Hoiatus! Tegemist on blogiga, mille postitused on sügavalt subjektiivsed, kohati ilukirjanduslikud ning absoluutselt ebaloogilised, vastukäivad ja teaduslikult põhjendamata. See ongi eesmärk.

teisipäev, 19. september 2017

Kuidas saada vähem kui aastaga blogile 500 jälgijat ja miks minust ei saa toidublogijat

Mu eesmärk on täidetud. Mu ingliskeelsel blogil on 500 jälgijat Wordpressis ja kõikide muude kanalitega kokku üle 2000. (Kui sa oled mu blogis esimest korda, siis loo lõpus on kokkuvõte eelmistest seeriatest.)
See oli üks vaevaline ja ajamahukas eksperiment. Tösi. Huvitav. Ja ma õppisin väga palju. Sain teada, et ma ei oska inglise keelt ning ma olen andetu pildistaja:)
Aga. Ühtteist ma õppisin. Ja seda ma jagan ka teiega.

Kas Blogger või Wordpress

Bloggeri pluss on lihtsus.  Saab juurde html koodile ning teha seal muudatusi, täiendusi. Tõsi, mõningaid asju pole võimalik teha: näiteks lisada kommentaaridele " like" nuppu.
miinuspool on ka piltide paigutuse teema. Jah, ise koodiga mängides saab seda parandada, aga vaikimisi on see üsna vähepakkuv ja primitiivne.
See blogi, mis sa praegu loed on Bloggeris. Ma olen siia juurde pannud igasugu vidinaid, minu meelest piisavalt. Ja see kõik on tasuta.

Wordpressi tasuta versioon on lahjem, kui Bloggeri oma. Sama tulemuse saamiseks tuleb juurde maksta.
Ja WP on keeruline. Tänaseks ma juba mõikan, aga alguses suutsin ma kogu selles süsteemis ikka täiesti ära eksida ja postitusi kogemata maha kustutada jne.
Täna kasutan ma WP tasulist verisooni. Miinus on see, et Google Analyticsiga sidumiseks tuleb veel juurde  maksta (Bloggeris tasuta). Nende oma analüüsipool on tegelikult nõrguke.
Blogloviniga ei saa teoreetiliselt siduda, aga peale pisukest pusimist ma tegin selle siiski ära.
Piltide paigutamise asi on parem,
Kui postitad retsepte, siis on olemas spetsiaalne Retseptide template.
Ja SEO ning jagamise ja promomise võimalused  on suuremad
ingliskeelses blogiruumis, on WP rohkem eeliseid. On keskkondi, kus Bloggerit üldse ei tunnistata. Ja täiesti vaimustav on WP Readeri kogukond. Alustamiseks ideaalne.
Wordpress pakub oma mikromaailma. Sul on Reader, kus sisusse süvenemata saad  vajutada klik-klik- klik... meeldib, jälgin. isegi kommenteerimiseks ei pea teksti läbi lugema.  Hetkel, kui mul on vaja blogile jälgijaid on see väga hea.  (Kui tahad saada, tuleb vastu anda).
Tõsi, kommenteerimiseks pean ma ikka tekstid läbi lugema, sest kaua sa ikka kirjutad "amazing, delicious., great post. ". Tahaks kirjutada midagi sisulisemat ja selleks peab süvenema ja mis seal salata... korraliku kommentaari kirjutamine on minu jaoks ikka päris paras väljakutse.

Ehk siis kokkuvõtteks. Wordpressi kontaktid on üsna pealiskaudsed.. Sul võib, erinevalt Bloggerist, olla vabalt 1000 jälgijat, 100 laiki, aga 10 visits...:) Blogger on ses mõttes ausam, et ei oota sinult "laiki", vaid ainult reaalset külastamist ja lugemist. Sellel blogil on erinevates kanalites jälgijaid kokku pisut üle 100, osa neist kattuvad. Samas üht postitust loeb keskmiselt viis korda rohkem inimesi... nii et erinevatel platvormidel tuleks edukuse hindamiseks võrrelda erinevaid näitajaid.

Mõlemal programmil on postituste ajastamise võimalus, mõlemal on elementaarne  analüütika.

Ja nb! kui sa alles alustad, siis kasuta ühte nime. Et su meiliaadress, kasutajanimi, bloginimi oleks üks ja seesama. Sul endal on sada korda lihtsam ja lihtsam on ka su jälgijatel sind meelde jätta.

Minu soovitus. Kui blogid Eestis, kasuta Blogegrit. Kui ingliskeeles, siis WP. Ja pane tähele, et on wordpress.org ja wordpress.com. Minul on viimane, aga esimene annab kordades rohkem võimalusi.
WP vali ka siis, kui tahad postitusi salajaseks panna.



Kuidas reklaamida blogi

Alustuseks küsi endalt, miks sa blogid.

Õige vastus oleks: mul on idee, mõte, kutsumus ja ma tahan seda maailmaga jagada.  Kui see on nii, siis ära alljärgnevat loe, vaid jaga ja tee oma asja rahulikult. Aasta või paari pärast on sul oma lugejaskond. Inimestest, kellest vähemat veerand loevad su blogi sinu enda ja su mõtete pärast.

Palju lugejaid tähendab ka vastutust ja kohustusi. Kas sa tegelikult ja päriselt ikka tahad seda?
Kui jah, siis läheme edasi. Minul oli vaja lugejaid/jälgijaid/klikke, sest see oli selle eksperimendi eesmärk.
Esimene tähtis tõdemus
kui sa tahad midagi saada, siis pead ka vastu andma.
  • Kommenteeri, kommenteeri, kommenteeri....
    lugesin ühe tüübi case study, kuidas ta sai kärmelt 3000 jälgijat. Väidetavalt kulutas ta iga päev tunni, et lugeda ja kommenteerida blogisid. Mina nii tubli ei ole...
    Mõte selle taga on muuta suhted isiklikuks. Üllatavalt kiiresti jäävad teatud tüübid, kes pidevalt kommenteerivad, meelde. Ja kuidas sa siis vastu ei kommenteeri või blogi ei loe.... 
  • ingliskeelses maailmas on väga elav seltsielu, Teiste inimesete blogisid auhinnatakse, lingitakse, saadetakse meeme, külalispostitused, rebloggimine  jne jne. suurepärane enesereklaamivõimalus. Loodetavasti on see juhus, aga täpselt kahel korral olen ma saanud kurja kirja blogi autorilt, kelle blogi olen soovitanud ja jaganud. Ja mõlemal korral olid need eestlased... :) Õnneks on "delete" vaid üks nupulevajutus.
    Kuid kui eestlased kõrvale jätta, ollakse  väga toetavad ja sõbralikud. Ning minu suureks hämminguks pole peale eestlaste kellelegi ette jäänud mu kehv inglise keel.
  • tee ennast igati nähtavaks- FB, twitter, instagram... jne jne jne Wordpress annab võimaluse oma blogi (postituste avaldamine) automaatselt siduda mitme sotsiaalmeedia kanaliga. Tee ainult kontod.
  • eestikeelses bloginduses on maailma parim kanal blog.tr.ee.  Tee kasutajakonto, kui postitus ilmub, siis refreshi oma kontol seda seni, kuni see ilmub esilehele. Blogikeskkondi on Eestis veel, aga minu meelest need ei tööta. Toidublogidele on oma spetsiaalsed kanalid, leiad need guugeldades.
  • ingliskeelses maailmas on selliseid keskkondi ka. Aga. Need, mis on tasuta, need ei tööta, seega ma ei hakka neid ka soovitama. Blogarama on ehk ainus, mida soovitada. Kui soovid veel vihjeid, siis küsi või guugelda... how to promote + free blog directories
  • toidublogindus on veel omaette maailm. Väga väga palju on saite, mis pakuvad blogimiseks oma platvormi- ehk siis, sa peaksid oma blogipostitust dubleerima, aga kuna eesmärk on saada lugejad oma blogisse, siis see ei ole mõistlik. Väga palju on keskkondi, kuhu saad sisestada ainult pildi ja lühitutvutuse ja blogi lingi. See on eraldi töö ja ettevõtmine.
    Nõuded on erinevad, mõned võtavad vastu kõike ja teistel on latt nt minu jaoks liiga kõrgel., kolmandad eeldavad piltide ümberformaatimist...
    soovitada julgen bigoven, allrecipes ja yummly keskkondi. Minul need töötavad. Kui soovid veel ideid, siis küsi. See on pikk nimekiri.
  • Foodgawker, on üks huvitav sait. Kui sa tahad testida, kui hea toidupildistaja sa tegelikult oled, siis ürita oma pilt sinna laadida. Esimesed korrad sain keeldumise vastuseks õigustatult tehnilised probleemid, siis ei sobinud kompositsioon:) :) Ja kui lõpuks tuli keeldumise põhjuseks järjest et pilt on lihtsalt igav... Andsin alla ;)
  • Facebook.
    Minu idee oli leida lehed- eesti keeles on selline nt Soodsad kodused toidud, kus erinevad inimesed saavad oma linke jagada. Neid keskkondi on, tõsi, üsna vähe ( või pole ma neid kõiki üles leidnud). Ja üldiselt kipub olema nii, et need saidid, mis lubavad oma linke jagada, ei tööta ja need,  mis seda ei luba, töötavad hästi (mind on ikka väga mitmest grupist välja visatud :) sry :))See on toonud kaasa olukorra, et pea igal veebisaidil on oma FB leht.
    Tee sina endale ka. Tõsiselt. Minul tuleb u pool liiklusest läbi FB.
    Nagu öeldud, FB töötab päris hästi, aga kõigi nende teiste kanalitega on üks probleem.
    On inimesed, kes loevad blogisid ja need, kes seda ei tee. Sa saad FB inimesed oma blogi klikkima vaid ühe korra, nad ei jää püsilugejateks. Mistõttu su oma FB leht ongi vajalik. Nad loevad su postitust selles keskkonnas, kus neile meeldib.

    Ilmselt sa seda juba tead, aga igaks juhuks. See, et keegi vajutab su FB lehele like ja follow, ei taga seda, et ta su postitust ka reaalselt näeb (ja loeb). Ehk siis vanasti oli lihtne, aga praegu on FB üles ehitatud rahale. Algoritm näitab inimesele seda, mida ta sageli vaatab ja otsib. Eesti keeles tähendab see seda, et sa pead saama liitujad oma FB lehte klikkima, siis nad ka näevad su uusi postitusi. Ja et see toimiks, selleks pead kasutama tasulist postituse buustimist. Variant B on kasutada tuttavate võrgustikku, kellele saata teade, et FB postitus on ilmunud ning nende klikid on nähtavad omakorda sõprade sõpradele.

    Tänu sellele algoritmile vajab FB postitusi üsna sageli. Minu puhul sagedamini, kui blogisse suudan neid teha. Seega, luues FB leht, tuleb leida aega sinna ka postitusi luua. Õnneks saab neid ette teha ja ajastada.
  • Püsilugejaid saad leida ikka ja ainult teiste blogide blogisabadest. Ja toidu/reisi/raamatute puhul on abiks google, mis saadab su juurde lugejaid. Seega taas. Vaata üle oma SEO, märksõnad ja kas seaded on sellised, et blogi on võimalik leida.

    Minu jaoks oligi suurim "üllatus" blogide toimimise loogika. Kirjutades arvamusblogi oled sa päevakajaline ja kõik toimub täna ja kohe. Kui täna ei loeta, siis ei loetagi, sest homme pole see teema enam aktuaalne.
    Toidublogi, aga, töötab vastupidi. Su postitusi loetaksegi pigem pärast. Tullakse hiljem ja guugeldades.
  • feedly on mugav ja praktiline, aga promoks paha kanal, kuna see, keda sa jälgid ei tea, et sa seda teed. Bloglovin on parem, sest sinna jääb jälg. Aga arvesta alati, et suur osa blogilugejatest loeb sind diagonaalis, pealkirja. sest blogisid on liiga palju. Sa pead muutma suhted isiklikuks, vähemalt seni, kuni sul on 5000 jälgijat :)
  • Ajavahe. Kui su sihtgrupp ei ela Eestis, tuleb mängu ajavahe. Esimesed postitused tee erinevatel nädalapäevadel ja kellaaegadel, et leida kõige optimaalsemad ajad. Nii blogis, kui ka FBs saad postitusi ajastada. Ehk siis ei pea kell 2 öösel üles tõusma :)

    Toidublogi puhul on veel üks tricky teema sessoonsus. Kui sinul on rabarberid, siis nemad, teisel pool maakera, söövad juba õunu :) Aga nagu öeldud, peamine liiklus tulebki hiljem. Siis kui lugejal tekib soov teha üks mustikakook ja ta jõuab otsinguga sinuni. (Ja et sa oleks otsingu tipus on vaja sul klikke. Ja klikkide saamiseks pead nägema vaeva...:))
  • Tasulist reklaami saad teha FB, google ads ja stumbleupon. Kahte esimest olen tööalaselt kasutanud, maksad täpselt selle eest, mida soovid. Kui raha on, väga head võimalused. Viimast kanalit ma kasutanud pole.
  • minu jaoks üllatuslikult hästi töötab ka youtube ja videod. Ma ise ei viitsi neid ei teha ega ka vaadata. Aga kui sa viitsid, siis katseta ka nende kanalitega. Need paar korda, kui proovisin, andsid väga head tulemused.
  • Digiturundus on terve teadus. Ja internet on täis soovitusi, kuidas seda väga hästi teha. Neid lugedes olen aru saanud, et olen ikkagi tagasihoidlik eestlane. Minu jaoks on enamik meetodidest liiga agressiivsed. Ma ei taha sundida inimesi liituma uudiskirjaga. Ma ei taha saata igale " laikijale" kirja, et tore, et meeldis, palun liitu nüüd ka. Ma ei taha saata meeldetuletusi, et mina jälgin sind, miks sina seda ei tee...
    Kuigi, seda viimast kasutan ma osaliselt. Ma nimelt panen kirja, keda ma jälgima hakkan. Ning annan neile aega nädalajagu. Kui nad selle perioodi lõpuks vastu ei jälgi, siis lõpetan ka endapoolse suhte :)

    SEO (search engine optimization)
    Mõte siis selles, et otsingumootorid leiaksid su blogi hõlpsamalt. SEO kohta on kirjutatud samuti musttuhat artiklit. Loe paar tükki läbi ja tee oma blogile test. Alusta näiteks sellelt lehelt https://trends.google.com/trends/ ja semalt.com
    Üldiselt ja lühidalt.
    Korralik tähelepanu äratav ja teemat avav pealkiri- see on see, mille järgi sind guugeldatakse.
    Märksõna peaks korduma ka pildiallkirjadena  ja vähemalt esimeses lõigus.
    Ingliskeesena töötavad alati; How, Secret, ja numbrid: 7 lihtsat nippi..
    eestikeelses natuke teised asjad nt horoskoop, Mallukas... ;) ??

    oma päristöös olen kogenud, et sa võid kirjutada asjalikke ja vajalikke postitusi, ja siis paned üles ühe kassiga koduvideo, ja pahhhh... liiklus on laes. Inimestele meeldivad koogid, lapsed ja loomad :)

    NB! WP Readeris on nähtavad ainult 3 esimest rida, sama ka muudes kanalites. Seega, alusta intrigeerivalt   ja vaimukalt. Enamik inimesi, nagu öeldud, loeb diagonaalis ja nähtavast osast kaugemale ei jõua.

    Tee lugemine ja kommenteerimine mugavaks
    • ära kirjuta tumedale taustale heledat teksti.
    • tee liitumine, jälgimine, meeldimine, kommenteerimine imelihtsaks ning nähtavaks. Kontrolli, et WP saaks kommenteerida ka Bloggeri kasutajad ja vastupidi.
    • ära kirjuta pikki massiivseid tekstiplokke ( kui sa just arvamuskirjutaja pole). Liigenda, lühenda. Samas, spetsid väidavad, et google otsingus tulevad paremini välja just need postitused, milles on vähemalt 1000 tähemärki. 
    Eks igal inimesel on oma maitse ja soovid ning kõige paremini jõuadki enda meelest ideaalse blogini teisi külastades

    Eelmistes seeriates:
    Neile, kes mind püsivalt ei loe, väike sisukokkuvõte eelnevatest seeriatest.  Kuna mitu asja langesid kokku: mu identiteedikriis, sain uue kaamera, laps läks teisele poole maakera ning hakkas uurima kuidas mingit sööki teha... alustasin oma lapse jaoks toidublogiga. Nädalajagu hiljem mõtlesin.  Aga miks mitte 3 ühes. Teha sama ka inglise keeles.  Kui mul on piisavalt klikke, siis saan hakata müüma reklaami. Saan rikkaks ja ei pea enam tööl käima  :)
    Eksperimendi mõte oligi: õpin pildistama; kirjutan inglise keeles ja üritan sealses keskkonnas nn läbi lüüa; kogun piisavalt klikke ja jälgijaid.
    See on nüüd tehtud ja täidetud. Aeg on asuda eesmärgi nr 2 juurde. Teenida sellega raha... Oehhh...

    12 kommentaari :

    1. Nii tore, et ma pole pidanud sind välja mõtlema :)

      VastaKustuta
    2. Sõltumata sellest, kuidas Su toidublogil edasi läheb, oled teinud ära tohutu töö selle kõige selgekssaamise ja teistele edasiandmisega. Tähendab, seesama postitus siin on suurepärane.
      Ma kunagi sattusin ühe sakslanna ilusate piltidega blogile, kus ta mingil hetkel ka seletas, kuidas toidupilte teeb - katab rõduukse juurde põrandale "laua" ja siis pildistab põlvili põrandal. Eestis on loomuliku valgusega pildistamisega tõeline õudus, toidu puhul see mind ei loksuta, sest ma ju toidupilte ei tee, aga kaltsuvaipade piltidele õigete värvide saavutamine on rist ja viletsus.

      VastaKustuta
    3. Ühinen eelkõnelejaga: sinu põhjalikkus ja visadus on imetlusväärsed!
      Edu sulle nii toidublogiga kui kõigega, mida sa iganes ette võtad.

      VastaKustuta
    4. Bookmargitud ja aitäh põhjaliku ülevaate eest. Loodan, et Sul endal on olnud ja on megahuvitav.
      Ande koha pealt - soovitan raamatuid edenemis- ja kinnistunud mõtteviisi kohta. "Sa julged küll", "Mõtteviis", "Mindset" - kõik eesti keeles leitavad. Kui Sulle endale pildistamine meeldib, siis ikka täie rauaga edasi.
      Rahaks? Pildipankadesse oled proovinud pakkuda, ma muidugi ei tea, mis hinnad seal on.
      Ikka edasi!

      VastaKustuta
    5. Tänan heade sõnade ja soovide eest :)!!

      VastaKustuta
    6. Uhh. Väga hea sissejuhatus kaasaegsesse blogi-ilma. Aitäh, huvitavalt kirjutatud.

      VastaKustuta
    7. Mind täiesti pööraselt vaimustab Su metoodilisus!

      VastaKustuta
      Vastused
      1. jah, see on nagu supervõime. mida võiks uute perspektiivide otsimisel täitsa silmas pidada. see ei ole asi, mida igaühel oleks.

        Kustuta
    8. Väga huvitav!
      Kas see teadmine kõik mingil hetkel kammitsema ei hakka?
      Et noh kui rõhuda lihtsalt loomulikkusele ja andele (*boheemhing kõnelen eksole*)

      VastaKustuta
    9. Paarist asjast.
      1. Rõhutad, et seoses sealse blogiga kommenteerid palju. Samas oled siinse blogi puhul korduvalt kirjutanud, et ei viitsi/soovi/taha palju kommenteerida.
      2. Rõhutad, et jälgijaid tuleks vastu jälgida. Samas ei pea sa sellest siinse blogi puhul kinni ja ei jälgi vist enamikku oma followeridest.
      Järeldus: Ületähtsustad või pead kasulikuks oma ingliskeelse blogi lugejaid, kes tulevikus potentsiaalselt annavad sulle rahateenimisvõimaluse. Alavääristad oma siinse blogi lugejaid ja halvustad neid suisa metoodilise järjepidevusega :)

      VastaKustuta
      Vastused
      1. Ma pole küll seda täheldanud I puhul. Näen teda sageli oma blogis kommenteerimas ja siin samuti võimalusel vastamas.
        Eks blogisid ole ka erinevaid, äkki teie oma ei paku huvi? :)

        Ma olen siin leidnud oma blogirulli mitu head allikat, lisaks uudishimust lisanud veel mõned, mis uued mulle olid. Aja jooksul olen aga pooled siiski välja visanud, et nood lihtsalt ei paku huvi.

        Kustuta
      2. Jah, Sul on täiesti õigus. Seda blogi siin pean ma iseenda pärast ning mul puudub igasugune soov ja ambitsioon (kommerts)eduks. Pigem vastupidi, liiga palju lugejaid on ohu märk.

        Ja vastu loen ja kommenteerin samuti neid blogisid, mis mulle meeldivad või intrigeerivad ning see, kas meie sümpaatia on vastastikune, on täiesti ebaoluline.

        Postituses kirjeldatu oli eksperiment ja täiesti teadlik tegevus klikkide saamiseks.

        Kõike head :)

        Kustuta

    Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
    Tänan Sind kaasamõtlemise eest!