esmaspäev, 4. jaanuar 2016

E-Maxima ja E-Selver

Mu kodust 10 minuti jalutuskäigu kaugusel on 9 toidupoodi. Üheksa.
Üks suurpood ehitatakse varsti veel juurde. Sellest võiks eeldada, et poodides on meeldiv tühjus ja müüjad haigutavad. Tegelikult pole vahet, mis kell lähed. Kassades ja isegi selvekassades on järjekorrad, parklates pole ruumi...
Mulle ei meeldi poes käia.

Ja ideaalset poodi ju pole.
Selveris on kallid hinnad, masendav puuvilja- ja juurikavalik, puudub mu lemmikhapukoor. Viimati tulin tagurpidi tagasi, kuna müügil polnud võiga piparkoogitainast ega käsitööpiparkooke (hiljem ilmusid siiski). Aga on huvitavat liha- lammast, vasikat, vutti.

Maxima ei müü õiget jäätist (õieti jäätist peaaegu polegi), pappkarbis Eesti mune, vastlakukleid ja piparkooke ning suvel peab värske kauba kvaliteeti vaatama. Aga neil on vaimustav puuviljavalik ja viimasel ajal pakuvad ka põnevaid kalu. Ning ka hinnad rõõmustavad.

Prismas on parim jäätise- ja piimatoodetevalik. Minu jaoks piisavalt eelpakendatud värsket liha. Ilmselt üldse parim hinna- kvaliteedisuhe ja ka tööstuskaup on mugavalt samal tasapinnal. Aga parkimine on vaevaline ning kogu selle territooriumi läbimatkamine võtab aega.

Rimis on mu jaoks ületatud private label toodete taluvuslävi. Ja ma ei haagi nende ökokontseptsiooniga. Ehk siis eesti keeles, nad ei müü minu eelistatud Eesti kaupu. Uued tooted jõuavad pool aastat hiljem ja üldse... Mu jaoks on see pigem kauplus- muuseum, kus käin ainult hädavajadusel.

Meenutades, kuidas ma eelnevatel aastatel enne jõule sabades ägasin ja erinevate poodide vahel matkasin. Otsustasin proovida e- poode. Hiljuti on kolm ketti järjest avanud oma e- poe. Prisma poes saad kauba ette tellida, aga järele pead minema ise.
Kuna Maxima on Selverist nii palju odavam, siis sai just see kett õiguse varustada mu jõululaud.

Ma vaatan alati kahte asja. Säilivusaega ning uute toodete puhul koostist. Selle teisega on internetis isegi lihtsam: veeb on käeulatuses ning luupi pole vaja. Kuupäevi põdesin ma kõige rohkem. Kas nad ikka toovad mulle kõige värskema kauba.

Üks, mis on netist tellimisel kõige keerulisem, on toodete mass. Kas teie teate peast, palju kaalub näiteks üks apelsin?
Näiteks. Mul oli vaja jõululaua jaoks 10 pardikoiba. Pakis on 2 tk. Kui ostaksin poest, võtaksin 5 pakki,. Netipoes pean tellima kaaluga, Hüva, nett aitas ja ma sain teada paki keskmise kaalu. Peal on ka piirang, kui tellid konkreetsest pakendist vähem.
Aga mu meelest võiks kõikidel pakendatud kaupadel olla nii tüki, kui ka massi tellimise võimalus.
ma poleks ka vastu, kui nt puuvilju- köögivilju saaksin tellida tükkides. 5 tomatit, 10 porgandit. Viinamarjaga läheks raskeks, aga nagu öeldud, mõlemad võimalused peaks olemas olema.
Asja ajasid segaseks illustratsiooniks pandud puuviljahunnikud. Et kas pildil olevad banaanid ongi umbes see algne miinimumkogus?
Praktika näitas, et ma paningi puusse. Kes oleks osanud arvata, et kilosse mahub nii vähe banaane, hurmaasid, porgandeid... Aga tulevikus targem.


Nagu öeldud, siis jõululaua pidi katma Maxima.
Mul oli märgitud kauba kättesaamise ajaks 10- 12. Keda pole, on kuller. Kuna mul oli väike paanika, ikkagi esimene kord, ja seal kotis kaubad, millega külalisi toita... siis helistasin kell 12 klienditeenindusse. Number oli kinni, aga mulle helistati tagasi ja kõik oli väga viisakas ja meeldiv. Tegelikult jõudis kuller pool üks. Arusaadav, jõulud jne.
Aga.
"Meeldiv üllatus" alles tuli. Üht, kõige olulisemat kaupa, polnud üldse ja üks keskmiselt oluline komponent oli asendatud.  NB! ära mitte kunagi tee linnukest lahtrisse- võib asendada. Sest asendus vähemalt mulle ei sobinud.
Värske hani oli asendatud maitsestatud pardiga. Ma ei söö tööstuslikult maitsestatud liha. Kurat. Kuradi-kuradi-kurat.
Minu arusaamise järgi saaks jahutatud hane asendada jahutatud pardi või kalkuniga. Aga see selleks. Olulisem küsimus on see, et ma olen küll hea kokk, aga mitte Jeesus, Kuidas ma selle pisikese pooleteistkilose loomaga seltskonna, kellele oli mõeldud 5 kilone hani, ära toidan.
Ehk siis e- poodlemine lõppes sellega, et ma käisin 2 korda veel poes. Ja mees küll kirus, aga sõitis lisaks läbi 3 erineva keti poed ja tassis inimhordidega võideledes lõpuks ikka saagi koju.
Kuupäevad olid kaupadel ok. Ja köögi- puuviljad kvaliteetsed.

Aastavahetuse tarneks andsin võimaluse Selverile. Kas olid mu soovid tavalisemad, aga kõik mis tellisin, jõudis kohale, kuller tuli õigel ajal.
Kui ma nüüd õigesti mäletan ( aga ei viitsi kontrollida ka), siis Selveril kaupadel asendamise võimaluse funktsiooni polnud,
Mõne toote kuupäeva osas nurisen- aga sama probleem on ka Selveri poodides, Tea, kas seal on käive väike, aga alatasa ei leia ma sealt poest sobiva kuupäevaga tooteid. Siiski päris sama päeva kpv millelgi polnud, saab hakkama. Tuleb lihtsalt kiiremini süüa...
Ise ma sellise säilivusega kaupu poleks ostnud.
Puuviljad ja köögiviljad olid kvaliteetsed.

Ehk siis, teenus ise on ok, Hinnad samad, mis poes, aga keegi kena mees tassib rasked kotid sulle otse ukse ette.
Aga usaldus.
Kui olen tellinud mingid kaubad, siis ma arvestan sellega. Eriti lisaks see jõulufaktor. Ma tegin seda meelega, et ei peaks trügima, eelmiste aastate kogemustele tuginedes mitmes poes vaatamas käima- kas on seda, mida ma tahan. Kui oleks teadnud, et neid kaupu pole, siis oleksin hommikul poeringi ise ära teinud- ehk on mujal.  Ja vajadusel menüü ümber teinud.
Nüüd oli mul siis kell 13 fakt, et seda ja toda pole.

Ma ei tea, kas oleks raske luua teavitussüsteem. on ju olemas kõik minu kontaktandmed. Et need kaubad on otsas vms. et ma teaks arvestada.

Kaupade tellimise süsteem on mõlemal ketil pealtnäha sarnane. Vasakul on menüü kaubagruppidega ja sellele klõpsates saad piltide galeriis valida vajalikku,
Selveri menüü on sõbralikum: saad panna kaubamärgi, hinna jne filtreid ning lehel on pildid galeriina, mitte ühes jorus, nagu Maximal.
See kõik on ok, kuigi ajamahukas. Kuid näiteks minu puhul ei arvesta mu tegelikku ostuloogikat. Ma ei taha surfata mitmel leheküljel fotode vahel. Vaid tahan kirjutada " Mayeri nõudepesuvahend", "Salvesti hernesupp" ja siis saadavate valikute vahel valida.

Ja teine ostuloogika. Ma teen ju süüa st ei osta toorainet. Ehk siis tulevikus võiks olla ka retseptide galerii- teen õhtuks lõhet riisiga- ja sealt saangi ostunimekirja. Selveri lehel on retseptid täitsa olemas, aga seal saab saata koostisosad meilile st ma pean nad ikkagi ise uuesti sisestama. Mõelge sellele, arendajad.

Selveri lehele peab korralikult  st kas id kaarti, panga või mobiili id kaudu sisse logima.  Ma ei saa isegi oma tellimust ilma vaadata, Nagu tõsiselt, või?
Maximal piisab paroolist ja meiliaadressist. Alles, kui raha tuleb mängu, siis küsitakse muid andmeid.
Kuna ma olen üks väheseid inimesi maailmas, kes oma paroole kogu aeg kaasas ei kanna ning mobiili id mul ka pole, Siis Selver langeb minu jaoks kahjuks mängust välja.
Ja Maximas sain ma oma tellimust hiljem muuta ( tegin mõlemad tellimused mitu päeva enne tarnepäeva ja oleks tahtnud hiljem veel lisada). Selveri lehel ma seda võimalust ei leidnud.

Järeldus?
Raskeid ja mitteolulisi kaupu tellin ilmselt ka edaspidi. On väga tore, kui kena mees tassib su ukse taha vetsupaberi, jahu, kartulid, pesupulbri jne.
Värsket kaupa jään ma ilmselt ka edaspidi ostma poest. Lihtsalt. Usalduse küsimus.
Ja milleks mulle siis need 9 poodi on ehitatud?

18 kommentaari :

  1. Väga hea ülevaade!

    Mul on kogemusi vaid Prismaga ja olen saanud kõik, mis olen soovinud. Ise peab järele minema ja maksmine on ka kassas. See mulle meeldis, sest ma nägin, mis oli kottidesse pakitud ja kas mul oleks vaja lisa ehk.

    Aga sellist süsteemi, et terve toidukott ühest kohast ma kasutan siiski harva. Pigem olen selline allahindluste fänn, et kammin enne palgakat poodide lehed läbi, eriti sellise kauba osas, mis sälilib kauem ja tk hind terves poekotis on määrava suurusega (kohv, majapidamispaber, vetsupaber, pesuvahendid, hügieenikad jne). Oluline kokkuhoid tuleb, isegi kui ma pean pisut oma tavapärast logistikat muutma ja järjekorras olema. Lisaks ajavõit ja emotsionaalsete ostude puudumine.
    Jõulude ajal kasutasin kolleegi nippi - tema ütles, et reeglina enne suuremat shoppingut (sünnad, pühad) teeb ta pika nädalavahetuse ja läheb poodi kohe avamise hetkel. Siis on rahvast väga vähe ning nimekirjaga ostes ei kulu palju aega. Katsetasin ja vastas tõele, sain kõik vajaliku ostetud ja aega läks vast pool tundi kokku :)
    Alati ma nii planeeriv ei ole muidugi, kuigi peaks.

    VastaKustuta
  2. Mul oli Eestis suur Maxima lähedal, sai mu lemmikpoeks suvel. Varem väikesi Maxima poode vihkasin ja ma usun, et need ei meeldiks mulle siiani. Rimi vihkan, Selveri valmistoidud mulle meeldisid, muid asju sealt ei ostnud. E-poodide kohta oskan ainult iiri omasid võrdluseks anda. Tescol saab valida nii kaalu kui ka koguse järgi tooteid, nii liha kui juurikaid-puuvilju. Nad on andnud lubaduse, et toovad vaid värskeimat kaupa e-tellimustega. Kui on säilivustähtaeg lühike, on see arvel kohe esimese lõiguna olemas, et need tooted on lühema tähtajaga, kui neile tarnida meeldiks ja tähtaeg on selline. Kui ei sobi, saab kohe kaubatoojaga tagasi saata. Samuti see asendamise võimalus on, üldiselt asendavad kallima kaubaga ja enda kahjuks. Jõulude ajal siiski pettusin, sest kaubatooja jäi tund aega hiljaks. Ok, oli kole torm õues ja jõulud jne. Helistas ka ilusti kui kaks tundi ooteaega oli täis tiksunud juba. Aga arvet ei olnud. Väitis, et paber oli otsas kontoris. Ja hiljem siis avastasin palju sama kuupäevaga asju ehk siis järgmisel päeval aeguvat kaupa ja lisaks asendused, mida poleks tahtnud. Kuna aeg oli hiline, kaupa tellitud palju ja kaubatooja niigi oma tööga hilinenud ja kiirustamas, siis ei pannud kohe tähele neid vigasid. Aga enam ma kaupa lihtsalt vastu ei võta, kui paberil arvet esitada pole. Sest online ma ka seda kuupäevade ja asenduste infot ei näe, ainult muudetud arvet ja hindasid. Ühesõnaga oli viimane tellimus pettumuseks muidu toreda kogemuse juures. Olen mitu aastat online shoppaja olnud, sest mulle ka meeldib, kui keegi mu kapsad-kartulid-joogipudelid otse kööki kohale tassib.

    VastaKustuta
  3. Kui ma ise kaupa koju telliks, siis vaataks ma vist esimese hooga hoopis nende talukaubaringide poole, mida on Tartus mitu tükki.

    Rimis on muidu kaupadega jah nagu on (kuigi sedasorti puuviljad nagu apelsinid jms, millest kohalikku varianti ei ole niikuinii, on seal sageli paremad kui mujal), aga neil on mitu värsket leiba-saia, millega võrreldavalt häid ma pole mujalt suurpoodidest leidnud.

    VastaKustuta
  4. muide, milline on õige jäätis?


    Seda postitust lugedes tuli meelde, et ma olen vahel ikka mõelnud, et üks mu võimalik karjäär oleks poeskäija oma. Mulle meeldib poes käia, eriti toidupoes ja raamatupoes ja riidepoes ja kantseleitarvete ja ..., sest mulle meeldivad toiduained, raamatud, riided, kantseleitarbed jne. Mulle meeldib neid vaadata ja nende kohta kogu peenikeses kirjas info läbi lugeda - kaugelt suuremas koguses, kui mulle enda jaoks tarvis läheks, koju ära mahuks või taskukohane oleks.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ise värskest toorainest tehtud?

      Kustuta
    2. Ehkki juba küsimus "mis on üldse jäätis?" on paras flamebait.

      Kustuta
    3. ma miskipärast arvan, et Indigoaalane ei läinud poest ise värskest toorainest tehtud jäätist otsima.

      mul endal on muidu kah vahel tunne, et peaks ise tegema, sest kust ma muidu ilma vaniliinita koorejäätist saan. Praeeguse ilmaga on ka sügavkülmutamine lihtsamast lihtsam, ainult et kahjuks on samal põhjusel väiksem jäätiseisu.

      Kustuta
    4. Kahju et Sa nii kaugel elad, ma kohe kasutaks seda teenust:)

      Aga õige jäätis= jäätis, mis mulle meeldib. Mulle meeldivad lisanditeta lihtsad jäätised. Balbiino eskimo on ka ok, Ja mingi Läti oma, milel kaubamärk mulle praegu meelde ei tule.

      Ja jäätis ei ole parfee. Jäätis on vahustatud ning külmutatud piimatoode.
      Öko- jäätist ma ei jaksa osta ning omanik pole mulle sümpaatne.
      Ja juurikate osas ma ei usu et otse talust müüdav on parem, kui läbi vahendajate...:)

      Kustuta
    5. Eee. Mispidi parfee piimatoode ei ole? Ma ausalt olen seda teemat lugenud niipidi ja naapidi ja eesti keeles ja inglise keeles - ja parfee ja jäätise vahel ma vahet ei tee. Koostis on mõlemal sama, koor/piim + munakollased + suhkur. (+ vanilje + sool + midaignes veel.) Erinevus _võib_ tulla sealt, et jäätis _peab_ olema kuumutatud ja parfee _võib_, või siis võib parfees kasutada eelvahustatud koort ja päris-jäätises mitte, aga vahe tundub olema õhkõrn.

      Nii "jäätise" kui "parfee" retseptide pähe pakutakse mida tahes alates püreeritud banaanidest kuni kondenspiimani.

      Aga õige jäätis on ikkagi hooajalistest komponentidest :) Mitte see suhkruvaht, mida poest saab.

      Kustuta
    6. ma arvan, et Indigoaalane mõtles parfee asemel sorbetti, eks kõigil juhtub, et need m-tähega asjad lähevad segamini ("milline suurepärane kissell.")

      kui isetehtud jäätisest rääkida, sis üks Poola tüdruk, kes mulle enda oma pakkus, rääkis sellisest nõksust, et natuke alkoholi (viina või brändit) sisse. See pidi külmumispunkti nihutama, nii et jääkristallid ei hakka nii kiiresti tekkima.

      Juurikatega on nii, et ma telliks otse juurikaringidelt sellepärast, et neil on suurem valik ja üldse tahaks juba huvi pärast ka mõne muu kasvataja porgandit süüa kui ainult Laheotsa või Kadarbiku; poes hea kui neidki on ja ei ole ainult "porgand Hollandi". Porgandit veel kuidagi onn, aga Eesti sibulat otsi nagu tikutulega.

      a mis hooajalistesse komponentidesse puutub, siis kas praegusel aastaajal tuleb see tõlkida soovituseks "söö lund"?

      Kustuta
    7. Ah, ma internetist ei taibanudki kontrollida. Mul on nõukaaegne haridus ja meie ajal õpetati nii, et jäätist vahustatakse pidevalt külmumise ajal ja parfee aetakse vahtu ning seejärel külmutatakse.
      Seda pidasin silmas, mitte piima.
      Aga täiesti võimalik, et tänapäeval on tehnoloogia ja tähendused muutunud, midaiganes. I

      Jäätisel peab olema min 20 g/ 100 g suhkrut, muidu ei moodustu kristalli. seega vähemagus ei saa ta juba tehnoloogiliselt olla.

      Aga see kõik polegi oluline.
      Mu point oli pigem selles, et mul on mingid konkreetsed lemmiktooted ja neid mingites poodides ei müüda. Küsimus pole tehnoloogias. Lihtsalt, kui ma tahan Eesti koorejäätist, siis alternatiiv pole Poola taimerasva dessert,

      PS. Mingis raamatus (kui ma vaid mäletaks, millises) oli lumest dessert täiesti olemas. Kui ma mäletan, siis keegi lapsevanem segas seda laste jaoks piima ja meega(???) :)

      Kustuta
    8. oot, mismoodi suhkur kristalli aitab moodustada? vähemalt hoidiste puhul olen ma puhtempiiriliselt täheldanud, et magusamad jäätuvad hiljem (nt puhas maasikaplaga vs. suhkruga maasikaplaga sügavkülmas).

      Kustuta
    9. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

      Kustuta
    10. ah, see on sul õige näide, sama on soolase veega.

      ning see ongi point. Vaba vesi tekitab jääkristalle. Jäätise puhul sa vahustad ning külmutad samaaegselt, tekitad suhkruveest vahu (st tegelikult on see keerulisem ja pikem teema, ma üritan väga lühidalt. Ning kui tegemist on piimatootega, siis lisanduvad veel valkude mehh töötlusega toimuvad muudatused, mis samal ajal on ka vahu hoidjad.

      Kustuta
  5. Eesti foorumites on kilomeetrised lõimed "jäätis ilma masinata", seal on raudselt ka lume ja mee segu olemas.

    Aga. Linke. Mingit selgust "mis on jäätis" sealt ei teki, lihtsalt hariv ja kohati lõbus on:
    http://piecubed.co.uk/science-ice-cream/
    ".. within seconds, much like a marriage to a stripper in Las Vegas, ..."
    http://icecreamscience.com/what-is-ice-cream/
    http://www.scienceofcooking.com/science_of_ice_cream.htm
    http://www.ift.org/knowledge-center/learn-about-food-science/food-facts/science-behind-icecream.aspx

    Mida sa õppisid, et sulle koolis parfee ja jäätise erinevust selgitati?

    VastaKustuta
  6. kõlab nagu Randvere ja Rohuneeme tee rist

    VastaKustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!