neljapäev, 7. august 2025

Kuidas tekib hind?

Esiteks, lepime kokku, et ettevõtja/ettevõtte eesmärk on teenida kasumit.
Aga, olgu. Jääme nulli. Nii ehk naa on vaja, et tabeli alumisel real olev summa kataks tekkinud (püsi)kulud.

Kuna kaasaegses maailmas on edukam see, kes spetsialiseerub ühele valdkonnale, siis üldjuhul ma seda toodet ise tootnud pole. Ma olen selle saanud tootjalt või edasimüüjalt ja sellel on juba mingisugune hind. Hind, millega ma selle kauba sisse ostan.

Valdkonnad on erinevad.  Jah, baashind tekib sisendite/kulude summast. Aga absoluutselt alati kehtib maailmas pakkumise/nõudluse kõver. Kui tootel on pakkumine, siis hind tõuseb, aga suureneb ka pakkujate arv, mistõttu ühel hetkel läheb hind taas alla. Näiteks valdkonnas, kus mina tegutsen,  ei kujunda hinda mitte see, mis oleks selle toote väärtus ( st kulud + kasum). vaid nõudlus. On perioode, kus nutad ja müüd, sest minu toodet ei saa lattu paremaid aegu ootama panna. Ja on aegu, kus nõudlus on kõrge ja teenid raha. 

Mis mõjutab nõudlust ja pakkumist?  Ma olen toidumaailma proff. Aga usutavasti on igas valdkonnas sama või sarnane. Toit kasvab laudas või põllul. Ja mõjutab. Ilm. Riikide poliitikad (vähendage karja, maksud). Haigused. Tasakaal st kui ühe tooraine komponenti soovitakse rohkem kui teist. Nõudlus suureneb, kui lapsed lähevad kooli, või siis vastupidi. Kuna turg on avatud, siis see mida mina siin Eestis arvan on ükspuha. Kui Uus-Meremaal on põud, läheb mul hästi. Kui X riigis on taud, läheb mul hästi.  Hästi mõistes, et nõudlus kasvab. Ja suurenenud nõudluses saab küsida kõrgemat hinda. Ja tänu kõrgemale hinnale saab põllumees osta teenuseid, kaupa, mis omakorda võimaldab kergitada hinna kõrgemaks nende kaupade müüjatel. Aga olgu, põllumeeste osakaal Eestis pole teab mis suur. Et mitte öelda olematu.
Kellel siis läheb praegu hästi, et saab maksta kõrget hinda ja piisavas mahus, et poed ei pea hakkama koondama ja uksi kinni panema? Mõtleme alampalgatõusule, keskmise palga ja pensionitõusule, mõtleme teisele sambale. 

Läheme poodi. Poel on vaja kinni maksta  rent, vesi, elekter, tööjõud...

Hakkame optimeerima.

Iga riiulis olev SKU tähendab, et see tuleb tellida, kohale tuua ja välja panna, kogused optimeerida,  hind kujundada, hind vajadusel vahetada ( elektroonilised hinnasildid), võrrelda konkurentidega, analüüsida tulemust, klient poodi meelitada, töötajate näod naerul hoida, vargused kinni maksta....

Lahendus: optimeerida sortimenti.
Mida vähem SKUsid, seda vähem kulusid.  Kõige ideaalsem, kui sa saad nad kastiga kohe välja lükata vs inimene, võtan kastist välja, viin kastid papipressi, laon riiulile..Taara eest maksan. 

Külmikud võtavad tohutult elektrit. Sa ju tead, mida elekter maksab?
Lahendus, vähendada külmikutes müüdava kauba osakaalu. Osta külmikud, mis nn ise sulguvad.
Värske, kiiresti riknev kaup võrdub automaatselt kadudega. (Sama probleem on ka jalatsite- rõivastega.) St et mingi kogus kaubast jääb müümata ka alandatud hinnaga. Koguseid saab tarkade algoritmidega optimeerida, aga nulli kahjuks mitte. 
Lahendus- vähendada värske kauba osakaalu. 

Olgu. Peenhäälestus. Ma olen optimeerinud müügipinna, külmikud, sortimendis SKUde arvu. Ma  ei vaja töötajaid  toote väljapanemiseks. Mul on võimalikult vähe värsket kaupa...

Kuidas tekib hind. Nagu öeldud, ees on eesmärk. Selle võiks ju lihtsalt jagada toodete arvuga... ei? :)
Suures poes on palju tooteid. See annab mänguruumi ja võimaluse kujundada hind nagu vaja. Mõnd toodet saad müüa miinusega, mõne eest küsida rohkem, oluline, et kogutulem oleks positiivne. 

Igal tootel on oma roll. Kas see toode on selleks, et ostjaid poodi meelitada ja/või kasutavad ostukorvi uurijad seda oma ostukorvide võrdluses- peaks olema väga väga odav.
Või on tegemist kaasneva kaubaga. Kui sa juba kohvimasina ostsid, küll siis ostad ka kapsleid. Tähendab, võib kallima hinna panna. 
On see kaup, mida saab tarbida hästi palju. Aga arvestama peab piirkasulikkuse kahanemise seadusega. Sa ei suuda lõputult tarbida. Ja mida rohkem sul seda kaupa on, seda vähem oled nõus maksma järgmise toote eest. No, sa ei vaja korraga kahte punast mantlit, eks. Aga 3 kohukest võiks korraga osta küll ja mõne veel sügavkülma panemiseks...
Jne. jne.

Hind ei ole kunagi odav/kallis, vaid võrreldes millegagi. See on ostja taju, palju toode on väärt. Aga. On olemas mõiste Vebleni efekt, snobismi efekt. Seega, tarbijad on erinevad, aga oma tegevusega panevad nad taas paika hinnaankru, kui palju ollakse ja on mõistlik teatud toote eest maksta. 

Me ei tegutse vaakumis. Mu ümber on lisaks klientidele ka konkurendid. Mida nemad teevad. Eesti on mikroriik, ma pean kliendid iga hinna eest saama oma poodi. Kõikidele ei jagu. 

Miks nad siis teevad nii edevaid poode? Sest meie, kliendid, tahame. Poode on palju ja inimesel on võimalik valida. Üks võimalus on lasta hind veel allapoole (aga vt kulud), teine võimalus lisada midagi. Positsioneerida end kuidagi. Ma olen ka varem kirjutanud, mu 1 km raadiuses on 11 toidupoodi. Mingil põhjusel valin ma A, mitte B või C. 
On olemas mõiste " pood minusugusele inimesele".  Pikk jutt, mis peaks siin järgnema, lühikeseks.  Meie valikuid mõjutavad kümned psühholoogilised tegurid.  Ja kuni on piisavalt kliente, kes soovivad valget, puhast ja hea valikuga poodi- seni on ka hinna ankur kohas X.

Ma üritasin nüüd mitu majandusõpikut ja teooriat, millede eest on inimesed saanud noobeleid  väga lühidalt kokku võtta.

Mu jutu mõte on. Hind ei kujune sisendihinnad + marginaal+ käibemaks = väljamüügihind. Käibemaks on vaid üks väike komponent suurest puzzlest. 

Aga mida siis teha? 
Toiduhindade kontekstis saad teha küll. Ära eelda ega oota laia sortimenti, kellasid-vilesid. Jäta ostmata tooted, milleta sa jääd ellu. Kui toode ei liigu, siis lülitatakse ta sortimendist välja.

Ja tulemuseks on pood, kus on piiratud sortiment, minimaalne tööjõuvajadus ja optimeeritud muud kulud.
Ja tulemuseks on see, et Eesti maapiirkondades on veel vähem koole ja poode ja töökohti. Sest pole mõtet toitu toota ja töödelda.   

Usu mind, Meie jaeketid oskavad raha lugeda. nad küsivad täpselt niipalju kui on võimalik küsida. Meie oleme need, kes maksavad. Kuni maksame, seni on ka hinnad. Kuni on nõudlus, on hinnad. Kuni on avatud turg, on hinnad. Kuni on maailmas segadus, on hinnad. Kuni meedia loob ootust kõrgetele hindadele ( meenuta nt tatrakriisi, võikriisi, suhkrupaanikat), seni on hinnad.
Kõrged.

25 kommentaari:

  1. Mina sain nõuka-aegse majandushariduse. Ehitusökonoomika. Kui ettevõtlusega kaheksakümnendate lõpus alustasin, olin loll nagu linnusulg. Tasapisi õppisin reaalset hinnakujundust tundma ning tunnetama ja üheksakümnendatel võisin end lugeda jõukaks, sest minu alal tegijaid nappis ja nõudlus püsis piisav. Täna (ja juba mitu aastat) on vastupidi - tellija ei osta minu tegevuse toodet sellise hinnaga, mis lubaks nulli jääda, kasumist rääkimata. Viimastel aastatel oli kasum 1...2%, maksin omanikuna igal aastal mitmeid tuhandeid peale, lõpetasin lepingud parklaga, renditava laoruumiga ning sõitsin isikliku autoga nii hankele kui prügilasse. Et töömehi hoida, ei maksnud endale palka ega võtnud kasumit välja (nagu oleks võtta olnud:D).
    Kokku hoida polnud enam midagi. Seega nõudlus on kõik, ilma käibeta pole midagi. Sestap müüsingi 33 aastat minu omanduses olnud firma ja te ei kujuta ettegi, kui vabana ma end tunnen:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Väga kurb kuulda, (aga samas hea meel, kui sul on nüüd rohkem aega kirjutada), sest ettevõtlus ju ongi see mis mulle homme pensioni maksab..

      Kustuta
    2. Just - ettevõtlus on majanduse mootor, arvaku "orjade koor" kapitalistidest mida tahes :)

      Kustuta
  2. Kui teha küsimus kitsamaks - miks Eestis on kallim kui mitmel pool mujal, sh isegi suurema keskmise sissetulekuga riikides -, siis kas üks oluline tegur on rent? või pole see siin tglt kallim kui mujal?

    üks, mis muude riikidega võrdluses silma torkab, on küll see, et siin on poed tohutu suured. Väikepoode on väga vähe, ükskõik, kas võrrelda Poola või Prantsusmaaga, aga isegi kui see poetüüp kõrvale jätta, siis ka keskmine supermarket on siin palju laiem kui Prantsusmaal või Hispaanias. Suurpoed on ka seal olemas, aga seal on nad erilised; siin on sellised üsna tavalised, mu kodust 15--20 min jalutuskäigu raadiuses on 5 tükki. See, mis meil on "mini-Rimi", tunduks Lääne-Euroopas juba keskmisest suurem pood.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. samas eluruumide üür on küll siin odavam kui nn vanas Euroopas.

      Kustuta
    2. niipalju kui ma diskussioonist olen välja noppinud, üüri osakaal kuludes pole just märkimisväärne ning poode on ikka vs 2000 väga palju väiksemaks tehtud ja uued ongi väiksemad. Ja eks väiksemal poel on omad miinused- sa pead ju igasse kohta kohale sõitma ning kauba kohale viima. igas poes on juhataja, laojäägid jne.
      Kui ma vaatan kitsalt enda sektorit, miks minu toode on kallim kui nt Poola analoog, siis mastaabiefekt- poolakas toodab kordades rohkem, mistõttu püsikulu/kg kohta tuleb madalam, kui minul. Põllumajanduses lisanduvad toetused, mis on riigiti väga erinevad. Keelenüanss (mis pole küll väga suure mõjuga) st mul on vaja Eesti jaoks trükkida miljon, temal 30. Mingi mõju on ka protektsionismil. Poola pole vast hea näide, aga nt põhjamaad väga kaitsevad oma turgu st ostujuht eelistab kodumaist ja mis siis tarbijalgi üle jääb (see omakord suurendab mahtu, millest soodsam hind jne). Turg on korrastatum, konkurentsi on vähem, aga nende väärtusruumis on sees vastutustunne, st turuosalised ei kuritarvita seda.
      ehk siis, Eesti on väga väike.

      Kustuta
  3. Hinna sidumine tootmiskuludega on nõukaaegne arusaamine, vabaturu süsteemis määrab hinna nõudmise ja pakkumise suhe, lisaks mõjutavad muidugi riiklikud regulatsioonid, maksud ja seadused. Müüja üritab alati võtta maksimaalse hinna millega ostja kuidagi veel lepib.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sa olid Eestis just siis kui KM tõusis. Tundsid?

      Kustuta
    2. Aus vastus on et ei teadnud, ei tundnud, ei märganud. Nagu 2% hinnamuutust (oli vist ikka) ostukorvis lihtsalt ei märkaks - Rimis maksan 40.00 või 40.80 sama kraami eest, no ei märkaks.

      Ka kära automaksu ümber pani kulmu kergitama: aastamaks mul 50euri aga paagi täitmine läks üle 80'e. Mu arust oleks lihtsam ja efektiivsem see raha hoopiski bensu (ja elektri) aktsiisina sisse kasseerida, õiglasem ka sest rikkamad sõidavad rohkem ja suurema bensu(elektri)kuluga.

      Kustuta
    3. Miks sul automaks kulmu kergitama pani? Sa ju tead, et KÕIGIL ei ole aastamaks 50 eurot? Oleks kõigil ainult 50 eurot, siis ei kerkiks, ma arvan, enamusel ei kulm ega jalg ega ükski muu ihuliige. Minul oli automaks 120 euro ringis ja ma saan aru, et mul läks veel hästi, maks jäi sinna alumisse otsa. Paljudel on kõvasti suurem see maks, nii et tunnetavad väga hästi, kuidas see elu mõjutab. Rääkimata registreerimismaksust, mis on täiesti ulme, mõne auto puhul praktiliselt pool müügihinnast.

      Kustuta
    4. Eestis juba on kütuse aktsiis https://employers.ee/2025-aasta-olulised-maksumuudatused/
      Mina pooldan automaksu, aga kommunikatsioon oli jälle keskonnast riigikaitseni.. isegi kõrgem võiks olla, aga seotud tulumaksu kov laekuva komponendiga. St kov määrab suuruse, abivajajaid toetab, osa jääb endale, osa läheb riigile.
      Kinnisvara maksu toetan ka. Maa hindu korrigeeriti. Aga kallasrajale, looduskaitsevööndi ehitusloa eest võiks maksta nii, et ka järgnevale põlvkonnale jaguks

      Kustuta
  4. "Aga mida siis teha?
    Toiduhindade kontekstis saad teha küll. Ära eelda ega oota laia sortimenti, kellasid-vilesid. Jäta ostmata tooted, milleta sa jääd ellu. Kui toode ei liigu, siis lülitatakse ta sortimendist välja."
    ------> jaa. Tõhus / efektiivne sortiment on teema.

    See, kuidas punnitatakse kliendile rohkem, uut ja huvitavat pakkuda, on kohati jabur ning ka kulukas. 43 sorti kohukesi / piimabatoone ei ole otstarbekas nagu ka kiivi ja hallitusjuustuga verikäkid (esimene on reaalne nr, teine ... no küll keegi juba seadistab tootmisliini).

    Tööstuskaubast ei saa ma kohati üldse aru, eriti jõulu-, lihavõtte jms massiivsetest väljapanekutest, mis koosnevad värvilisest rämpsust e keskkonnareostusest. Jube mööbeldamine, kampaaniahindadega mängimine ning lõpuks kas tagastused hankijale või mitmekordsed allahindlused, lõpuks sentide eest vabanemine.
    Alati leidub pensionär, kel on vaja 28 pakki värvilisi sulgesid ja 87 pakki säraküünlaid kui need maksavad 0.08€.

    Aga kodumaise toidu osas on paraku kliendi vaim rohkem valmis kui rahakott ja käsi, mis asja korvi paneb ning kohati ei pärine kodumaisel kapitalil põhineva tootja tooraine Eestist.
    See on nii mitmekihiline teema ja jõuab lõpuks riigi toidujulgeolekuni välja e siin võiks riigiaparaat kuidagi üritada jõujooni rohkem "protektsionismi" suunas vedada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sortiment...
      Meenus, et Katrin Riisalu (endine Selveri ostudirektor), kes kaubakategooriate juhtimise koolitusi andis, ütles, et 20% sortimendist annab 80% käibest.

      Ma kujutan ette, et nö kodupoeformaatidel võib see proportsioon olla parem kui hüperitel.

      Kustuta
    2. jah, kui ettevõtja oma kliente põhjalikumalt tunneb, siis võtab igast kategooriast müüki selle, mida need kliendid kõige rohkem tahavad.

      Ma tulen nüüd jälle välismaa jutuga, aga Prantsusmaal La Manche'i ääres niisama hääletades käisime ep-ga iga päev mingis pisipoes. Kas linnas paneelmaja aluses poes (mulle tundus, et iga jumala paneelmaja all oli mingi kodupoekökats, kus selle maja inimesed oma tava-asju ostmas käisid) või külapoes. Jäi meelde, kuidas igas sellises poes oli ainult mingi 1-2 sorti juustu (igas poes erinevad), mida me siis ostsime ja see juust oli iga kord hea. Leiva ja veiniga sama lugu.

      Kustuta
    3. Tartu väheseid mitte-keti-väikepoode vaadates jääb silma, et muu sortiment on neil samamoodi nagu neis Prantsuse pisipoodides - igast liigist 1-2 nimetust - ja siis oluliselt avaram jäätisevalik, mõnikord huvitavam kui suurpoodides. Sest nähtavasti on nende poodide oluline tugisammas lapsklientuur.

      Kustuta
  5. Indigoaalane, sina oled müügiasjadega kursis. Huvi pärast küsin, et kas see piima alla omahinna müümine ja banaani kilohinnaga poodi meelitamine on mingi Eesti-spetsiifiline fenomen või käib see nii ka kõigis teistes riikides? Ma ise ostan kuus umbes neli liitrit piima, ma nagunii sellest üldse aru ei saa, et mis üks sent paki pealt... Aga räägitakse, et piimahind on kõikse kõige olulisem ja kui piima teistega täpselt sama kallilt ei müü, võid poe pmst kinni panna. Nii huvitav oleks sellest lugeda!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Baltikumis kindlasti, teisi riike ei tea, aga kõlab loogiliselt. Piim, banaan ( laua viin mujal vast mitte) on lihtsalt võrreldavad, vajad iga päev ja oma lapsele. Keegi ei suuda mitutuhat hinda võrrelda ja meeles pidada sp määravad hinnakorvi tooted hinnakuvandi. Sa ütled et ei tea piima hinda ( mina ka ei tea:)) aga tead, millised poed on soodsa hinnatasemega. Sa ju ise tead väga hästi, kuidas mainet luuakse :)

      Kustuta
    2. ma hindan poe hinnataset nende kaupade järgi, mida ma ise ostan ja need ei pruugi üldse olla piim ja banaan. Pigem tomat, kohv, Finn Crispi näkileivad, piisavalt head juustud (nt Valio on reeglina juba piisavalt hea), hooajalised puuviljad...

      Kustuta
  6. Megahuvitav teema, hea meel et Sa valdkonna inimesena natuke teemasid lahti kirjutad.
    See sortimendi suurus on minu jaoks olnud alati üks hämmastav teema. Kunagi ammu otsisin Selverist kikerherneid, ei leidnud (see oli siis kui neid veel nii volilt igal pool ei olnudki) ja lugesin kokku, et rohelisi konservherneid oli kokku 13 sorti, suurem osa neist tavaline 400 ml purk. No johhaidii, kes suudab neil vahet teha? Niiet minumeelest on osades kategooriates tõesti sortiment arutult suureks aetud. Olen väga nõus ka kellegi poolt siin enne mainitud hooajasodi massiivsete väljapanekutega, jõulukaubad, lihavõttekaubad… Kuna ma nüüd enam eriti Selveris ei käi (hoolimata sellest, et minu kolm lähimat kodupoodi on Selverid!!!) siis ei tea, kuidas olukord praegu on, aga kui vanasti nt hinnati KÕIK jalatsid 70% alla hooaja lõpus, ei tahtnud neist suuremat osa mitte keegi. Kõik riiulid olid ikka samast kaubast lookas.

    Ma olen Eesti juhtiv tatra tarbija ja raskete aegade tõttu olen oma brändilojaalsuses (Tartu Mill) järele andnud. Avastasin et Selveri private label kõlbab ka süüa. 7.04.25 maksis kilo 1.37 - juures silt et "Püsivalt hea tavahind". 13.06.25 maksis sama tatar 2.59. Püsivalt hea tavahinna silt oli kadunud. 7.08.25 maksis sama tatar 0.95. Ei olnud soodushind ega isegi mitte püsivalt hea tavahind. Võtsin 4 pakki. Minumeelest ei ole hinna kõikumises mingit loogikat.

    2 aasta eest märkasin juhuslikult et üks ja sama Elmexi hambapasta sort (Sensitive, see roheline) maksis Soomes K Citymarketis 2.99 ja Selveris 5.59. Huvi pärast vaatasin, mis seis hetkel on. K Citymarket 3.19 ja Selver 6.39. Ma saan aru, et turu suuruse vahe ja tont teab mis, aga kahekordne hinnavahe on minu jaoks ikkagi arusaamatu. Millal me jõudsime sinnamaani, et hambapastat on hea Soomest osta.

    VastaKustuta
  7. Jaekaubanduse teemad ajavad mind sajaga närvi. Õnneks ei lubanud blogspot mind eile kommenteerima :)))

    Peenhäälestuse ja hinnaga reklaamimise asemel peaks poed reklaamima mugavust, tootevalikut, kiirust, sõbralikkust. Ära nõua mult kempsus käimise eest sente - esiteks veedan ma su kaubanduskeskuses nüüd poole tunni asemel mitu, teiseks tulen homme tagasi. Ära pane pesupulbrit ja veine kõrvuti. Tee poes liikumine loogiliseks siltidega "piim" "liha" "kala". Jah on okei see piim panna poe lõppu, et ma käiks kõik ülejäänud osakonnad ka läbi.
    Ma väldin kogu Rimi ketti, sest nad eksitavad mu poodi ära, ma pean seda meelega tehtud strateegiliseks kliendivaenulikuks otsuseks ja võin sõita suure ringi teise poodi, et mitte käia Rimis. Käi ajaga kaasas ja pane poodi a) kohvimasin b) normaalsed kohe-söömise-söögid (ma tahaks regulaarselt kallistada seda inimest, kes mu kodu-Selverisse kohvimasina otsustas). Ära topi vahekäike täis "kastiga kohe välja lükata" kaupu, ma ei saa sealt käruga läbi. Poes peab olema mõistlikul määral avarust. Vaata oma kärude park nädalas korra üle ja kui mõnel rattad ei tööta / ostupuldi hoidja on puudu, siis remondi ära. Lase mind poodi sisse mitmest otsast, mitte ära pane mind otsima, et kus see ainus sissepääs nüüd ongi - on šanss, et lihtsalt marsin majast välja.

    Kui sa oled vähegi keerukama kauba pood, siis ära säästa personali arvelt. Mu viimasel Jyski käigul kulutasin vähemalt mõned sajad eurod rohkem, kuna mind tabas õige konsultant. Ehituspoed, kodusisustus - hea müügimees paneb kliendi ostma, ostma kvaliteetsemat kaupa, ostma lisaks tarvikuid, mugavustooteid, kõike muud kaasnevat. Ja eeskätt loob müügimees hea elamuse, mille peale ma lähen tagasi. Kogu mu elektroonika laste arvutitest pesumasinani on ühest ja samast poest, kus esimene kogemus oli tänu pädevale müüjale hea ja ka edasi pole pidanud pettuma. Võib-olla on naaberpoes mikser kaks protsenti odavam? Mind ei huvita - pigem tahan olla kindel, et saan õige mikseri, mitte ei osta kõigepealt odavat ja siis õiget.

    Hind... ei ole selles võrrandis üldiselt üldse sees.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Pursui. Rahvas nälgib ja ei saa toitu osta. Ja sul on hindadest suva.. hmm

      Kustuta
    2. Ma olen mõelnud, et võiks meie maja juurde pandud pingile istuda ja mööduvaid autosid lugeda, et vastata jah-ei küsimusele: kas saksa luksusmarke (audi mersu bmw porsche) on rohkem kui kõik muid või ei?

      Käisin tegin täna jalgrattaga ringi Maardust idas. Uued kinnised mereäärsed elurajoonid üksteise järel.

      Tsiteerides vabalt ühte poliitikut - "rahval raha on, iseasi on selle jaotus."

      Kustuta
    3. Kaur, mis see su salatehnikapood on?

      Kustuta
    4. Ma ei tea Kauri oma, aga mulle jäi väga hea mälestus sellest, kuidas Euronicsis müüja mulle hoolega kaasaskantavat kõlarit müüs, joostes edasi-tagasi ja lastes mul oma muusikat eri mudelitega läbi kuulata, et ma saaks just selle kõlari, milles just minu failid hästi kõlavad (see ei olnud kusjuures kõige kallim kõlar). Mõnes teises poes ei lastud üldse proovidagi, sest "me ei tohi pakendist välja võtta".

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!