Politseinik näitab mulle, et peatuksin.
Kas teate, miks me teid kinni pidasime?, küsib ta.
Ei, vastan mina. Mõni latern ei põle?
Te sõitsite kollase tulega.
??? kas ma olen mingi masohhist, et politseid nähes võtan ja rikun meelega reegleid???
Meil on salvestus. Ütleb ta.
Mu kolleegil juhtus analoogne lugu. Aga kuna tal olid autos kaassõitjad ning ka tema taga sõitvas autos olid juhtumisi tuttavad, siis tunnistajatele ja õiglusele lootes vaidlustas trahvi. Ja kaotas.
Ja sain oma elu esimese trahvi. 860 krooni.
No vot. Ja mõned nädalad tagasi näen telekas lõiku, kus kurdetakse, et kollase ja punase tulega sõitmine on hüppeliselt kasvanud ning näidatakse illustratsiooniks klippe, kus kurjategijate sõidud näha. Vaatan neid ja saan aru, et üle poole näidatutest on minusugused kodanikud, kes paha aimamata sõidavad rohelise tulega ristmikule ja teisele poole jõudes on tuli oma värvi muutnud ning kodanikust saanud rikkuja.Kuna paari aasta tagune räige väljapressimine ning karjuv ülekohus jättis ilmselt kustumatu psühhotrauma, siis hakkab mind asi huvitama. Mis mõttes, küsin ma, on see võimalik. Et sõidad pahaaimamatult ristmikule ja sinust saab kurjategija?
2011 aasta Liiklusseadus §7 ütleb:
2) roheline vilkuv lubab liikuda, kuid teatab peatsest kollase tule süttimisest;
3) kollane keelab liikuda; peatumiseks ettenähtud kohast tohib edasi liikuda vaid juhul, kui seal peatumine on ilma liiklust ohustamata võimatu; kui tuli süttib hetkel, mil juht on ristmikul või ülekäigurajal, tuleb liikumist jätkata;
Küsimus siis-
kas vilkuva rohelisega jõuab ristmiku ületada nii, et jõuad lubatud tulede piires üle ristmiku.
Ehk siis aega on rohelise vilkumise algusest kollase tule lõppemiseni.
Kõige raskem osa- lähteandmed:
Tee pikkus. Nagu internet näitab, siis standardset sõiduraja laiust olemas pole. Rada on 2,2- 3,2 meetrit lai. Lisaks pöörderajad, ohutussaared, kõnniteed, stop-joone kaugus ristmikust jne. Kuna ristmikud on väga erinevad, siis võtame arvestuste aluseks ühe konkreetse Paldiski mnt/Mustamäe tee ja Endla ristmiku. Te kõik saate ju aru, et joonlauaga ristmikule minna pole võimalik, seega mõõdetud on erinevate masinatega ning minu andmetel on vaja autol ületada Mustamäe- Paldiski mnt suunal ca 48 meetrit.
Aeg. Fooritsükli pikkused on samuti väga-väga erinevad. Minu ülbe arvamus endast, kui kiirest tegelasest, sai löögi hetkel, kui selgus, et pole midagi keerulisemat, kui vajutada stopper kinni täpselt värvi vahetumise hetkel. Irooniliselt läks selle kümne minuti jooksul, kui oma mõõtmisi tegin valgusfoor katki st vilkuvale kollasele üle, kahel korral....
Aga tulemused sain sellised: roheline 14 s + vilkuv roheline 2 sek + kollane 2 sek + punane 53 sek + kollane 2 sek
Keskmine liikumise kiirus. Lubatud kiirus linnas on 50 km/h (13,9 m/s). On tõepoolest ka juhuseid, kui sa saadki liikuda linnas selle kiirusega. Tegelikkus näitab autovoo keskmiseks liikumiskiiruseks 34-40 km/h (9,4 m/s- 11,1 m/s).
Niisiis:
aega on 4 sekundit, teepikkus 48 meetrit. Kui auto liigub kiirusega 50 km/h, siis probleeme pole. Autod on erinevad, minu auto on 4,8 meetrit pikk +/- siia juurde ka pikivahe, et siis vilkumise aja algusest peaks auto nr 2 läbima ca 48 m + 5 m pikkuse vahemaa- ka auto nr 2 pääseb ilusasti üle.
Kui aga liikumiskiirus ei ole 50 km/ h, vaid autod on valgusfoori juures peatunud, igaüks kiirendanud nagu võimu antud. Ehk on veel ka sõber troll eespool liikumas... Kui liikumiskiirus on hoopistükkis näiteks 34 km/h nagu minu mõõtmised näitasid? Sel juhul läbib auto 4 sekundiga nibin-nabin ristmiku lubatud tuledega ja auto nr 2 enam ristmikule sõita ei tohiks.
Kogu selle loo võtmesõna on tegelikult reaktsiooni kiirus. Nagu näitas ka mu püüd kaardistada fooritulede tsüklit- see on üsna keeruline, tabada ära hetk, kui tule värvus muutub. Internet ütleb, et
juhil kulub ohu märkamisest jala piduripedaalile viimiseks keskmiselt 0,9 - 1,0 sekundit.
(OÜ Autosõit andmetel) 50km/h liikuv sõiduauto peatumisteekond - minimaalne reageerimisteekond (ajaliselt 1 sekund) liikluses 14 meetrit + pidurdusteekond 14 meetrit, kokku 28 meetrit. Veoautol ligi 20% pikem. Mis tähendab seda, et kõige nõmedamas olukorras on autod nr 3 ja 4. Peatuda hästi ei jõua ja üle sõita samuti.
Lahendused?
Olukorra lahendamiseks on internetiavarustes välja pakutud 3 võimalust:
"Nagu vanasti", ehk siis rohelise vilkumise aeg on pikendatud selliseks, et kõik kes pidurdamist alustavad, need jõuavad üle.
"Nagu Soomes"- ehk siis roheline ei vilgugi. Värvi vahetus on märgatav, konkreetne ja selge. Kollane = pidur. Aga ma väga palun, et kui see kehtestatakse, siis palun-palun kõvasti teavitustööd.
Ja "Nagu välismaal"- minu meelest kõige parem lahendus- värvile on lisatud ka taimer mis loendab sekundeid tsüki lõpuni.
Järeldus:
Ristmikule lähedes tuleb olla ülitähelepanelik. Kui foor pole kaugelt nähtav, siis hakata igaks juhuks kohe pidurdama. Ning kui sul õnnestub märgata rohelise vilkumise algust, siis vajutada pidur plokki, sest tegelikult sa üle sõita ei jõua.
M:O.T.T.
Selle asemel et selline jabur hala kirjutada võiks Liiklusseadust lugeda. Vilkuva rohelisega ristmikule sõitnud juhil on õigus ristmik vabastada kollasega ja selle eest trahvi ei saa (jätame ummikud ja muud taolised olukorrad prtaegu kõrvale). Juhul kui sõidetud ristmikule kollasega siis pole midagi vinguda - on teada, et kõik Tallinna (Eesti?) foorid vilguvad 2 korda - ja kui ei suuda otsustada kas on vaja pidurdada või mitte siis vii juhiluba tagasi sinna kust see väljastati. Kaks korda vilkumist on täiesti küllaldane. Ei ole probleemi!
VastaKustutaMõtle majanduskasvule, mida sa selle papiga toetasid :)
VastaKustutaja mine lase enese üle naerda sellel 100 eesti eelist ürritusel :))))))