teisipäev, 12. märts 2013

Privet kotlet


Tegelikult. Pole need kotletid.
Kotlet: märgade käte vahel antakse tootele rulli kuju, nüüd keeratakse riivsaias ja antakse noaotsa abil kaselehe kuju.
Bitkii: valmistatakse samade normide alusel, kui kotlette, kuid tootele antakse ratta kuju,
Btw, kes ütleb mulle, kust tuleb eesti keelde sõna "bitkii"- nagu "lahing, võitlus", või mis?

Minul on kotlet on kotlet. Sest nii on.
Võtab puhta kausi, paneb sinna sisse paar viilu saia või siis riivsaia ning kallab peale külma vett nii, et saiad on kaetud.

Hakib sibula ( ja küüslaugu) peeneks-peeneks. Sai on selleks ajaks piisavalt vee sisse tõmmanud. Lisa saiale sibul, 1 muna ning u 400 g segahakkliha ning puista soola ja musta pipart. Sega segu läbi.
Ja nüüd- tähelepanu, maitse (ei ütle, iuuu.. toores liha). Kasvõi keeleotsaga, aga maitsma peab.

Pane ahi sooja. Ning ahjupannile küpetuspaber.
Nüüd tuleb soovitus, mida sa tegelikult täita ei saa. Nimelt, ma paneerin kotlette riivleivas.
Aga, kui Pere Leib läks pankrotti ja Tartu Mill selle firma üle võttis, lõpetati Eestis riivleiva tootmine. See, mis poes täna müügil, on tehtud Soomes. Aga soome leib on, .. noh, soome leib. Õnneks on mul piisavalt Eesti riivleiba varuks- tume, krõbe, suureteraline. Kui see otsa saab, siis... ma ei teagi.
Niisiis. sobib seesama lõikelaud, millel sibulat hakkisid, puista sinna riivleiba ja veereta hakklihast pallikesed, paneeri leivas ja aseta pannile. Ja muidugi, võid "anda noaotsaga kaselehe kuju"..:)

Minu lapsepõlvekodus tegi kotlette alati isa. Keegi ei ostnud hakkliha tollal valmiskujul poest, vaid ikka võeti lihakäntsakas, mis aeti sibula ja saiaga masinast läbi. Minu isa kotlette ei paneerinud ning neid praeti alati pannil, searasvas. Oi-oi kui head need olid....:)

Minul pole searasva ja õiget panni ja aega pliidi kõrval seista.

Seega, pane ahjuplaat ahju ja küpseta  u 20 minutit 200 kraadi juures. Mina keeran seejärel kotlettidel teise külje ja lasen veel u 10 minutit olla, aga see pole tegelikult vajalik- nad on piisavalt valmis, küsimus on pigem krõbeduses.

6 kommentaari :

  1. Битки — русское название котлет круглой формы, из вырезки и без косточки. Образовано от основы "бит-" из "битое мясо". Раньше эти котлеты делались только из отбивного мяса (без добавления хлеба).

    VastaKustuta
  2. Sa ikka tead, et astusid selle postitusega libedale jääle ja võid siit ja sealt litakaid saama hakata:) Kotletid on mo meelest üks selline teema, kus perenaised piltlikult öeldes karvupidi kokku lähevad, a la saia lisamise poolt ja vastu, saiale peale vesi/piim/koor ja küpsetamine ahjus või pliidil paani peal:)))
    Aga huvitav jah, mis sellest kotletiteost meestetöö teinud on? Meie majapidamises kipub ka meespere vabatahtlikult käised üles käärima sel puhul.

    PS ma tegelikult siiski usun, et siin blogis käivad viisakad inimesed ja kismaks ei lähe:D

    VastaKustuta
  3. "Bitkiist" huvitavam keeleline küsimus on see, kuidas "kotlet", mis tähendab ju ribitükki või ribiga tükki (sest côtelette tähendab "küljekene"), eesti keeles sellise tähenduse sai. Kui ma ei eksi,siis kahe-kolmekümnendatel ta oli veel vanas tähenduses, praegu öeldakse selle kohta pigem "karbonaad".

    Läks algul "vaese mehe kotletina" käiku, sest hakkliha on ikka odavam olnud ja isegi kui hakkliha tehakse korralikust tükist, pannekse sinna ju täienduseks palju muud sisse? ja siis tulid vahepeal nii vaesed ajad, et puhast liha ei saanud nagunii keegi süüa ja saigi ainult vaese mehe versiooni teha ja nii ei mäletanudki keegi enam, et päris kotlet olemas on?

    VastaKustuta
  4. Minu "piibel" nõukaaajast räägib sellise loo.
    Jutt on pikk, aga üldistatult-roided jäetakse külge I veerandi rinnatükile- paksu selja- ja küljetükki kasutatakse ilma roieteta.
    Aga külgi on loomal rohkem, kui see hea selja peal olev küljetükk. Nt reie/kõhu jne küljetükkides on palju sidekudet, siis neid ongi mõistlik kasutada hautatud ja hakitud toitude valmistamiseks.
    Hakkmassid jaotatakse samuti kaheks- on naturaalne hakkmass, kus liha hakitakse, saia juurde ei lisata- sellest tekib naturaalne kotlet. Ja siis on III sordi lihast tooted, millele lisatakse ka saia ja tehakse labasem kotlet.
    Nii et, ma ususn, et su Notsu arutluskäigul ja loogikal on point sees.
    kehvemale lihale oli vaja rakendust ja selle mahlasemaks tegemiseks läks sisse jahu/tärklist.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma arvan, et see "külje" tähendus langes juba üsna varakult ära - kahtlustan midagi sellist, et algul oli "kotlet" selline kondiga karbonaad - ja seejärel tekkis odavam "valekarbonaad" hakklihast, mis lõpuks nime kaaperdas.

      Ma pean silmas, et vbla laienes "kotleti" tähendus juba enne, kui hakkliha üldse mängu tuli, vbla hakkas ta näiteks üsna varsti tähendama igasugust praetud lihatükki, mitte ainult ribiga tükki või üldse küljetükki.

      Kustuta

Palun ära pahanda, kui ma Su kommentaarile ei reageeri/vasta:) Ma olen väga tänulik kõikide mõtteavalduste eest, aga kui olen Sinuga nõus, pole ju põhjust midagi lisada, ning kui oleme eriarvamusel- siis, minu oma on juba kirjas:)
Tänan Sind kaasamõtlemise eest!