) mingi toidu sisse vägistama. kõhuvalu muutus mu elus sündmuseks, millele tähelepanu pöörata, alles ülikoolis. samuti avastasin mõni aasta tagasi ühe ebanormaalselt varase ärkamise peale, et see üldine halb enesetunne, mida ma kooli ajal loomulikuks pidasin, on lihtsalt magamatus-iiveldus.

      ei tee öökullist vägisi lõokest noh: teda saab küll varem üles ajada, aga ega ta sellest varem magama ikka jääma ei hakka.

      Kustuta
    5. enivei, Kaur, kuni on selline seis, et lastele tuleb poolmagavana midagi sisse ajada, sest söögivahetunnini on kaua aega, järsku töötab sama mall, mis mul vähese une peale? see, et: vedelam toit läheb kergemini alla kui tahkem; tähendab, jogurt või kohupiimakreem vms löga on kergem süüa kui võileib või isegi puder (ja arvatavasti on toitvam ka). puuviljad lähevad kah kergemini.

      no ja lisaks olen ma olukorda lahendanud kaasavõetud pisiampsudega.

      Kustuta
  9. Nii palju häid ideid :) Tänan! Hakkan neid nüüd järjest läbi sööma :)

    VastaKustuta
  10. Puder ei anna ju midagi eriti hommikul ja iga päev süüa saab seda vaid majanduslikel põhjustel :)
    Ma olen küll hommikuinimene aga meeldib ka mökutada, mitte kohe tormata (õnneks praegu ma saan seda omale lubada). Sellegipoolest on hommikusöök suht rutiinne, ainult varieerin võileivakatteid ja proovin erinevaid saia-leivatooteid.
    Hetkel on kooslus - õnne sepiku viil kas juustu-lehtsalai-tomatiga või pasteedi-kurgiga ning täisteraleib (Triflee seemneleib või Muhu) kanasingi-kurgiga. Vahel kui on head avokaadod, siis söön neid ka. Vahel praen õhtul muna, muna hoiab väga pikalt kõhu täis.
    Lisaks teen igal hommikul kiire smuuti - pool banaani, 5tl maitsestamata jogurtit, peoga külmikust koduseid marju, spinatit kui on ja seemneid kui on. Ja piimaga kohv, meega. Lõunat enne 12 ei söö, hommikusöök on tavaliselt pool 7 ja seejärel koeraga pikk ring.
    Tuttaval oli blogieksperiment hommikusöökidest http://thredahlia.blogspot.co.uk/2015/01/midagi-arheoloogidele-aka-fosiilblogija.html Äkki leiad sealt ideid :)
    Terve nädala jooksul pani kirja, mida nad lastega hommikuks sõid.

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!